חדשות הארץמבזקים

שגרירות ישראל בסלובקיה העניקה מטבעות ותעודות לשש משפחות חסידי אומות העולם

מחר (שישי), סלובקיה תקיים כמדי שנה יום "הקודקס" לזיכרון נפגעי השואה, בה נרצחו כ-70 אלף מתוך ה-89,000 שגרו במדינה לפני פרוץ המלחמה. התאריך מציין את היום בו אימצה ממשלתו של ג'וזף טיסו, 9 בספטמבר 1941, שורה של צעדים קשים נגד הקהילה היהודית שחוקקו בקודקס היהודי לפני 81 שנה.

לקראת יום הזיכרון הלאומי, קיימה השבוע שגרירות ישראל את טקס חסידי אומות העולם והעניקה שש מטבעות ותעודות לשש משפחות שסיכנו את חייהם בהצלת יהודים נרדפים בזמן השואה.

הטקס נפתח בנאום השגריר הישראלי המקומי במעמד השר למודיעין הישראלי אלעזר שטרן, יו"ר הפרלמנט, ראש הממשלה הסלובקי, חברי פרלמנט, נשיא סלובקיה לשעבר, ראשי הקהילה היהודית, , אף הוא בן לניצולי שואה ומשפחות הניצולים שהגיעו מארצות הברית, ישראל וקנדה להיות חלק מזיכרון ההיסטוריה והעברת המורשת לילדיהם.

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

שגריר ישראל לסלובקיה איתן לבון אמר בטקס: "בטקס זה שמענו שישה סיפורים על שנים עשר מצילים סלובקים, שהצילו את חייהם של עשרים ושניים יהודים סלובקים, בהם עשרה ילדים. אנשים אלה פעלו נגד המשטר, תוך סיכון חייהם ובטחון משפחותיהם, כדי להציל גברים, נשים וילדים חפים מפשע. אנו מכבדים מאוד את אומץ ליבם ואת תחושת האנושיות שלהם. כאשר אנו שומעים את ששת הסיפורים הללו, אנו נאלצים לשאול את עצמנו, כיצד היינו פועלים, בנסיבות כאלה."

ראש הממשלה הודה בנאומו למדינת ישראל על הענקת האותות לחסידים והודה בשם הממשלה למשפחות שמצילות בחייהם ומעצבות את העם הסלובקי וציין את הטרגדיה שנגרמה לאזרחים הסלובקים וההתנהגות הברוטלית שאירעה בהיסטוריה של העם הסלובקי שאסור שתחזור על עצמה.

ששה אחים ואחות למשפחת קליין, משפחה יהודית אורתודוקסית, שקיבלו מחסה בבית משפחת ספבאק (SPEVAC) ניצלו לאחר שהוריהם נרצחו ונותרו יתומים. שושלת למשפחה זו מונה כיום כ- 700 נפשות: סבים וסבתות, הורים, ילדים, נכדים וצאצאים שגרים בארץ ובחו"ל.

פרופ' תומס גנץ, שהעניק את אות ההוקרה לאוליבר רץ, שנתן מחסה לשני ילדים וילדה, שלימים נישא לה, והציל מאות ואלפי אנשים בזכות הצלתם של הילדים שלימים עסקו ברפואה והעניקו חיים לאלפי חולי אחרים.

הטקס ישודר הערב בערוץ הטלוויזיה הממלכתית בסלובקיה ובמדיה התקשורתית.

צילום: Oles Cheresko, שגרירות ישראל בסלובקיה
צילום: Oles Cheresko, שגרירות ישראל בסלובקיה

Back to top button