צרכנות

3 יסודות עליהם מושתתת תוכנת הERP

קרדיט תמונה: FREEPIK

חברות רבות במשק הישראלי הפרטי והציבורי כבר עברו מזמן לשימוש בתוכנת ERP לניהול חכם של העסק שלהם, ומדווחות על עליה ניכרת של תפוקה בייצור, ואף עליה ניכרת בהיקף מכירות של החברה. במאמר זה נבאר 3 מהיסודות שעליהם מושתת תכנת הERP:

יסוד ראשון: מסד נתונים משותף לכל המודלים

לפני שנוכל להבין כיצד עובדת תוכנת ERP, עלינו להבין תחילה את הבסיס עליו היא בנויה: מסד נתונים משותף. מסד נתונים זה מכיל את כל המידע המשותף למודולי התוכנה השונים בתוך מערכת ERP. נתונים אלה מאורגנים באופן שמקל על הגישה והעדכון, וניתן להשתמש בהם על ידי מספר משתמשים בו זמנית. הנתונים במסד הנתונים גם מסונכרנים אוטומטית, כך ששינויים שנעשו במודול אחד באים לידי ביטוי מיד בכל המודולים האחרים. ניתן דוגמא פשוטה: אם מקבלים עובד מסוים להיות מנהל מחלקה במחסנים, תכנת הERP מציינת זו במודל כח האדם, שיש עוד עובד בחברה. כמו כן, הERP מעדכן בזמן אמת את פרטי השכר וההעסקה של העובד, במודל הפיננסי, הן במישור הפרטי, בנקודת הקצה של חישוב השכר שגם העובד הזה יוכל לדעת כמה הוא מרוויח לחודש וכמה מפרישים לו וכו', והן ברמה הכללית – שבעצם זו עוד הוצאה פיננסית של החברה. כמו כן, במודל של הניהול כח אדם, ניתן למקם את אותו עובד כאחראי על מחסן מסוים, ולשייך אליו את כל הרכש והסחורה המגיעים להיות תחת אחריותו. גם במודל השיווק, במידה ויש ביקוש למוצר כלשהו שנמצא תחת אחריותו של  אותו עובד-מנהל חדש – המערכת יודעת להוציא את מספר הטלפון שלו מיידית עבור שירות הלקוחות במידה והם צריכים לקבל ממנו מידע עדכני. דוגמא זו (אחת מיני רבות) מראה כיצד מערכת הERP מבטיחה  שלכולם תהיה תמיד גישה למידע העדכני ביותר. מסד הנתונים המשותף הוא לב ליבה של מערכת ERP, והוא זה שמאפשר לתוכנה לספק מידע מדויק בזמן אמת למשתמשים.

יסוד שני: ארכיטקטורת אינטגרציה;

כל תוכנת ניהול עסק (ERP) בנויה על שתי אבני יסוד: ארכיטקטורת אינטגרציה ותהליכים עסקיים הניתנים לשימוש חוזר. שני המושגים הללו קשורים קשר הדוק, ויחד הם מהווים את עמוד השדרה של כל הטמעת ERP מוצלחת. מי שלא מכיר מספיק את המושגים האלו, זה הזמן להכיר אותם:

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

ארכיטקטורת אינטגרציה היא אבן היסוד שעליה בנויים כל שאר הרכיבים של מערכת ERP. הכוונה היא לאופן שבו חלקי המערכת השונים מחוברים זה לזה. ארכיטקטורת אינטגרציה מתוכננת היטב תבטיח שהנתונים יזרמו בצורה חלקה בין חלקים שונים של המערכת, ושיש כפילות מינימלית של מאמץ.

יסוד שלישי: תהליכים עסקיים חוזרים ונשנים

כמו כן, תהליכים עסקיים הניתנים לשימוש חוזר (לדוגמא: התהליך שעובר כל ליד עד שנהפך להיות לקוח חוזר, התהליך שעובר כל מוצר הנכנס למחסן עד שנרכש על ידי לקוח קצה באחת מחנויות החברה בארץ) הם אבן יסוד חיונית נוספת של מערכות ERP. אלו הם תהליכים מוגדרים מראש שניתן להשתמש בהם על פני מחלקות ופונקציות שונות בארגון. הERP יודע לזהות את התהליכים העסקיים שחוזרים על עצמם, רק בתוכן שונה, ולהשליך אותם גם למקומות אחרים הנצרכים, ובכך לסייע ביותר תפוקה בפחות מאמץ מיותר.

Back to top button