חדשות חוץמבזקים

התובעת הכללית של ניו יורק הגישה תביעת הונאה נגד דונלד טראמפ וילדיו

התובעת הכללית של מדינת ניו יורק, לטישיה ג'יימס, הגישה היום (רביעי) תביעת הונאה אזרחית נגד דונלד טראמפ ושלושה מילדיו – דונלד ג'וניור, אריק ואיוונקה – המעורבים בעסקי הנדל"ן המשפחתיים, בגין ניפוח כוזב של ערך נכסיו במיליארדים כדי להעשיר את עצמו ולהבטיח הלוואות טובות.

בהכרזה על התביעה בניו יורק, אמרה ג'יימס גם כי הפניות בוצעו לתובעים פדרליים ולמס הכנסה – מהלך שלבטח יכעיס את נשיא ארה"ב לשעבר.

התביעה מבקשת למנוע מכל ארבעת הטראמפים לכהן כמנהלים בניו יורק, ולאסור על ארגון טראמפ לרכוש נדל"ן מסחרי כלשהו או לקבל הלוואות מגופים בניו יורק למשך חמש שנים.

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

בהכרזת התביעה אמרה ג'יימס: "התלונה מוכיחה שדונלד טראמפ ניפח באופן שקרי את הונו הנקי במיליארדי דולרים כדי להעשיר את עצמו שלא בצדק ולרמות את המערכת, ובכך לרמות את כולנו. הוא עשה זאת בעזרת הנאשמים האחרים".

ג'יימס אמרה שהמשרד שלה חשף ראיות להפרות פליליות פדרליות, כולל הוצאת הצהרות כוזבות למוסדות פיננסיים והונאות בנקים, והפנה את הנושא למחוז הדרומי של ניו יורק ולרשות המסים.

התביעה גם מבקשת להחזיר לפחות 250 מיליון דולר ולאסור על סמנכ"ל הכספים הראשי של ארגון טראמפ, אלן וייסלברג, ועל המבקר, ג'פרי מקוני, לכהן בתפקידים ראשיים של כל חברה בניו יורק.

בחקירה פלילית נפרדת, בניו יורק, הודה וייסלברג באשמה בהונאת מס.

ג'יימס אמרה: "במשך זמן רב מדי, אנשים חזקים ועשירים במדינה הזו פעלו כאילו הכללים אינם חלים עליהם. דונלד טראמפ בולט בתור בין הדוגמאות המבישות ביותר. טראמפ חשב שהוא יכול להתחמק עם אומנות הגניבה, אבל היום ההתנהלות הזו מסתיימת".

למרות שהתביעה בניו יורק אינה תביעה פלילית, הפניה של ג'יימס לתובעים פדרליים במחוז הדרומי של ניו יורק מאיימת על סכנה משפטית חמורה נוספת עבור הנשיא לשעבר ושלושת ילדיו הבוגרים.

טראמפ אמר שוב ושוב שהוא יתמודד שוב על הנשיאות ב-2024. אולם, הוא עומד בפני איומים משפטיים, כולל הגשת כתב אישום על שמירת טפסים מסווגים בביתו, בנוסף על חקירות מרובות של ניסיונותיו להפוך את תוצאות הבחירות ב-2020.

הנשיא לשעבר קרא לחקירה בניו יורק "ציד מכשפות" ממניעים פוליטיים, עמדתו הרגילה, ועמדו על כך שארגון טראמפ לא פעל באופן בלתי חוקי.

אך בתלונה בת 214 עמודים, ג'יימס תיארה תיעוד נרחב של עוולות לכאורה, כגון ניפוח ערכם של 23 נכסים במרמה, כולל אתר הנופש מאר-א-לאגו בפלורידה, מגדל טראמפ בניו יורק ומה שהיה בעבר מלון טראמפ הבינלאומי בוושינגטון די.סי.

ג'יימס טענה כי הנאשמים ערכו יותר מ-200 הערכות שווי כוזבות ומטעות בדוחות הכספיים בין 2011 ל-2021, וחשפו אסטרטגיות שלדבריה השתמשו טראמפ והארגון שלו כדי לבצע הונאה.

מאר-א-לאגו, לפי התביעה, הוערך ב-739 מיליון דולר כאשר הוא היה צריך להיות קרוב יותר ל-75 מיליון דולר.

ג'יימס גם אמרה שהטראמפים: "קיבלו סדרה של הערכות מבנקים עבור הנכס המסחרי בוול סטריט 40 בניו יורק, שחישבו את שווי הנכס ב-200 מיליון דולר נכון לאוגוסט 2010 ו-220 מיליון דולר נכון לנובמבר 2012. עם זאת, בהצהרה שלו משנת 2011, מר טראמפ רשם את וול סטריט 40 בשווי של 524 מיליון דולר, שעלה ל-530 מיליון דולר במהלך השנתיים הבאות, יותר מפי שניים מהשווי שחישבו על ידי אנשי המקצוע. עוד יותר מופרך, הערכת השווי של 500 מיליון דולר פלוס יוחסה למידע מהשמאי שהעריך את הבניין בקצת יותר מ-200 מיליון דולר".

לגבי מגדל טראמפ, בשדרה החמישית במנהטן, אמרה ג'יימס: "מר טראמפ ייצג שדירתו משתרעת על פני יותר מ-30,000 רגל רבוע, מה שהיה הבסיס להערכת הדירה. במציאות, השטח היה פחות מ-11,000 רגל רבוע, משהו שמר טראמפ היה מודע לו היטב. בהתבסס על השטח המנופח הזה, שווי הדירה ב-2015 וב-2016 היה 327 מיליון דולר. עד היום, אף דירה בניו יורק מעולם לא נמכרה בסכום קרוב לסכום זה. שילוש גודל הדירה לצורך הערכת השווי הייתה הונאה מכוונת ומכוונת. לא טעות כנה".

טראמפ האשים בעקביות את ג'יימס במניע פוליטי. לפני הודעתה של ג'יימס, בלומברג ניוז דיווחו כי "חברי המעגל הפנימי של טראמפ" ראו בתביעה: "הזדמנות לגיוס כספים לג'יימס, דמוקרטית העומדת בפני בחירה מחדש בנובמבר". טראמפ גם טען שהתובעת הכללית, שהנה אפרו-אמריקנית, היא גזענית.

בזמן שג'יימס דיברה, דונלד טראמפ ג'וניור צייץ בטוויטר: "ציד המכשפות הדמוקרטי ממשיך!"

לסיכום, ג'יימס אמרה: "אני רוצה להיות ברורה. פשע צווארון לבן אינו פשע ללא קורבנות".

היא הוסיפה: "הטענה שיש לך כסף שאין לך אינה מסתכמת באמנות העסקה. זו אומנות הגניבה. לא יכולים להיות כללים שונים עבור אנשים שונים במדינה הזו או במדינה הזו… אף אחד לא מעל החוק".

ארכיון. צילום: הבית הלבן

Back to top button