חדשות חוץמבזקים

מנהיגי העולם אבלים על מות המלכה אליזבת השנייה

לפני זמן קצר (חמישי) ארמון בקינגהאם הוריד את הדגל לחצי התורן עם הידיעה על מותה של המלכה אליזבת השנייה.

היא הייתה מנהיגת-המדינה הוותיקה ביותר בעולם. עם הידיעות על מותה מנהיגי העולם חלקו לה כבוד אחרון.

ראשת ממשלת בריטניה הטרייה, ליז טראס, ספדה למלכה: "כולנו שבורים מן החדשות ששמענו מטירת בלמורל. מותה של הוד מעלתה המלכה מהווה שוק ענק לאומה ולעולם. זה הישג יוצא מן הכלל למשול עם כזה כבוד וחן במשך 70 שנים. חיי השרות שלה נמתחו מעבר לרוב זיכרונות חיינו. היא הייתה אהובה ונערצת על ידי האנשים בממלכה המאוחדת ומסביב לעולם. היא הייתה אדם מעורר השראה עבורי ועבור בריטים רבים – המסירות שלה לחובתה היא דוגמה לכולנו".

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

נשיא ארה"ב ג'ו ביידן, ספד אותה ארוכות. מבין דבריו: "הוד מלכותה המלכה אליזבת השנייה הייתה יותר ממונרכית. היא הגדירה תקופה".

הוא הוסיף: "בעולם של שינוי מתמיד, היא היוותה נוכחות יציבה ומקור למרגוע וגאווה עבור דורות של בריטים, כולל רבים שלא הכירו את ארצם בלעדיה. הערצה מתמשכת למלכה אליזבת השנייה איחדה אנשים ברחבי חבר העמים. שבעת העשורים של שלטונה מעצב-ההיסטוריה היו עדים לעידן של התפתחות אנושית חסרת תקדים והצעידה קדימה של הכבוד האנושי".

הוא המשיך: "המלכה אליזבת השנייה הייתה אשת-מדינה עם כבוד שלא ניתן להשתוות אליו וקביעות אשר העמיקה את הברית בין הממלכה המאוחדת לארצות הברית. היא עזרה להפוך את מערכת היחסים שלנו למיוחדת".

הוא סיים: "המחשבות והתפילות של אנשים מכל רחבי ארצות הברית מלוות את אנשי הממלכה המיוחדת וחבר העמים בצערם. אנו שולחים את תנחומינו העמוקים ביותר למשפחה המלכותית, אשר לא רק אבלים על המלכה, אלא על האם, סבתא וסבתא-רבתא היקרה שלהם. המורשת שלה תאיר בגדול בספרי ההיסטוריה הבריטית, ובסיפור של עולמנו".

נשיא צרפת עמנואל מקרון שלח בחשבון הטוויטר שלו תמונה של המלכה ומסר: "אנו מצדיעים למלכה אליזבת השנייה. ידידה של צרפת".

צ'רלס מישל, נשיא האיחוד האירופי, אמר: "אנו מצדיעים לאליזבת האיתנה".

נשיא הודו, נרנדרה מודי, אמר כי הוא "כאוב" עם ידיעת מותה של המלכה אליזבת

ראש ממשלת קנדה – מגינה חברה בחבר העמים הבריטי, ג'סטין טרודו, כתב בחשבון הטוויטר שלו: "בלב כבד ביותר למדנו על מותה של הריבונה ארוכת-הימים ביותר של קנדה, הוד מלכותה המלכה אליזבת השנייה. היא הייתה נוכחות מתמדת בחיינו – ושירותה עבור הקנדים לעד יישאר חלק חשוב בהיסטוריה של המדינה".

ראשת ממשלת ניו זילנד, גם חלק מחבר העמים הבריטי, ג'סינדה ארדרן, מסרה: "אני יודעת שאני מדברת עבור אנשים מכל ניו זילנד כשאני מציעה את הסימפטיה העמוקה ביותר לחברי המשפחה המלכותית עם פטירת המלכה. עבורנו היא הייתה מונרכית נערצת ומכובדת, עבורם היא הייתה אמא וסבתא".

גם בישראל המנהיגים הגיבו לידיעה על מותה.

נשיא המדינה, יצחק הרצוג ספד להוד מלכותה: "הוד מלכותה אליזבת השנייה – הייתה 'המלכה' בה"א הידיעה. מותה הוא סופו של עידן. בשם העם בישראל אני כואב את לכתה ומשתתף באבל הכבד של העם הבריטי האבל וחבר הלאומים הבריטי, שאיבדו את אם האומה. המלכה אליזבת הייתה דמות היסטורית – היא חיה את ההיסטוריה, היא יצרה היסטוריה, והשאירה אחריה מורשת מפוארת ומלאת השראה".

הוא המשיך: "כנשיא הישראלי ה-11 שכיהן בתקופת כהונתה, ובשם מדינת ישראל והעם בישראל, אני מבקש למסור תנחומים למלך הנכנס צ׳ארלס ולכל משפחת המלוכה, לעם הבריטי, לממלכה המאוחדת ולחבר העמים כולו".

