מבזקיםפוליטי / מדיני

בימין מגנים, בשמאל דורשים גיבוי במעשים: תגובות הקשת הפוליטית לנאום לפיד

לפני זמן קצר (רביעי) פורסם כי בנאומו מעל במת האו"ם מחר, ראש הממשלה יאיר לפיד צפוי לתמוך בפתרון שתי המדינות. תגובות מהקשת הפוליטית לא איחרו לבוא.

יו"ר מרצ, זהבה גלאון, תמכה בלפיד ומסרה: "מברכת את ראש הממשלה לפיד מיליוני ישראלים ופלסטינים מחכים לאופק מדיני שישים סוף למעגל הדמים. אני קוראת לראש הממשלה – לך צעד נוסף קדימה, ותיפגש עם אבו מאזן בעצרת האו"ם".

אולם גורמים מימין התנגדו להכרזה על תמיכה בפתרון שתי המדינות.

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

יו"ר הציונות הדתית חבר הכנסת בצלאל סמוטריץ' ביקר בתקיפות את לפיד: "אחרי שנים שבהם הימין הצליח להוריד את איוולת המדינה הפלשתינית מסדר היום ולהפוך את אבו-מאזן לדמות לא רלוונטית בעולם, מובילים גנץ ולפיד תהליך מסוכן שמחזיר את רעיון העוועים הזה אל השולחן".

בתגובה הרשמית של הליכוד נכתב: "אחרי שלפיד הקים את הממשלה הישראלית-פלסטינית הראשונה, עכשיו הוא רוצה להקים מדינה פלסטינית על גבול כפר סבא, נתניה ונתב"ג ולמסור שטחי מולדת לאויבינו. במשך שנים נתניהו הצליח להוריד את הנושא הפלסטיני מסדר היום העולמי, ולפיד החזיר את אבו מאזן לקדמת הבמה תוך פחות משנה".

יו"ר עוצמה יהודית חבר הכנסת איתמר בן גביר, כמובן גינה בחריפות את לפיד: "בעיצומה של אינתיפאדה שמתפתחת לנגד עינינו בהובלת הרשות הפלסטינית, בוחר לפיד, כדרכו, להמשיך להעניק פרסים לטרור – ועכשיו שולף מהבוידעם ומחזיר לסדר היום את הרעיון ההזוי של הקמת מדינת טרור פלסטינית בלב ארצנו. לפיד, יחד עם שר הביטחון הכושל שלו גנץ, מסכנים את ביטחון ישראל. חייבים להחליף אותם בהקדם. ב-01.11 נעשה זאת ונחזיר את מדינת ישראל למסלול הנכון".

ארכיון. צילום: דוברות הכנסת – נועם מושקוביץ

גם מתוך הקואליציה הגורמים הימניים הביעו ביקורת.

סגן ראש הממשלה ושר המשפטים גדעון סער כתב בחשבון הטוויטר שלו: "הקמת מדינת טרור ביהודה ושומרון תסכן את בטחון ישראל. רוב העם בישראל ונציגיו לא יאפשרו לזה לקרות".

שר השיכון זאב אלקין פרסם בחשבון הטוויטר שלו: "‏חזון הקמת מדינה פלסטינית בלב הארץ של יאיר לפיד הוא שגיאה קשה וסיכון עצום לביטחון מדינת ישראל ואזרחיה. הוא לא חלק מקווי יסוד של הממשלה הזאת ולא יהיה חלק מקווי יסוד של ממשלה הבאה. פשוט לא יקרה".

ארכיון. צילום: אלעד מלכה

אולם, גם מהצד השמאלי של המפה הפוליטית הביעו ביקורת כלפי לפיד.

יו"ר הוועדה לקידום מעמד האישה ולשוויון מגדרי חברת הכנסת עאידה תומא-סלימאן מחד"ש-תע"ל מסרה: "בעולם לפיד יכריז שהוא תומך בהקמת מדינה פלסטינית, אבל בארץ הוא מוביל את העמקת הכיבוש. שבענו מהצהרות יחצנות. המבחן הוא שלפיד יתחייב שמו"מ מדיני וחתירה לסיום הכיבוש יהיו חלק מקווי היסוד של כל ממשלה שיקים. לפיד: הגיע הזמן שתגיד מדינת פ-ל-ס-ט-י-ן מעל במת הכנסת!"

