מבזקיםסוריה

הנשק הסודי של ארה"ב בחיסול בכירי דאע"ש בסוריה

כשהכוחות האחרונים של דאע"ש הסתתרו באזורים נידחים, ארצות הברית פנתה לעזרת שבטים מקומיים כדי לנקום על הזוועות שביצעה המדינה האסלאמית בזמן ששלטה על סוריה ועיראק. כך חשפו בסוכנות הידיעות רויטרס.

עדיין צמאים לנקמה שמונה שנים לאחר שדאע"ש טבחה במאות מהחמולה שלהם, חברי שבט א-שעיטאת בסוריה הניחו מכשיר מעקב על האופנוע של מהאר אל-עאגל, מבכירי הארגון, כאשר נהרג.

חבר שבט שמעורבותו אושרה על ידי קצין מודיעין מערבי באזור, סיפר כי קרובי השבט שהיו בקשר עם משפחתו הקרובה של מפקד המדינה האסלאמית צפו בו בחשאי במשך חודשים בצפון סוריה.

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

חבר שבט שסרב להזדהות סיפר לרויטרס: "נקמתי את נקמת הדם של אלה מהשבט שלי שדאע"ש צלב ללא רחם, הרג וערף את ראשם".

באחת הזוועות העקובות מדם ב-2014, טבח דאע"ש ביותר מ-900 בני שבטי א-שעיטאת בשלוש ערים באזור דיר אל-זור במזרח סוריה, כאשר מרדו נגד השלטון הג'יהאדיסטי.

בעוד שדאע"ש כיום הוא צל של הקבוצה ששלטה בשליש מסוריה ועיראק בח'ליפות שהוכרזה ב-2014, מאות חמושים עדיין מסתובבים באזורים נידחים שבהם אין שליטה מלאה לא לקואליציה בראשות ארה"ב, ולא לצבא הסורי, בתמיכת רוסיה ואיראן.

שבטים ערבים שוחרי נקמה בסוריה הם כעת חלק מרשת הולכת וגדלה של מרגלים שבטיים הממלאים תפקיד משמעותי בקמפיין של צבא ארה"ב למוטט את הארגון.

יאסר אל קסאב, ראש שבט מהעיר גראניג' באזור דיר אל-זור, אמר: "הרשתות האלה של מודיעים עובדות עם האמריקנים שמכניסים אותם לכל מקום".

הוא הוסיף: "מודיעים מאותו שבט מדווחים על בני דודיהם במדינה האסלאמית".

כשנשאל על תפקידם של מודיעי השבטים בסוריה, אמר גורם צבאי אמריקאי חסוי לרויטרס כי ההכוונה הייתה מבוססת כמעט לחלוטין על מודיעין אנושי במבצע נגד אל-עאגל.

הוא הוסיף: "זה דבר שדרש רשת נרחבת באזור".

צבא ארה"ב, המונה כ-900 חיילים בצפון מזרח סוריה, אמר שאל-עאגל היה אחד מחמשת המנהיגים המובילים של הקבוצה ואחראי לפיתוח רשת המדינה האסלאמית מחוץ לעיראק ולסוריה.

קצין מודיעין מערבי אחד אמר כי המודיעין האנושי – בניגוד למידע שנאסף ממכשירים כמו טלפונים סלולריים – הוא כעת חיוני מכיוון שהמיליטנטים נמנעים יותר ויותר מאמצעי תקשורת שפגיעים למעקב.

קצין שבקיא בפעילויות החשאיות מסר לרויטרס: "רוב הסוכנים החדשים אינם משתמשים בטלפונים הסלולריים או בגאדג'טים שעמדו מאחורי התקפות גדולות של ג'יהאדיסטים זרים בעבר".

מודיעין אנושי כזה היה "קריטי" במאמץ להרוג ולעצור חמושים בכירים בסוריה מאז תחילת השנה ומילא תפקיד מפתח בחיסול אל-עאגל, אמר גורם בצבא האמריקני.

הוא הוסיף: "הרבה פעמים אינטליגנציה אנושית תשלים את צורות האינטליגנציה האחרות שלך, את המידע שאתה מקבל משם או מהרמזים הקוליים שלך, ואתה יכול להשלים אותם".

אל-עאגל הסתתר בצפון סוריה, בילה את רוב זמנו בשטח שנכבש על ידי מורדים ערבים סונים בגיבוי טורקי, ובעיקר נמנע מאזורים קרובים יותר לעיר הולדתו שבהם ניתן היה לזהות אותו, אמרו שניים מקרוביו. מותו היה אחת מכמה מהלומות למדינה האסלאמית בסוריה השנה.

בפברואר נהרג מנהיג הקבוצה אבו איברהים אל-האשמי אל-קוריישי בפשיטה של ​​הכוחות המיוחדים של ארה"ב על צפון סוריה, בעוד שביוני השתלטו כוחות ארה"ב על מנהיג בכיר אחר, אחמד אל-כורדי.

אל-עאגל, אל-כורדי וחמושים אחרים שהיו ממוקדים חידשו את חייהם הרגילים, והתערבבו עם תושבי האזור המאוכלס בצפיפות לאורך הגבול הטורקי, הרחק מאזורים בשליטת הכוחות הסוריים הדמוקרטיים (SDF) הנתמכים על ידי ארה"ב.

חמד אסד אל-חסון, חבר שבט א-שעיטאת בכיר, שעדיין מחפש את שרידיהם של שניים מארבעת בניו שנכרתו על ידי המדינה האסלאמית ב-2014, אמר: "הם טבחו בבניי ושרפו את ליבנו. אני נשבע באלוהים שאני לא אשן עד שהפושע האחרון ימות".

בעוד שהמדינה האסלאמית לא מצליחה יותר ויותר לבצע פיגועים גדולים ומרהיבים, נוכחותה הולכת וגוברת באזורים מרוחקים של דיר א-זור שבהם השליטה של ​​ה-SDF בהנהגת הכורדים אינה ודאית, אומרים התושבים.

בינתיים, התקפות פגע וברח על מחסומי SDF גברו גם הן בחודשים האחרונים, אמר ראש השבט, שייח' בשיר דנדל, וחמושים גם הסבו אבדות כבדות למיליציות פרו-איראניות בסביבות תדמור.

החשש מפני לידה מחדש של המדינה האסלאמית הוא שגרם לעבדאללה אל-עומאר בן ה-32 ליידע את קרוביו.

אל עומאר סיפר: "סיפרתי לקואליציה על חמישה אנשים, כולל שני בני דודים מהשבט שלי שנודע לנו שהם מדאע"ש, ניהלו מחסומים, שרפו בתים".

הוא הוסיף: "אנחנו לא יכולים לישון בשקט בלילה כי אנחנו יודעים שהם עדיין שם, רק מחכים לזמן הנכון לנקום ולרצוח את ניצולי הטבח שלהם".

מחבלי דאעש. אילוסטרציה.

Back to top button