מבזקיםמשפטי/פלילי

העליון קיבל את ערעור המדינה על זיכוי סוהר מעבירות שוחד

בית המשפט העליון, קיבל היום (ראשון) את ערעור המדינה על זיכוי סוהר מעבירות שוחד ועבירות נוספות. בבית המשפט המחוזי זוכה הסוהר, עלא אלעמרני, מכלל העבירות שיוחסו לו, לאחר שנקבע כי הודאתו ניתנה בשל לחץ פסול שהופעל עליו בחקירתו בדמות אמרות אשר משתמעת מהן אפשרות פגיעה בכבודו ובכבוד משפחתו והעמדתו בסיכון בשל דיווחים קודמים שדיווח. עוד קבע בית המשפט המחוזי, כי לא נמצאו ראיות לתמיכה בהודאה שנתן. בפסק הדין הוטחה ביקורת חריפה בחוקרי המשטרה.

במסגרת הערעור שהגישה המחלקה הפלילית בפרקליטות המדינה נטען כי קביעות בית המשפט המחוזי שגויות, מנוגדות להלכות המקובלות בעניין פסילת הודאה ויש בהם להשליך לרעה על יכולת המשטרה לחקור ולפענח פשעים.

בית המשפט העליון קיבל את עמדת המדינה במלואה והרשיע את הסוהר בכל העבירות שיוחסו לו. נקבע כי בחקירה לא נפל כל פגם. החקירה נוהלה על ידי המשטרה באופן חוקי, ובהתאם לכללים המקובלים ועל כן לא היה מקום לפסול את הודאת הסוהר. עוד נקבע, כי אמות המידה אשר הוחלו בפסק הדין לפסילת הודאות נאשמים מהוות סטייה חריגה וניכרת מההלכות המקובלות אשר תחמו את הגבולות שמפרידים בין המותר והאסור בחקירה משטרתית:

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

בהחלטתו קבע בית המשפט העליון כי "בנסיבות אלה, עלינו לומר בפה-מלא כי אמירות החוקרים באזני המשיב על שיהא עליהם לחקור את אביו ואת אחותו – מחזיקי הטלפונים החשודים – לא נפגמו בשום פגם. אמירות אלה הצביעו על צורך חקירתי ברור ולגיטימי לחלוטין, אשר עלה מגרסת החפות המפוקפקת, עד-כדי-דמיונית, שהעלה המשיב, ולא היו בגדר איום, פיתוי או השאה". בנוסף, ציין כי :"חוקרי המשיב לא הפרו שום זכות מזכויותיו ולא עברו על שום איסור – מקצועי, משמעתי או פלילי – בהעמידם את המשיב על כך שגרסת החפות שלו נראית בעיניהם שקרית וכי היא מסבכת את בני משפחתו."

באין פגיעה בזכויותיו של הסוהר – אין הצדקה לפסילת הודאתו קבע בית המשפט העליון. אין להפוך את הנאשם למאשים ואת רשויות האכיפה לנאשמות במקום שאין הצדקה לעשות כן, דבר שיש בו כדי לכרסם קשות ביכולת הרשויות לפעול נגד הפשיעה הגואה. כאמור בית המשפט קיבל את ערעור המדינה הרשיע את אלעמרני והחזיר את התיק לבית משפט המחוזי לקביעת עונש. הערעור הוגש על ידי המחלקה הפלילית בפרקליטות המדינה, עו"ד רחל מטר ועו"ד עידית פרג'ון; בבית המשפט המחוזי נוהל התיק על ידי עו"ד יואב קישון ורותם צריקר קובי מפרקליטות מחוז דרום (פלילי). התיק נחקר על ידי יאח"ס (היחידה לחקירת סוהרים).

ערעור אלעמרני
אילוסטרציה. צילום: חדשות מבזק לייב

Back to top button