הנשיא מסר: "בתקופת כהונתה הארוכה ורבת המשמעות – העולם השתנה דרמטית, ולמול שינוי זה היא הייתה סמל למנהיגות יציבה ואחראית, ומגדלור של מוסריות, אנושיות, ופטריוטיות. בחייה ובשירותה את עמה היא שיקפה רוח של מסורת עמוקת שורשים, יושרה ושליחות".

הוא הוסיף" "אבי ואמי ז"ל התקבלו על ידה באופן אישי כמה וכמה פעמים לאורך השנים מתוקף תפקידה, והארת הפנים והאירוח החם שלה הותירו בהם חותם שעבר במשפחתנו".

ראש הממשלה, יאיר לפיד, כתב בחשבון הטוויטר שלו: "בשם ממשלת ישראל ואזרחי ישראל, אני שולח תנחומים למשפחת המלוכה ולאזרחי הממלכה המאוחדת על פטירתה של הוד מלכותה המלכה אליזבת השנייה. המלכה היא דמות יוצאת דופן, מנהיגה ייחודית שסימלה מסירות ואהבה למולדתה. יהי זכרה ברוך".

שר הביטחון, בני גנץ, מסר: "תנחומיי לעם הבריטי ולמשפחת המלוכה על מותה של המלכה אליזבת השנייה. המלכה שירתה את אנגליה ואת הקהילה הבינלאומית במשך למעלה מ-70 שנה, והיה לה חלק חשוב בשגשוג ביחסים בין ישראל ובריטניה. יהי זכרה ברוך".

ראש הממשלה לשעבר בנימין נתניהו מסר: "רעייתי שרה ואני, יחד עם כל אזרחי ישראל, מצטערים מעומק ליבנו על פטירתה של הוד מלכותה, מלכת אנגליה אליזבת השנייה. בהלווייתה של ראשת הממשלה לשעבר מרגרט תאצ׳ר התרשמנו ישירות מאישיותה המיוחדת שהקרינה הוד והדר. היא הייתה מגדלור של עוצמה, אחווה ושלום. בחייה היא כתבה את ההיסטוריה בת זמננו ותרמה כה רבות לטובת האנושות ועתידה. יהי זכרה ברוך".

יושב-ראש הכנסת, חבר הכנסת מיקי לוי מסר: "בשמי ובשם הכנסת אני שולח את תנחומי לעם הבריטי באבלו הכבד על מותה של המלכה אליזבת השנייה שהייתה עמוד תווך יציב וחזק בארצה, בחבר העמים הבריטי ובפוליטיקה העולמית במשך למעלה מ-70 שנה. אליזבת השנייה שהקדישה את כל חייה מגיל צעיר לשירות הממלכה והעם הבריטי, הייתה סמל עולמי ליציבות גם ברגעים הקשים, לאחדות בעם ולממלכתיות חסרת פניות בכל מחיר. העולם יחסר מאוד את דמותה. יהיה זכרה ברוך".

סגן ראש הממשלה ושר המשפטים גדעון סער כתב בטוויטר באנגלית: "תנחומיי הכנים לנסיך וויילס, כל המשפחה המלכותית וכל מדינות בריטניה וחבר העמים הבריטי על פטירתה העצובה של המלכה אליזבת השנייה. היא שרתה את אנשיה לאורך ימיה ותיזכר לעד כמנהיגה אכפתית ומתחשבת".

גם יו"ר הציונות הדתית, חבר הכנסת בצלאל סמוטריץ', ספד את מותה: "תנחומים מעומק הלב לעם הבריטי כולו, למשפחת המלוכה וליהודי בריטניה על האובדן. המלכה הייתה עוגן של יציבות בחייה הארוכים וליוותה את יחסי ישראל בריטניה מאז קום המדינה ועד היום. תודתנו על היחסים הקרובים. המלכה אליזבת הייתה דמות חשובה בהיסטוריה העולמית במאה השנים האחרונות, זכתה להיות מעורבת ולראות בימי חייה את התמורות המשמעותיות שעברו על העולם. זהו יום היסטורי ועצוב לבני העם הבריטי ולעולם כולו".

יו"ר מפלגת העבודה, השרה מרב מיכאלי, מסרה: "תנחומים למשפחת המלוכה ולעמי הממלכה המאוחדת וחבר העמים על פטירתה של המלכה אליזבת השנייה, אישה גדולה מהחיים, מופת למנהיגות ואחריות לעמה ולמדינתה. היחסים המיוחדים בין מדינת ישראל ובריטניה, והיחסים האישיים של משפחת המלוכה עם ארץ ישראל, ימשיכו לשגשג ולהעמיק בעידן של המלך צ'רלס השלישי".

ארכיון. צילום: Kirsty Wigglesworth, file/AP Photo
צילום: רן בנימיני
צילום: SKY NEWS

Back to top button