חדשות חוץמבזקים

הפיכה צבאית שנייה בבורקינה פאסו בתוך תשעה חודשים

קבוצת קציני צבא בבורקינה פאסו שבמערב אפריקה, הפילה בסוף השבוע את האיש שתפס את השלטון בהפיכה רק תשעה חודשים קודם לכן.

הקהילה הבינלאומית גינתה את הדחתו של לוטננט קולונל פול אנרי סנדאוגו דמיבה, שהדיח את הנשיא הנבחר במדינה שנבחר באופן דמוקרטי בינואר. האיחוד האפריקאי וגוש אזור מערב אפריקה המכונה ECOWAS מתחו ביקורת חריפה על ההתפתחויות.

לאחר שתפס את השלטון, הבטיח דמיבה לסיים את האלימות הקיצונית האסלאמית שאילצה שני מיליון בני אדם לברוח מבתיהם בבורקינה פאסו. אבל קבוצת קצינים בראשות סרן איברהים טראורה אמרה ביום שישי שדמיבה נכשל ולכן הודח מתפקיד הנשיא הזמני.

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

הנהגת החונטה החדשה אמרה כי היא תחייב את: "כל הכוחות הלוחמים להתמקד מחדש בנושא הביטחוני ושיקום שלמות השטח שלנו".

אך נותר לראות אם החונטה יכולה לשנות את המשבר. עם זאת, כבר גברו החששות בשבת, כי התנודתיות הפוליטית האחרונה תסיח עוד יותר את דעת הצבא ותאפשר לג'יהאד לחזק את אחיזתם בשטחים הולכים וגדלים של המדינה.

דובר החונטה שביצעה את ההפיכה אמר בהודעה ביום שישי: "מול המצב הביטחוני ההולך ומחמיר, אנו, הקצינים והקצינים הזוטרים של הכוחות המזוינים הלאומיים, קיבלו מוטיבציה לפעול מתוך רצון להגן על הביטחון ושלמותה של ארצנו".

הוא הוסיף: "תכונס פגישה לאמץ אמנת חוקת מעבר חדשה ולבחירת נשיא חדש של בורקינה פאסו, בין אם יהיה זה אזרחי או צבאי".

ההתפתחויות של יום שישי הרגישו מוכרות מדי במערב אפריקה, שם הפיכה במאלי באוגוסט 2020 הביאה לסדרה של תפיסות כוח צבאיות באזור. מאלי ראתה גם הפיכה שנייה תשעה חודשים לאחר הפלת נשיאה באוגוסט 2020, כאשר מנהיג החונטה השבית את עמיתיו האזרחיים למעבר והעמיד את עצמו לבדו באחריות.

כריסוגון זוגמור, נשיא תנועת בורקינה פאסו לזכויות אדם, כינה את ההפיכה האחרונה "מצערת מאוד", ואמר כי חוסר היציבות לא יעזור במאבק נגד האלימות הקיצונית האסלאמית: "איך נוכל לקוות לאחד אנשים וצבא אם האחרון מאופיין בחלוקות כה רציניות?"

הוא הוסיף: "הגיע הזמן שהפלגים הצבאיים הריאקציוניים והפוליטיים האלה יפסיקו להוביל את בורקינה פאסו להיסחף".

אילוסטרציה. Image by jorono from Pixabay

Back to top button