מהפכת התחבורה הקלה יוצאת לדרך: חובת רישום, הגברת האכיפה והשקעה בתשתיות
משרד התחבורה והבטיחות בדרכים הציג היום (רביעי) את התוכנית ההוליסטית להסדרת ענף התחבורה הקלה בישראל, במטרה להגביר את בטיחות כלל משתמשי הדרך.
התוכנית להסדרת התחבורה הקלה מתמקדת בארבעה היבטים: השקעה חסרת תקדים בתשתיות רכיבה בכל רחבי הארץ, קביעת קנסות לעבירות תנועה של תחבורה קלה, הרחבת סמכויות פקחים עירוניים שיאכפו עבירות כמו רכיבה ללא קסדה, רכיבה מתחת לגיל 16 או ללא אישור הכשרה, איסור הרכבה ועוד ורישום וזיהוי רוכבי האופניים והקורקינט החשמליים.
קביעת הקנסות והסמכת הפקחים העירוניים הוגדרו בצווים שאושרו ביוני האחרון. זאת, לצד השקעה חסרת תקדים של משרד התחבורה והבטיחות בדרכים בתשתיות רכיבה בכל רחבי הארץ. כעת מצטרף לתוכנית ההוליסטית ולמערך האכיפה גם יצירת זיהוי בין הרוכב לכלי התחבורה שברשותו, באמצעות חובת הרישום והתקנת לוחית זיהוי על הכלים החשמליים. התקנות החדשות יופצו בקרוב להערות הציבור ויועלו לאחר עיבוד ההערות והתיקונים, לאישור ועדת הכלכלה בכנסת.
• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן
הליך הרישום יתבצע באופן מקוון פשוט, זמין ומהיר, והוא ישפר משמעותית את האכיפה והבטיחות של כלל משתמשי ומשתמשות הדרך. בהמשך לרישום, תונפק לכל רוכב ורוכבת לוחית רישוי ייעודית המשויכת אליו, ותוכל לעבור עימו בין כלי התחבורה השונים שברשותו. כמו כן, ניתן יהיה לבטל בקלות את הלוחית, במקרה של הפסקת השימוש בכלי.
התוכנית החדשה נועדה להבטיח את בטיחות הרוכבים, וכלל משתמשי הדרך, ולעשות סדר בכל הנוגע לשימוש בתחבורה החשמלית הקלה בישראל, תוך שמירה על איזון ראוי והמשך תפקודו של הענף, באופן בטוח. במסגרת התוכנית ביצע המשרד עבודת מטה מקיפה, תוך בחינת המגמות הקיימות בעולם והתייעצות עם גורמים רלוונטיים בתחום ובכלל זה, המשרד לביטחון פנים ומשטרת ישראל, השלטון המקומי, ארגוני הרוכבים וחברות השכרת האופניים.
במקביל, המשרד ימשיך בהשקעה אדירה וחסרת תקדים בתשתיות רכיבה, ובכלל זה שני מיליארד שקלים לסלילת 600 קילומטרים של שבילי אופניים. זאת, תוך דגש על שבילי אופניים ברשויות המקומיות, המובילים למקומות התעסוקה, פנאי, תעשיה ומסחר, ולקידום אורח חיים בריא ואיכותי יותר. בנוסף, מושקעים כ-700 מיליון ש"ח בהקמת פרויקט "אופנידן" הכולל 100 קילומטרים של שבילי אופניים במטרופולין גוש דן. מדובר בעלייה אדירה בהשקעה בתשתיות הרכיבה, לעומת 180 מיליון שקלים בלבד שהושקעו בסלילת שבילי אופניים ברשויות המקומיות בשלוש השנים האחרונות.
בשנים האחרונות חלה עלייה משמעותית בשימוש בתחבורה הקלה, חשמלית ולא חשמלית. משרד התחבורה רואה חשיבות רבה בעידוד השימוש בתחבורה קלה ובת קיימא, המהווה חלופה תחבורתית נוחה, זולה וידידותית לסביבה.
לצד העלייה בשימוש בתחבורה הקלה, נרשמה בשנים האחרונות גם עלייה משמעותית בכמות התאונות של רוכבים. כך למשל, נרשמה עלייה של 225% במספר הרוכבים שנפגעו פגיעות חמורות בין שנת 2017 לשנת 2021, אז נפגעו 572 רוכבי אופניים עם פגיעות חמורות ו-18 רוכבי אופניים וקורקינטים חשמליים נהרגו בתאונות דרכים.
התקנות החדשות, שיפורסמו בקרוב להערות הציבור, נועדו לאזן בין הרגולציה בתחום ועידוד השימוש בתחבורה קלה, ובין בטיחות כלל משתמשי הדרך. התוכנית כוללת את ההסדרה המינימלית ההכרחית בשלב הזה, במטרה לאפשר רכיבה בטוחה מצד אחד וללמוד את השוק "תוך כדי תנועה", מנגד. ככל והרגולציה המאוזנת לא תספיק למיגור תופעת הרכיבה המסוכנת, משרד התחבורה יבחן החלה של רגולציה קשיחה יותר.
שרת התחבורה והבטיחות בדרכים, חברת הכנסת מרב מיכאלי, אמרה: "אני שמחה לפתוח היום את ההליך להסדרת הכלים הקלים. הכלים הקלים שפשטו ברחובותינו בשנים האחרונות, הם ברכה גדולה, הם אלטרנטיבה לכלי הרכב הפרטי והם מאפשרים לצעירות ולצעירים ולרבות ולרבים שאין להן ולהם כלי רכב פרטי להגיע ממקום למקום. אבל הם אינם יכולים להפוך את הרחובות שלנו למערב פרוע".
היא המשיכה: "לכן, אנחנו כבר שנה מובילים השקעה אדירה בתשתיות רכיבה, וקידמנו צעדים נוספים בהם הטלת קנסות על עבירות, העברת סמכויות אכיפה לפקחים ברשויות המקומיות וכיום אנו מחייבות רישום והתקנת לוחית זיהוי על הכלים החשמליים. זה מהלך שמבטיח מצד אחד עידוד רכיבה ומצד שני מבטיח יותר סדר ברחובות ויותר בטיחות לכל משתמשות ומשתמשי הדרך – אין לנו יותר זמן לבזבז".
מנכ"לית משרד התחבורה, מיכל פרנק, מסרה: "אסדרת חובת הרישום של כלי התחבורה הקלה על שם בעליו והצבת לוחית זיהוי היא צעד מחויב המציאות, שיבטיח את בטיחות כלל משתמשי הדרך. המהלך מהווה רגולציה מאוזנת, שתבטיח אכיפה אפקטיבית מבלי לפגוע בהמשך התפתחות התחבורה הקלה".