איראןמבזקים

לפחות 17 הרוגים בהפגנות ענק באיראן לאחר מות צעירה בידי משמרות המוסר

ביום שישי (16.9) מתה מפצעיה מהסה אמיני, צעירה כורדית בת 22, שהוכתה ונעצרה על ידי משטרת המוסר באיראן כיוון שלא לבשה חיג'אב כראוי. אירוע זה הצית גל של מחאות ענק ברחבי איראן כנגד המשטר הדכאני.

ההפגנות, שהתחילו לפני כשבוע, הגיעו ל-80 ערים ועיירות ברחבי איראן. ארגוני זכויות אדם טענו שלפחות 31 אזרחים נהרגו, בעוד שהטלוויזיה הממלכתית קבעה את מניין ההרוגים על 17.

אמיני ביקרה בבירה ב-13 בספטמבר כאשר נעצרה על ידי שוטרי משטרת המוסר, שהאשימו אותה בהפרת החוק המחייב נשים לכסות את שיערן בחיג'אב, או מטפחת ראש, ואת זרועותיהן ורגליהן בלבוש רחב. היא התמוטטה לאחר שנלקחה לבית מעצר ל-"חינוך מחדש".

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

ישנם דיווחים כי השוטרים הכו את ראשה של אמיני באלה ודפקו את ראשה באחד מכלי הרכב שלהם. מהמשטרה נמסר כי אין ראיות להתעללות כלשהי וכי היא סבלה מ-"אי ספיקת לב פתאומית".

איראנים רבים זעמו על מותה של מהסה אמיני וההפגנות הראשונות התרחשו לאחר הלווייתה, כאשר נשים צולמו כשהן מנופפות במטפחות הראש שלהן באוויר וצועקות "מוות לדיקטטור" – קריאה המופנה לעתים קרובות למנהיג העליון, האייתוללה עלי חמינאי.

סטודנטים במספר אוניברסיטאות בטהראן ערכו הפגנות עוד לפני שהמחאות החלו להתפשט לרחבי המדינה.

היו גם דיווחים על תחנות משטרה ובנייני ממשלה אחרים שנפשטו או הוצתו.

התסיסה הקטלנית ביותר התרכזה בצפון מערב איראן, אזור המאוכלס בכורדים, משם הגיעה מהסה אמיני.

ארגון זכויות האדם הכורדי הנגאו דיווח כי שמונה מפגינים נהרגו על ידי כוחות הביטחון ביום רביעי, מה שהביא את המספר הכולל שם ל-15.

שני נערים בני 15 ו-16 היו בין אלה שנורו למוות ביום רביעי בלילה באושנייה ובאורמיה, שניהם במחוז מערב אזרבייג'ן, כך דווח.

ארגון אחר, "איראן זכויות אדם", דיווח כי לפחות 31 אזרחים נהרגו במהלך ששת הימים הראשונים של התסיסה, כולל תשעה בצפון מערב ו-17 במחוז מאזנדראן, אשר על הים הכספי מצפון לטהראן.

הנתון האחרון כלל 11 מפגינים שנורו למוות בעימותים בעיר אמול ביום רביעי, כך נמסר.

פקידים איראנים הכחישו כי כוחות הביטחון הרגו מפגינים כלשהם ובמקום זאת האשימו את "המתפרעים".

הטלוויזיה הממלכתית דיווחה היום כי 17 בני אדם, בהם מפגינים ואנשי ביטחון, נהרגו, מבלי לספק פרטים נוספים.

סוכנויות ידיעות חצי-רשמיות דיווחו כי שלושה חברים בכוח ההתנגדות הצבאי של באסיג' – המשמש לעתים קרובות לדיכוי התנגדות מקומית – מתו לאחר שנורו או נדקרו ביום רביעי.

קבוצת ניטור האינטרנט NetBlocks דיווחה בינתיים כי איראן כפופה כעת להגבלות האינטרנט החמורות ביותר שנראו מאז פרוץ ההפגנות ההמוניות נגד הממשל בנובמבר 2019. רשתות הטלפונים הסלולריים הושבתו ברובן, שירות האינטרנט נותק במהלך הפגנות, וגישה לאינסטגרם ולוואטסאפ הוגבלה.

חרף הגבלות אלה, תמונות וסרטונים רבים מההפגנות הופצו מההפגנות ברשתות החברתיות.

בעת שמחאות באיראן הפכו קטלניות יותר ויותר, הנשיא אברהים ראיסי האשים אמש את המערב ב-"סטנדרט כפול" בנושא זכויות אדם. בנאום בעצרת הכללית של האומות המאוחדות, ראיסי ניסה להסיט את הזעם הבינלאומי ממותה בשבוע שעבר של אמיני.

בהופעה נדירה במערב של ראיסי, שהפך לנשיא איראן לפני כשנה, הוא אמר כי: "זכויות האדם שייכות לכולם, אך למרבה הצער הן נרמסות על ידי ממשלות רבות". הוא ציין את סבלם של פלסטינים חסרי אזרחות ואת מעצרם של ילדים מהגרים בארה"ב, המפרידים אותם ממשפחותיהם.

ראיסי גם השתמש בנאום כדי לעמוד על כך שאיראן התכוונה להחיות את הסכם הגרעין, אך תהה אם ארה"ב יכולה להיות שותפה אמינה בהסכם כלשהו.

צילום: סוכנות הידיעות של מערב אסיה, רויטרס

Back to top button