כלכלהמבזקים

לקראת ראש השנה: שר האוצר ליברמן מבטל את המכס על דגים

שר האוצר אביגדור ליברמן, חתם היום (שני) על צו המבטל את המכס על יבוא דגים טריים, קפואים ומעובדים.

הצו כולל ביטול של המכס על מגוון דגים כגון דניס, לברק, לוקוס, מוסר, בס, פורל טונה ומאכלי ים. ביחס לחלק מהמוצרים המכס יבוטל באופן מיידי וביחס לאחרים יבוטל באופן מדורג. כמו כן הצו כולל ביטול של המכס על שימורי טונה.

מחירי הדגים בישראל גבוהים ב-24% בהשוואה למדינות ה-OECD. המכס על ייבוא דגים עומד על כ-7.5 לק"ג בממוצע, אך ביחס לייבוא של דגי פילה הוא עלול להגיע אף לכ-11 ש"ח לקילו.

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

שר האוצר ליברמן אמר על כך: "ראש השנה בפתח ואנחנו מביאים בשורה אדירה לאזרחי ישראל ומורידים את מחירי הדגים. המענה הטוב ביותר שאנחנו מביאים בכדי להתמודד עם האינפלציה שמשתוללת בכל העולם הוא תחרות באמצעות הפחתת מכסים ויבוא זול יותר מיתר מדינות העולם. הפחתת המכס על הדגים הוא צעד המשך להפחתות המכסים על מוצרים שונים כחלק מרפורמת 'מכס אפס' שאני מוביל בחודשים האחרונים".

אלי שריר, מנכ"ל ארגון מגדי הדגים: "החלטת משרדי האוצר והחקלאות לחתום על צו גורף להורדת המכס על כלל יבוא הדגים לישראל, נעשתה באופן חד צדדי וללא הסכמות עם המגדלים, כמקובל, על מתווה חליפי וברור של תמיכה ישירה הוגנת וארוכת טווח שתבטיח את עתיד ענף גידול הדגים הישראלי ואת היכולת לספק דג ישראלי טרי ואיכותי לאזרחי ישראל. מדובר בצעד שיביא לחיסול בלתי הפיך של יכולת מדינת ישראל לייצר ולספק דגים טריים לאזרחיה ולתלות מסוכנת ביבוא, דווקא בעידן שבו כל מדינות העולם פועלות לחיזוק כושר הייצור המקומי."

בארגון מגדלי הדגים ציינו כי משרדי האוצר והחקלאות זימנו את המגדלים לפגישות בנוגע למתווה מוסכם להורדת המכס ביום רביעי השבוע (21.9.22). שריר: "התנהלות משרדי האוצר והחקלאות מאחורי גבם של החקלאים וללא ניסיון כן ואמיתי להגיע להסכמות, מעלה חשש כבד כי מדובר בצעד פופוליסטי שכולו כלכלת בחירות, על גבו של ענף חקלאות חיוני הפועל מזה למעלה משמונים שנה, עוד טרם הקמת המדינה ומעסיק מאות עובדים באזורי הפריפריה. מניסיון העבר אנו יודעים כי הורדת המכס מתגלגלת ברובה לכיסי היבואנים ואינה מורידה את המחיר לצרכן, אך הורדה זו תביא לחיסול מוחלט של ענף גידול הדגים הישראלי, מדן ועד אילת".

ארכיון. צילום: יוסי זמיר, לע"מ

Back to top button