מבזקיםפוליטי / מדיני

רה"מ לפיד באו"ם: "אני תומך בחזון פתרון שתי המדינות – בתנאי אחד"

ראש הממשלה יאיר לפיד סיים לפני זמן קצר (חמישי) את נאומו בפני העצרת הכללית של האו"ם בניו יורק.

הוא פתח בעיסוק בסוגיית הדה-לגיטימציה של ישראל בעולם: "אני לא אורח בבניין הזה. ישראל היא אומה ריבונית גאה, וחברה שווה באומות המאוחדות. אנחנו לא נשתוק כשמבקשי רעתנו משתמשים בבמה הזו כדי להפיץ עלינו שקרים".

הוא נתן דוגמה לחדשות כזב שהופצו על ישראל אודות ילד פלסטיני שכביכול נהרג בהתקפה של חיל האוויר הישראלי שתמונתו הופצה ברשתות, אך התברר כי הילד אינו קיים וזו תמונה שלקוחה מאינסטגרם של ילד רוסי.

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

הוא אמר שאין אומה שמפיצים עליה שקרים יותר מישראל. הוא הוסיף ואמר: "אנטישמיות היא הנכונות להאמין על היהודים את הרע מכל, בלי לבדוק. אנטישמיות היא לשפוט את ישראל לפי סטנדרטים שונים מכל מדינה אחרת עלי אדמות".

לאחר מכן ראש הממשלה עבר לסוגיית הגרעין האיראני ואמר כי: "הדרך היחידה למנוע מאיראן מלהשיג נשק גרעיני, היא להציב בפניה איום צבאי אמין על השולחן. ואז – ורק אז – לקיים משא ומתן על הסכם ארוך וחזק יותר איתם. צריך להבהיר לאיראן שאם תקדם את תוכנית הגרעין, העולם לא יגיב במילים, אלא בכוח צבאי. בכל פעם שאיום כזה הובא לשולחן בעבר, איראן עצרה, ונסוגה".

הוא המשיך: "אנחנו נעשה כל מה שצריך – לאיראן לא יהיה נשק גרעיני. לא נעמוד מנגד מול אלה המנסים להרוג אותנו. לא שוב. לעולם לא עוד".

הוא ביקר את המשטר האלים של איראן והזכיר את האלימות כלפי סלמאן רשדי – שמוסלמי קיצוני ניסה להתנקש בחייו בעקבות הפתווה – צו הריגה – של האייתולה חומייני עליו, בנוסף למותה של מהסה אמיני השבוע באיראן, צעירה שלא לבשה חיג'אב כראוי והוכתה על ידי הרשויות.

בסוגיית הסכם עם הפלסטינים אמר ראש הממשלה: "עוצמתה הכלכלית והצבאית של ישראל מאפשרת לנו להגן על עצמנו, אבל היא מאפשרת לנו עוד דבר: לשאוף לשלום עם העולם הערבי כולו ועם שכנינו הקרובים ביותר – הפלסטינים".

הוא המשיך: "הסכם עם הפלשתינים, המבוסס על חזון שתי מדינות לשני עמים – הוא הדבר הנכון לביטחון ישראל, לכלכלה הישראלית ולעתיד ילדינו".

עוד אמר לפיד: "למרות כל המכשולים, גם היום רוב גדול של הישראלים תומכים בחזון פתרון שתי המדינות. אני אחד מהם. יש לנו רק תנאי אחד: שהמדינה הפלסטינית העתידית תהיה שוחרת שלום. שהיא לא תהפוך לבסיס טרור נוסף ממנו מאיימים על שלומה וקיומה של ישראל. שיהיה לנו את היכולת להגן על ביטחון אזרחי ישראל, בכל רגע".

בסוגיית הנורמליזציה עם מדינות נוספות אמר לפיד: "ישראל מעוניינת בשלום עם שכנינו. עם כל שכנינו. אנחנו לא הולכים לשום מקום. המזרח התיכון הוא ביתנו. אנחנו פה כדי להישאר לנצח. ואנחנו קוראים לכל המדינות המוסלמיות – מסעודיה ועד אינדונזיה – להכיר בזה, ולבוא לדבר איתנו. ידינו מושתת לשלום".

הוא הוסיף: "עימותים לא נעלמים מעצמם. עוינות לא נעלמת מעצמה. בני האדם יוצרים עימותים, בני אדם יכולים גם להחליף אותם בידידות, נדיבות וטוב משותף".

