מבזקיםפוליטי / מדיני

רה"מ יאיר לפיד צפוי לתמוך בפתרון שתי המדינות על במת האו"ם

ראש הממשלה יאיר לפיד צפוי לנאום מחר (חמישי) מעל במת האו"ם בניו יורק. גורמים בסביבת ראש הממשלה מספרים שלפיד מתכוון להעלות בין השאר את הנושא הפלסטיני ולתמוך בפתרון שתי המדינות.

בתדרוך לכתבים, אמרו גורמים בסביבת ראש הממשלה כי הנאום ומה שקדם לו ועוד יהיה בהמשך היום, הם חלק מתוך תפיסת עולמו מהרגע הראשון במשרד החוץ עוד, בוודאי במשרד ראש הממשלה, שאומרת – מדברים עם כולם כמה שיותר.

נמסר ממקורבי ראש הממשלה: "במדינת ישראל היה במשך כמה שנים תפיסה שאומרת – אנחנו מחלקים את העולם, אלה שבעדנו, אלה שנגדנו, ועם אלה שנגדנו אנחנו לא כל כך מדברים. אני מאמין שצריך לדבר עם כולם. החלוקה המאוד דיכוטומית בין מדינות שחושבות כמונו למדינות שהן לא, עובדת פחות בעולם שבו אנחנו חיים. יכולות להיות לי חילוקי דעות עם ארדואן, אבל עדיין, עדיף לנו להיות במצב שיש לנו קשר טוב ואפקטיבי עם טורקיה, ויכולות להיות חילוקי דעות עם ירדן ועדיין, טוב שהמלך עבדאללה ואני יכולים לדבר כי הוא בן אדם שיש לו השפעה על המתרחש ביהודה ושומרון והמתרחש באזור בכלל".

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

הם אמרו שתפיסת עולמו היא שזו הדרך הנכונה לנהל את הביטחון הישראלי והמדיניות הישראלית – מתוך דיאלוג מתמיד עם אלה שאתה לא מסכים איתם, כולל האו"ם, האיחוד האירופי ועוד. כולל הפלסטינים.

עוד נמסר: "מדינת ישראל נמצאת בקשר עם הפלסטינים. אני צלצלתי ובירכתי את אבו-מאזן באחד החגים. אני מודה שאחרי אמירת '50 השואות' פחות התחשק לי לדבר איתו. הרעיון אומר שאתה צריך להיות מסוגל לדבר עם מדינות שלא מסכימות איתך, בכלל עם העולם וגם עם אזרחי ישראל, ולהציג תקווה וחזון מתוך עוצמה. זאת אומרת, כן להציג תפיסת עולם שלמה. וזו גם מטרת הנאום מחר, שאומרת – אנחנו יכולים ללכת למקומות טובים יותר, אנחנו צריכים להציג חזון מדיני כי זה תפקידה של ממשלה, אנחנו צריכים לעשות את זה מתוך עוצמה. צריך גם לוודא שאנחנו מבינים את הקשיים שיש בפנינו".

בנאום מחר לפיד צפוי לדון בארבעה נושאים מרכזיים.

הראשון הוא הנושא האיראני – הדגש הוא שמדינת ישראל לא תיתן לאיראן להפוך למדינה גרעינית, אם צריך, וזה מסוכם בינינו לבין האמריקאים – ישראל תפעל עצמאית; אנחנו לא צריכים לעדכן אף אחד ואנחנו לא צריכים לבקש רשות מאף אחד.

הוא ידגיש כי צריך לפעול מול האיראנים ולהגיד לעולם – ללכת להסכם טוב יותר, longer and stronger, ולבסס אותו על זה שהעולם יניח איום צבאי אמין על השולחן. לפיו, בעבר כל פעם שהעולם שם איום צבאי אמין על השולחן, האיראנים מצמצו ונסוגו וזו הדרך להגיע איתם להסכם טוב יותר. הוא ידגיש כי אנחנו לא נגד כל הסכם, אנחנו נגד ההסכם הנוכחי.

הנושא השני הא הדה-לגיטימציה של ישראל. לפיד צפוי לבוא ולהגיד לעולם – אנחנו לא אורחים באו"ם, אנחנו חברה גאה בארגון האומות המאוחדות, ואנחנו לא נסבול את זה שהם משתמשים בבמה הזו בשביל להפיץ שקרים על ישראל; אנחנו נגן על שמנו הטוב וגם נחשוף מי תוקף אותו.

הנושא השלישי הוא כמובן הפנייה שלנו למדינות המזרח התיכון. מדינות שעדיין לא נכנסו להסכמי אברהם ולפורום הנגב. המטרה היא להרחיב את מעגלי השלום, ואנחנו צריכים לעבוד בזה ועובדים בזה. לפנייה בינלאומית בנושא יש ערך.

הנושא הרביעי הוא כמובן הפלסטינים. מחר בנאום לפיד ידבר על זה שמדינת ישראל צריכה ללכת לפתרון שתי המדינות.

שנים רבות שראש ממשלה ישראלי לא אמר את זה על בימת האו"ם. מאידך, לפיד צפוי גם להדגיש מהם הסיכונים שאנחנו לא מוכנים לקחת: אנחנו לא נעשה שום דבר שיסכן את ביטחון ישראל או את ביטחון אזרחי ישראל אפילו בסנטימטר, אבל היפרדות מהפלסטינים צריכה להיות חלק מהחזון המדיני, חלק מהתפיסה של תקווה מתוך עוצמה.

צילום: אלעד גוטמן

Back to top button