מבזקיםמשפטי/פלילי

יו"ר ועדת הבחירות דחה את העתירות נגד ח"כ סילמן, קיבל את הבקשה לפסול את ח"כ שיקלי

יו"ר ועדת הבחירות המרכזית, שופט בית המשפט העליון יצחק עמית, דחה היום (רביעי) את הבקשות לפסול את מועמדות חברת הכנסת עידית סילמן להתמודד במסגרת רשימת הליכוד לכנסת ה-25. מאידך, הוא קיבל את בקשת סיעת מרצ, לפסול את מועמדותו של חבר הכנסת עמיחי שיקלי, להתמודד במסגרת רשימת הליכוד לכנסת ה-25.

שני חברי הכנסת היו חברים בסיעת ימינה, פרשו ממנה ולאחרונה התפרסם כי שוריינו ברשימת הליכוד לכנסת.

בעתירה הראשונה שהוגשה על ידי התנועה לאיכות השלטון נגד התמודדותה של חברת סילמן, טענה כי המועמדות של סילמן ברשימת הליכוד מקורה בהסכם בדבר רשימת מועמדים שנעשה 90 יום ויותר לפני יום הבחירות לכנסת; הסכם כזה אסור לפי סעיף 57א לחוק הבחירות לכנסת, ולכן מועמדותה של סילמן פסולה.

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

בקשה זו נדחתה, מפני שסעיף 57א לחוק הבחירות, שאוסר על הסכם כזה, לא קובע מה הסנקציה של הפרת האיסור. גם היועצת המשפטית לממשלה והיועצת המשפטית של הכנסת סברו כי יש לדחות בקשה זו, מטעם זה. וכי כלל לא הוכח קיומו של הסכם בין סילמן והליכוד, והעתירה נסמכה על פרסומים בתקשורת.

העתירה השנייה נגד סילמן הוגשה על ידי רשימת מרצ. בבקשה זו נטען שחברת הכנסת סילמן פרשה מסיעתה ולא התפטרה בסמוך לכך.

סעיף 6א לחוק יסוד הכנסת קובע כי חבר כנסת שפרש מסיעתו לא יוכל להתמודד בבחירות שלאחר מכן ברשימה אחרת של סיעה המיוצגת בכנסת הנוכחית, אלא אם כן הוא התפטר בסמוך לפרישתו. בחוק היסוד לא מוגדרת מהי פרישה, אלא כתוב שפרישה היא גם (לרבות) הצבעה נגד עמדת הסיעה בהצבעת אי אמון.

יו"ר ועדת הבחירות המרכזית החליט כי אין לראות בחברת הכנסת סילמן כפורשת. זאת, בין היתר בגלל שסיעת ימינה לא ביקשה בשום שלב להכריז עליה כפורשת, ובשל מיעוט הפעולות שסילמן נקטה נגד סיעתה, ובכלל זה, שתי הצבעות בלבד נגד עמדת סיעתה.

נגד מועמדות חבר הכנסת שיקלי הוגשה בקשה אחת, על ידי סיעת מרצ, ובה נטען כי מכיוון שוועדת הכנסת הכריזה על שיקלי כפורש, יש לפסול את מועמדתו.

יו"ר ועדת הבחירות קבע כי בנסיבות, לא ניתן לראות בהתפטרות של שיקלי כהתפטרות בסמוך לפרישה. זאת, שכן שיקלי התמהמה מאוד בהגשת הערעור, ובמשך כל התקופה שאחרי ההכרזה המשיך לפעול נגד סיעתו, בהצבעות מהותיות. לכך יש לצרף גם את כל התקופה מאז הקמת הממשלה ועד ההכרזה עליו כפורש.

על פי יו"ר ועדת הבחירות המרכזית: "על חבר הכנסת עמיחי שיקלי חל הסייג הקבוע בסעיף 6א לחוק היסוד, רואים אותו כמי שפרש מסיעתו ולא התפטר בסמוך לכך, ועל כן אין הוא יכול להתמודד במסגרת רשימת הליכוד".

במפלגת הליכוד תקפו את ההחלטה כמובן ומסרו: "הליכוד רואה בהחלטה האבסורדית הזאת פגיעה חמורה בדמוקרטיה – נערער לעליון".

התנועה לאיכות השלטון הגיבו על אישור סילמן: "צר לנו על החלטת ועדת הבחירות המרכזית. החלטת הועדה כמעט ומעקרת מתוכן את סעיף 57א, ועל כן נבחן את המשך צעדינו ובאם נערער על החלטת הועדה לבג"ץ. נזכיר כי הראיות בעניין השריון האסור של חברת הכנסת לשעבר עידית סילמן זועקות לשמיים – סילמן עצמה העידה על הצעות שריון אסורות שהועברו אליה מטעם מפלגת הליכוד, וכן חברי כנסת נוספים מהליכוד העידו על כך. בכל מקרה לא ננוח עד שלא ימוצה הדין הפלילי ותתקיים חקירה בעניין".

ארכיון. צילום: דני שם-טוב, דוברות הכנסת

Back to top button