גם חבר הכנסת עופר כסיף מחד"ש-תע"ל מסר דברים דומים: "הכול מילים, מילים, מילים על הלשון מגלגלים. אבל איפה המעשים?! את התמיכה של רה"מ בפתרון שתי המדינות יש לראות בשטח ולהכניס כהתחייבות לקווי היסוד של ממשלה עתידית, לא להותיר כמילים חלולות על בימת האו"ם. שחרור העם הפלסטיני והקמת מדינה ריבונית במולדתו היא לא רק דרישת בחירות, אלא דרישה לצדק וחירות. אני קורא לראש הממשלה לפיד להכניס את מחויבותו להקמת מדינה פלסטינית לקווי היסוד של כל ממשלה בראשותו וכן לפעול לשיפור המצב בשטח למען הפלסטינים הנאנקים תחת עול הכיבוש".

יו"ר חד"ש-תע"ל חבר הכנסת איימן מסר תגובה יותר מתונה: "מנהיגי המדינה התרגלו לאהוב את תהליך השלום אבל לא את השלום עצמו, מדברים יפה בעולם ומבצעים כיבוש מכוער במקביל. המבחן האמיתי בשטח זה לעשות שלום".

בתגובה הרשמית שנמסרה מחד"ש-תע"ל נכתב: "גם ראש הממשלה לפיד מודה כי הקמת מדינה פלסטינית לצד ישראל היא הדבר היחיד שיבטיח שלום אמת שיטיב עם שני הצדדים. אם הוא באמת מתכוון לדברים, עליו להתחייב שמו"מ מדיני וחתירה לסיום הכיבוש יהיו חלק מקווי היסוד של כל ממשלה בראשותו".

ארכיון. צילום: דוברות הכנסת – עדינה ולמן

ראש הממשלה לשעבר וראש הממשלה החליפי, נפתלי בנט, מסר תגובה ארוכה בה הוא הביע ביקורת כלפי שותפו לממשלה: "הדרך שהובלתי כראש הממשלה: לא לריב עם כל העולם ללא צורך, אך גם לא להתקפל ללא צורך. אין שום מקום או היגיון להציף מחדש את רעיון המדינה הפלסטינית. לממשלה בראשותי היו לא מעט הישגים מדיניים: שמרנו על יחסים טובים וחמים עם ממשל ביידן, נהננו משנה של פריחה ביחסים עם מדינות אירופה, העמקנו את היחסים עם מדינות ערב, קרובות ורחוקות, וכל זה – בלי ויתורים ביהודה ושומרון, ויתורים שללא ספק יעמידו בסכנה את בטחונה של מדינת ישראל".

הוא המשיך: "ראו, החכמה היא לא לריב עם כל העולם לשם המריבה, ומנגד, לא להתפרק מנכסינו כדי להתנחמד ולמצוא חן בעיני אומות העולם. החכמה היא לעמוד על האינטרסים שלנו, על ביטחוננו, להסביר את עמדתנו באופן משכנע, ולשמור על יחסים טובים עם מדינות העולם".

הוא קבע: "צריך לומר את הדברים כהווייתם: אין מקום למדינה נוספת בין הים לירדן. לא רק בשל זכותנו על הארץ. גם ברמה הפרקטית, אין שום היתכנות או תוחלת למהלך מדיני עם הפלסטינים. אגב, על מי אנחנו מדברים כשאנחנו מדברים על פלסטינים? על חמאס, שזוכה לתמיכת רוב הפלסטינים? על הג'יהאד האסלאמי? על אבו מאזן שבזמנו הפנוי מכחיש שואה ומשלם לרוצחים? הם עצמם מסוכסכים עמוקות ורחוקים שנות אור ממשילות. לכן, סיסמאות ריקות כמו "שתי מדינות", צריכות להישאר בשנות ה-90, יחד עם הרבה אופנות אחרות שעברו מן העולם".

הוא הוסיף: "הממשלה בראשותי הביאה את השנה השקטה ביותר לעוטף עזה. מול הרשות הפלסטינית קיימנו תיאום בטחוני ועשינו ככל שביכולתנו על מנת להביא לשיפור בתנאי החיים של האוכלוסייה: מעברים, היתרי עבודה, פרויקטים תשתיתיים. אבל כראש ממשלה הבהרתי בכל דרך שמשא ומתן מדיני פשוט לא עומד על הפרק. לא העליתי בדעתי לפגוש את אבו מאזן, שמא יתפתחו ציפיות לא ריאליות שעלולות להביא לאכזבה ולתגובת נגד אלימה, כפי שקרה בעבר".

הוא סיים את דבריו: "השנה היא 2022, לא 1993. גם ידידי האמת של מדינת ישראל לא מצפים מאיתנו להתפשר על ביטחוננו ועתידנו. אין שום סיבה להתנדב לכך".

ארכיון. צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

 

Back to top button