מבזקיםפוליטי / מדיני

אושר בקריאה ראשונה: חוק שימוש בזרע של נפטר

מליאת הכנסת אישרה היום (שני) בקריאה ראשונה את הצעת חוק "שימוש בזרע של נפטר לשם הולדה, התשפ"ב–2022" של חברי הכנסת מאי גולן וצבי האוזר. 20 חברי כנסת תמכו בהצעה ללא מתנגדים והיא תוחזר לוועדת העבודה והרווחה. במהלך הדיון נכחו ביציע האורחים משפחות חללי צה"ל שנאבקו למען החוק.

מוצע להסדיר את השימוש בזרע של אדם שנפטר, לשם הולדה לאחר פטירתו. נטילת זרע מנפטר לאחר מותו תיעשה לפי בקשת בת זוגו או הוריו בתנאים שמוצע לקבוע. מוצע לאפשר לבת זוגו של נפטר שלא התנגד לכך לעשות לאחר פטירתו שימוש בזרע שניטל ממנו או הופקד על ידו בחייו, אף אם הנפטר לא הותיר אחריו הנחיות מפורשות.

אם אין לנפטר בת זוג, או שהיא אינה מעוניינת לעשות שימוש בזרע, מוצע לאפשר להורה של הנפטר שהנפטר מינה אותו בהנחיות שנתן בכתב, לעשות שימוש בזרעו של הנפטר באמצעות אישה אחרת שתהיה אימו של הילד שייוולד.

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

בהצעת החוק מפורטות הוראות לעניין הליך אישור השימוש בזרע, מעמדו של הילד שייוולד ודרך מתן ההנחיות, כשלעניין חיילים מוצעת דרך מותאמת מיוחדת.

בדברי ההסבר להצעה הפרטית נכתב: "מדינת ישראל למודת כאב השכול, איבדה את מיטב בניה ובנותיה שנפלו בהגנה על ביטחון המדינה. חייהם של חיילים צעירים נגדעו באיבם ולמדינת ישראל חוב מוסרי למשפחות השכולות אשר איבדו את היקר להן מכל. לצד הכאב, שאין לו מרפא, לעיתים מבקשות משפחות חיילים שנספו להמשיך את השושלת המשפחתית דרך מי שהיה ואיננו עוד".

עוד נכתב: "אחריות המדינה השולחת את בניה להגן על ביטחונה, אינה מסתכמת במתן פיצוי חומרי לבני המשפחה שנותרו, אלא צריכה להתבטא גם במתן אפשרות לעשות שימוש בטכנולוגיות מתקדמות, שיאפשרו למשפחות השכולות להעמיד צאצאים מהנספה ולשמר המשכיותו. הולדה מזרע של חייל שנפל בעת שירותו הצבאי, היא בראש ובראשונה המשכיות של החייל שנפל וכן מחווה מועטה למשפחה אשר יכולה לסייע בשיקום משפחת הנספה, בת זוגו והוריו של החלל".

צילום: דוברות הכנסת – דני שם טוב
צילום: דוברות הכנסת – דני שם טוב
צילום: דוברות הכנסת – דני שם טוב
צילום: דוברות הכנסת – דני שם טוב

Back to top button