מבזקיםפוליטי / מדיני

חה"כ מ"יש עתיד" בכנס: "מודאגת מנהירת הצעירים אחרי בן גביר ומוכתר"

כנס הצדק החברתי הראשון של 'מרכזים לצדק חברתי', משך אליו הערב (ראשון) כמה מהפוליטיקאים הבכירים לדון בסוגיות הפוליטיות האקטואליות ובאתגרים החברתיים כלכליים הצפויים לממשלה הקרובה לאחר הבחירות. ראש הממשלה, יאיר לפיד, בירך את באי הכנס והתייחס למשבר יוקר המחייה: "אין סיבה שישראלים וישראליות שעובדים קשה, לומדים ומשלמים מיסים- לא יצליחו לדמיין את עתידם פה." על הציבור הערבי אמר: "ל 20% מאזרחי המדינה יכול וצריך להיות תפקיד משמעותי בהייטק, בחינוך, באקדמיה וגם בפוליטיקה."

ח"כ מירב בן ארי (יו"ר ועדת ביטחון הפנים, יש עתיד) הגיעה לכנס עם ביתה שעלתה יחד איתה לבמה: "אם יש כאן אימהות יחידניות, אתן בטח מבינות אותי." בן ארי התייחסה לתמיכה של צעירים בבן גביר ולראשונה גם להדר מוכתר:" יש לנו בעיה אמיתית עם הצעירים שנוהרים אחרי בן גביר, חייבים להילחם בתופעה הכושלת הזו. אין לנו לוקסוס לבזבז קולות לגוש נתניהו-בן גביר, הוא מסוכן לדמוקרטיה. את הצעירים לא יודעים לסקור, ואם הדר מוכתר עכשיו עם שני אחוזים- אני מודאגת."

ח"כ אלכס קושניר (יו"ר ועדת הכספים, ישראל ביתנו) אמר: "אני שומע כל מיני פוליטיקאים שמבטיחים שיפתרו את משבר הדיור בשלושה חודשים. התחלנו בשנה הזו ואם תהיה המשכיות, נצליח גם להשלים את המלאכה. יש שינוי בסדר עדיפויות- מי שעושה צבא, עובד ומשרת את המדינה צריך לראות את הפירות כל השאר לא." קושניר המשיך ואמר: "כשאומרים שהמדינה תכניס את היד לכיס, זה הכיס שלכם. זה או המיסים או אפשר לקחת הלוואות. מי ישלם? הילדים שלכם והנינים שלכם".

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

ח"כ נעמה לזימי (חברת ועדת הכספים, העבודה) התייחסה למשבר הדיור: "ישראל יכולה לפתור את משבר הדיור יותר מכל מדינה אחרת כי אנחנו הבעלים של הקרקע, צריך להגדיר הפשרת קרקעות במחירים נמוכים. אם בעבר הינו מדינה ענייה שדאגה לדיור כזכות יסוד, והיום הפכנו למדינה עשירה שהפקירה את הדיור. נשארנו עם 2% דיור ציבורי לעומת 14% ב OCED. צריך להרחיב גירעון, צריך להרחיב תקציב. אין מקום שלא רואים ייבוש תקציבי- מעונות יום, מתמחים. המגמה חייבת להיות של הזרמת משאבים."

ח"כ מיכל רוזין (יו"ר מרצ) אמרה: "מרצ קראה לאיחוד בין המפלגות. הינו אחראיות חשבנו שנכון למנוע אבדן קולות. מכיוון שלא קרה כך אני בטוחה ששתי המפלגות תהיינה בטוחות מעל לאחוז החסימה. סיוע בשכר דירה מעלה את שכר הדירה לכולם. נושא הדיור הוא סמל לכל יוקר המחייה. המדינה לא רואה את אלה שאין להם. דיור ציבורי הוא דבר נכון, והוא צריך להיות גם במרכז העיר. אגף תקציבים רואה מספרים לא אנשים, הגדלת ההוצאה הציבורית היא הדבר הנכון. אנחנו נגד לפסול את בל"ד, אין סיבה חדשה לעשות את זה. "

לאור החשיבות המכרעת של השתתפות הציבור הערבי בבחירות הקרובות, והשינויים שהתרחשו בהרכב הרשימות לכנסת, התקיים דיון מיוחד בהשתתפות צעירים בולטים בחברה הערבית. אחלאם קאסם עלי, מתנועת הנוער הערבי אג'יאל, אמרה: "לצערי הפעילות הפוליטית בעשר שנים האחרונות בנסיגה בקרב צעירים ערבים. יש פחות פעילות פוליטית באוניברסיטאות ובכפרים. אנחנו בתור תנועה מנסים להחיות את זה ולאט לאט מעלים את אחוז ההצבעה. "; הפעיל הפוליטי עו"ד אחמד מוהאנה שהיה עוזרו של ח"כ טיבי והיום חבר בוועד של תע"ל אמר: "40% מהחברה הערבית נמצאים בחוסר מעש, אז קשה לי להאמין שדווקא עכשיו, שאף אחד לא סופר אותם הם פתאום יתעוררו. אנשים הולכים לפשיעה ולאלימות וזה אחריות של המדינה והממשלה לטפל" ; עו"ד אמיר בשאראת אמר: "פעילות לעידוד מעורבות חברתית צריכה להיות כל השנה ולא לפני הבחירות. הצעירים הם אלו שלקחו את המבוגרים להתחסן. לצעירים יש השפעה, והם שיניעו את החברה הערבית."

יזהר (איזי) כרמון, מנהל המרכזים לצדק חברתי אמר בפתיחת הכנס: "הבחירות יוכרעו על סוגיות הליבה: הכלכלי-חברתי והשותפות היהודית ערבית. הגיע הזמן שהמדינה שלנו תפסיק להתעלם מהבעיות החברתיות ותיקח אחריות כפי שידעה בעבר, הכסף שם- הוא קיים, רק נדרשת מנהיגות ושינוי סדרי עדיפויות." כרמון המשיך: "יש עדיין כוחות חזקים, אלימים אנטי דמוקרטיים שרואים את תהליכי ההשתלבות של החברה הערבית ומחשיבים אותה כאיום שיש לערער. אך, בממשלה הקרובה אין שום סיבה שחברי כנסת ערבים לא יכהנו בתפקידים הביצועיים החשובים ביותר. זו אחריות שלנו לדבר על כך."

במהלך הכנס הוענק אות הצדק החברתי ע"ש אילן גילאון ז"ל ל'אימהות על המשמר'- התארגנות של נשים אתיופיות להגנת ילדיהן מפני אלימות משטרתית. על האות העניקו שר הבריאות ניצן הורוביץ ואלמנתו של גילאון, יהודית.

צילום: סיון שחור
צילום: סיון שחור

Back to top button