הוא דיבר על היציבות האזורית ואמר: "הוכחנו את רצוננו בשלום דרך הסכמי אברהם, פסגת הנגב, בהסכמים שחתמנו עם העולם הערבי".

לקראת סוף נאומו אמר: "בספר במדבר מופיע פסוק שכל יהודי מכיר: 'ישא השם פניו אליך וישם לך שלום'. מדינת ישראל היא המדינה היחידה בעולם שספר הקים אותה. ספר הספרים. התנ"ך. הספר הזה והעקרונות של הדמוקרטיה הליברלית מחייבים אותנו להושיט את ידינו לשלום. ההיסטוריה שלנו מחייבת אותנו לעשות זאת בראייה מפוקחת ובזהירות. כך עשינו שלום בעבר, כך נעשה שלום בעתיד".

כבר אתמול (רביעי) פורסם כי לפיד צפוי להעלות את נושא פתרון שתי המדינות בעצרת והופנו ביקורות רבות נגד ראש הממשלה.

לאחר סיום הנאום של לפיד אכן חזרו שוב אותן ביקורות.

יו"ר הציונות הדתית חבר הכנסת בצלאל סמוטריץ' אמר: "המשמעות של נאום לפיד באו"ם היא חזרה לימי אוסלו הארורים. מילים גבוהות ונעימות לאוזן שעוטפות כניעה מבישה לטרור וחתירה לחלוקת הארץ, מסירת שטחים וגירוש רבבות יהודים מבתיהם. לפיד וגנץ החזירו את הרשות הפלשתינית למרכז השיח והבמה הבינלאומית, הפיחו תקווה במפרשי הלאומיות הפלשתינית ואת התוצאות אזרחי ישראל כבר חשים על בשרם בגלי טרור ובהסלמה מסוכנת ביהודה ושומרון. אלו בחירות קריטיות למדינת ישראל. אם המחנה הלאומי לא יתעורר – ההיסטוריה תחזור על עצמה חלילה ונמצא את עצמנו שוב עם אוטובוסים מתפוצצים וטרור בכל הארץ. אסור לתת לזה לקרות".

יו"ר האופוזיציה בנימין נתניהו כמובן גם תקף את לפיד ואמר: "הערב שמענו נאום שכולו חולשה, תבוסה והרכנת ראש".

הוא הצהיר: "אז אני מודיע לך לפיד: אני וחבריי לא נאפשר זאת. לא ניתן להקים חמאסטן על גבול כפר סבא, פתח תקווה ונתניה. לא נחזיר את ישראל לאסון אוסלו. לפיד מסכן את עתידנו וקיומנו גם בנושא הפלסטיני וגם בנושא איראן.

גם משמאל נשמעה ביקורת כלפי לפיד. חברת הכנסת עאידה תומא-סלימאן מחד"ש-תע"ל כתבה בחשבון הטוויטר תגובה צינית כלפי נאומו: "וואלה יאיר, שכנעת אותי: מגיע לך אוסקר!"

עיסאווי פריג', השר לשיתוף פעולה אזורי הסכים עם לפיד ומסר: "‏ראש הממשלה לפיד אמר היום מעל בימת האו"ם את המובן מאליו, השלום הוא הדבר הנכון ביותר לישראלים ולפלסטינים והדרך להגיע אליו עוברת דרך פתרון שתי המדינות. זו האמת, התעלמות ממנה, לא תעלים אותה".

השר לביטחון הפנים עמר בר-לב דווקא שיבח את הנאום. הוא כתב בחשבון הטוויטר שלו: "‏נאום מרגש ומרשים של ראש הממשלה ‎יאיר לפיד מעל בימת האו"ם. כבוד גדול למדינת ישראל, שהוצגה על ידי ראש הממשלה באופן ראוי, תוך עמידה נחושה על האינטרסים הביטחוניים והמדיניים שלה".

גם יו"ר מרצ זהבה גלאון, תמכה בראש הממשלה: "נאום היסטורי של ראש הממשלה לפיד – סוף סוף חזון השלום על סדר היום. מרצ תעמוד לשמאלו של לפיד כדי להפוך אותו מחזון למציאות. כדי לשים סוף למעגל הדמים, להפסקת השליטה על מיליוני פלסטינים, ולשנים של כאב ושכול משני הצדדים. שתהא זאת שנת שלום".

צילום: מייק סגר, רויטרס
צילום: אבי אוחיון, לע"מ

Back to top button