איראןמבזקים

לפחות 92 מתים עד כה בהפגנות נגד המשטר באיראן, בפרלמנט מקשיחים עמדות

לפחות 92 בני אדם נהרגו בפעולות של המשטר האיראני נגד ההפגנות המשתוללות ברחובות בכל רחבי המדינה. מדובר בהפגנות בראשות נשים שהתעוררו בעקבות מותה של מהסה אמיני לאחר מעצרה על ידי משטרת המוסר הידועה לשמצה, כך מסר היום (ראשון) ארגון זכויות האדם איראן.

הערכות אחרות של מספר המתים מגיעות גם לכ-150, בהתחשב ב-42 שנהרגו אך ביום שישי (30.9) בזאהדן כאשר כוחות הממשלה פתחו באש על מפגינים שתקפו תחנות משטרה.

הפרלמנט האיראני התכנס סוף סוף כדי לדון, ובעיקר לכסות על מותה של מהסה אמיני במעצר.

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

אף על פי שמחוקקים איראנים בודדים דיברו על ההתקוממות המתמשכת באיראן, הפרלמנט פרסם לראשונה הצהרה בשבת על מה שהוא כינה "חוסר הביטחון האחרון", הימים העמוסים ביותר של המחאות, כאשר אנשים וסטודנטים יצאו לרחובות בהפגנות הגדולות ביותר נגד הממשלה עד כה.

המג'לס, בית המחוקקים שנשלט על ידי תומכיו הקשוחים של המנהיג העליון עלי חמינאי, התכנס כדי להודות לכוחות הביטחון על שירותם הציבורי במהלך יותר משבועיים של הפגנות.

מחוקקים התאספו על במת הפרלמנט ונקטו בעמדה אגרסיבית נגד הפגינים כשקראו "מוות למורדים". ההצהרה שלהם הראתה כי המחוקקים נחושים להתעלם מהגורמים האמיתיים להפגנות ולהמשיך במדיניות המשטר לדחות כל ביקורת. זה מה שעשה המנהיג העליון עלי חמינאי לאורך השנים. הפעם הוא שותק לחלוטין ומעלה שאלות אם הוא עדיין מתפקד ואחראי.

המג'לס, שדבק ברטוריקה דתית, גינה את ההפגנות והוקיע את מה שהוא כינה "חוסר הביטחון האחרון והעלבות בקדושה". הוא חזר על האשמות שלפיהן מפגינים העלבו את האסלאם, בעוד שהעלבון לאורך ההפגנות הופנה לחמינאי.

למרות זאת, הפרלמנט הבטיח לעקוב אחר המקרה של מהסה אמיני. אבל לפי כל הסימנים, הדיון הראה שהשולטים מחפשים תירוצים לטעון שוב שמותה עשוי היה להיות מסיבות טבעיות.

איראן אינטרנשיונל פרסמה את סריקת ה-CT של מהסה אמיני המראה גולגולת שבורה, שסוכנות הידיעות פארס המזוהה עם משמרות המהפכה אומתה כאמיתית.

מפקדי צבא ופוליטיקאים מחכים שחמינאי יתבטא, אבל הוא לא אמר מילה על ההפגנות שעוררו את האיראנים ועוררו תגובות בינלאומיות רבות.

כמה משקיפים אומרים שחמינאי בדרך כלל מדבר על אירועים כאלה כאשר הוא מוודא שידם של כוחות הביטחון שלו על העליונה ברחובות והדיכוי נמצא בשלביו האחרונים. חברי המשטר שכן דיברו בפומבי על האירועים המתמשכים, ביטאו את הרטוריקה הרגילה נגד ארה"ב.

בעוד שהמפגינים הבהירו שהם כבר לא רוצים לשמוע על חמינאי, נאמניו מצפים בכיליון עיניים לנאומו הבא כדי להבין כיצד להגיב להפגנות ומה לומר. אם הוא לא יופיע בקרוב, לנאמנים לא תהיה ברירה אלא להסיק שמשהו לא בסדר עם איש הדת החולה בן ה-83.

ארכיון. צילום: yjc.news – סוכנות ידיעות פרסית

Back to top button