מבזקיםפוליטי / מדיני

גדעון סער פרסם תזכיר חוק להפחתה דרמטית של הליכים פליליים נגד אזרחים

שר המשפטים, גדעון סער, פרסם היום (שישי) תזכיר חוק להפחתה דרמטית של הליכים פליליים נגד אזרחים. לפני כשנה, מינה השר צוות בראשות מנכ״ל משרד המשפטים, עו״ד ערן דוידי, שמטרתו לגבש מתווה להעברת עבירות פליליות להליכים מינהליים, בהתאם לתפיסה שהציג עם כניסתו לתפקיד.

תזכיר החוק הוא תוצר עבודת הצוות לדה-פליליזציה והוא מהווה מסגרת חקיקתית גמישה להעביר מגוון רחב של עבירות להליכים מינהליים. מדינת ישראל מגישה למעלה מפי שלושה כתבי אישום נגד אזרחיה לעומת הממוצע במדינות ה-OECD.

שר המשפטים הציג חזון של הפחתת היקף ההליכים הפליליים נגד אזרחים ומיקוד המערכת המשפטית בעבירות שמהוות סטיה משמעותית מהנורמות החברתיות.

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

בסיומה של עבודת מטה של הועדה נקבע, כי יש להעביר שורה ארוכה של עבירות להליך מינהלי – דוגמת עבירות על חוקים עירוניים (כגון עבירות חנייה, עבירות רעש), עבירות מיסוי קלות, ועוד.

העברת עבירות פליליות להליכים מינהליים תפחית דרמטית את העומס המוטל על בתי המשפט, כיוון שהדיון בהן יועבר לבתי דין מינהליים במשרד המשפטים. המשך קידום התזכיר עתיד להפחית כ-30,000 הליכים בבית משפט בשנה. הפחתה זו תאפשר לבתי המשפט להתמקד בעבירות החמורות ולטפל בהן באופן יעיל ואפקטיבי.

בנוסף, העברת עבירות פליליות להליכים מינהליים תאפשר דיון בפני בית דין מינהלי, באמצעות ממשק דיגיטלי מתקדם, נוח ונגיש לאזרח. כך האזרח יוכל בקלות ובנוחות לערער על דו״ח שניתן לו, באופן מקוון ומבלי לבזבז זמן יקר.

מחקרים מהשנים האחרונות הוכיחו שכדי להשיג אכיפה יעילה יש להעדיף את מהירות האכיפה ואת וודאות האכיפה. כלומר, עדיף הליך מינהלי מהיר וממוקד על פני הליך פלילי שלרוב מסורבל גם אם תוצאותיו הסופיות עלולות להיות חמורות יותר. לכן, התזכיר צופה פני עתיד ומאפשר מסגרת חקיקתית גמישה שנועדה לעודד העברה של עבירות רבות נוספות, שאינן מצדיקות שימוש בעונש המאסר – להליך מינהלי, מהיר וברור.

השר סער: "עם כניסתי לתפקיד הצגתי חזון ברור לדה-פליליזציה. זאת תוך הבחנה ברורה בין עבירות פעוטות שאינן מצדיקות הליך פלילי לבין עבירות חמורות. רק כך נוכל למקד את מאמציהם של כלל הגורמים במערכת אכיפת החוק בעבירות החמורות באמת ולהחזיר את האכיפה וההרתעה מול הפשיעה החמורה."

ארכיון. צילום: אנצ׳ו גוש ג׳יני

Back to top button