חדשות חוץמבזקים

עשרות הרוגים בעימותים בין ארמניה ואזרבייג'ן, מלחמה בפתח?

ארמניה דיווחה על 49 חיילים שנהרגו בעימותים עם אזרבייג'ן הבוקר (שלישי) בעקבות הירי הצבאי של האחרונה לעבר עיירות הגבול הארמניות. זה מגביר את הסיכון להתלקחות מחדש של הסכסוך בן עשרות השנים.

ירי ארטילריה של הכוחות המזוינים של אזרבייג'ן שטף את השמים של עיירות הגבול הארמניות. זאת על פי משרד ההגנה הארמני, שהוסיף כי התקיפה כללה מל"טים ותותחי על שירו לכיוון הערים גוריס, סוטק וג'רמוק.

התקיפות הוכרו על ידי משרד ההגנה של אזרבייג'ן, אך שם הדגישו כי התקיפות הן "בקנה מידה קטן" ו-"מטרתן להבטיח את ביטחון גבולות אזרבייג'ן".

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

ירי הארטילריה הגיע כתגובה לכוחות ארמנים שיורים לכאורה בנשק קל לכיווני ההתנחלות נובובאנובקה באזור גדבאי וההתנחלות הוסולו שבאזור לאצ'ין ליד הגבול של שתי המדינות. ארמניה הכחישה את ההאשמות הללו של אזרבייג'ן.

אך להבת הסכסוך שהוצתה עם התמוטטות ברית המועצות, בוערת כבר עשרות שנים עם התלקחות גדולה ופתאומית בחודש שעבר, כאשר שתי המדינות התעמתו סביב אזור נגורנו-קרבאך השנוי במחלוקת – אזור מוקף יבשה בין מזרח אירופה למערב אסיה. האזור מאוכלס ונשלט על ידי ארמנים אתניים אך ממוקם בשטח אזרבייג'ן.

נגורנו-קרבאך, בגיבוי ארמניה, הכריז על עצמאות מאזרבייג'ן בדצמבר 1991. מאז אזרבייג'ן לא התמודדה עם השינוי הטריטוריאלי ונשבעה להשתלט מחדש על השטח, המוכר באופן בינלאומי כאזרבייג'ן.

ראוי לציין כי ארמניה הייתה בעלת בריתה הביטחונית של רוסיה. יתרה מכך, הקרמלין מקיים כוח שמירת-שלום באזור, לאחר שתווך הסכם הפסקת אש בתחילת נובמבר 2020, שסיים סכסוך בן כמעט חודשיים שהרג לפחות 6,500 בני אדם, לפי סוכנות הידיעות רויטרס.

ארה"ב קראה ל-"הפסקה מיידית של פעולות האיבה" עוד ביום שני בערב, על פי הודעת משרדו של שר החוץ האמריקני אנטוני בלינקן.

בלינקן מסר: "ארה"ב מודאגת מאוד מדיווחים על תקיפות לאורך גבול ארמניה-אזרבייג'ן, לרבות תקיפות נגד התנחלויות ותשתיות אזרחיות בתוך ארמניה. כפי שהבהרנו מזמן, לא יכול להיות פתרון צבאי לסכסוך. אנו קוראים להפסיק כל פעולות איבה צבאיות באופן מיידי".

גם רוסיה קראה להפסיק את המריבה. משרד החוץ שלה אמר כי תיווך הפסקת אש בשעה 09:00 שעון מוסקבה בבוקר יום שלישי, והוא מצפה ששני הצדדים ימלאו את תנאי ההסכם.

משרד החוץ הרוסי מסר: "אנו מביעים דאגה קיצונית מההחמרה החדה של המצב באזורים בגבול ארמניה-אזרבייג'ן. אנו קוראים לצדדים להימנע מהסלמה נוספת של המצב, לנהוג באיפוק ולשמור בקפדנות על הפסקת האש".

צילום: רסול רשימוב

Back to top button