חדשות חוץמבזקים

בחירות בברזיל: הנשיא לשעבר והנשיא המכהן יתמודדו ראש בראש בסבב שני

הבחירות בברזיל הולכות לסיבוב שני, בו יתמודד איש השמאל לואיז אינאסיו לולה דה סילבה נגד הנשיא המכהן השנוי במחלוקת מהימין הקיצוני ז'איר בולסונארו.

עם ספירת כמעט כל הקולות, לולה זכה ב-48% מול 43% של בולסונארו – תוצאה קרובה הרבה יותר ממה שחזו סקרי דעת קהל. אולם, לולה לא הצליחה להגיע ליותר מ-50% מהקולות הדרושים כדי למנוע סיבוב שני.

סבב הבחירות השני יתקיים בעוד כחודש.

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

זכייה מוחלטת בסיבוב הראשון תמיד תהיה משימה קשה עבור כל מועמד – הפעם האחרונה שזה קרה הייתה לפני 24 שנים. אך הנשיא בולסונארו והנשיא לשעבר לולה נתנו לתומכיהם תקווה שהם יוכלו להשיג בדיוק את זה. עם זאת, שני המועמדים יכולים להכריז על התוצאה כניצחון. לולה כבר אמר כי מדובר ב-"איחור בלבד" בדרכו לנשיאות.

עבור עובד המתכת לשעבר בן ה-76 – שלא יכול היה להתמודד בבחירות 2018 בגלל שהיה בכלא לאחר שהורשע בהאשמות שחיתות שבוטלו מאוחר יותר – זה מעיד על קאמבק יוצא דופן.

והנשיא בולסונארו, שסקרי דעת קהל הראו שהוא נגרר הרחק מאחורי לולה, ישמח בעובדה שהוכיח שהסוקרים טועים, בדיוק כפי שחזה שיעשה.

זו דרמה שהייתה בהתהוות במשך שנים רבות. שני האנשים הם יריבים מושבעים ובילו חלק ניכר מהקמפיינים שלהם בהעלבות הדדיות. בדיון האחרון בטלוויזיה לפני ההצבעה, כינה הנשיא בולסונארו את לולה גנב, בהתייחס לאישומי שחיתות שהכניסו אותו לכלא ל-580 ימים לפני ביטול ההרשעה. לולה, שתמיד טען שהאישומים נגדו היו ממניעים פוליטיים, תייג את מר בולסונארו כמטורף.

משום ששני המועמדים הם הפכים כה קוטביים, הרבה עומד על כף המאזניים.

לולה אמר שהוא יחזק את האמצעים להגנה על יערות הגשם באמזונס, בעוד בולסונארו טען שיש לפתוח חלקים מיער הגשם לניצול כלכלי. כריתת יערות ושריפות יער היו במגמת עלייה במהלך כהונתו של הנשיא בולסונארו. פעילי אקלים הזהירו כי אם ייבחר מחדש, האזור עלול להגיע לנקודת מפנה. המבקרים מציינים שהרקורד הסביבתי של לולה בתקופת כהונתו – הוא שלט בברזיל מ-2003 עד 2010 – היה רחוק מלהיות מושלם. אולם, בעוד בולסונארו סומך על המגזר החקלאי עבור קולות ותמיכה, לולה הוא הבחירה המועדפת על פעילי אקלים.

עם זאת, למצביעים בברזיל יש חששות נוספות; כמו עליית מחירי המזון, אשר תרמו לעלייה בעוני וברעב. בולסונארו הכיר בחששות הללו בהצהרה לאחר שפורסמו התוצאות: "אני מבין שחלק ניכר מההצבעות נבעו מהמצב שבו העם הברזילאי נמצא. הם מרגישים את עליית המחירים, במיוחד אלה של מוצרים בסיסיים. אני כן מבין שיש רצון לשינוי אבל שינוי מסוים יכול להיות לרעה".

מצביעים רבים הזכירו גם את החינוך ואת רמות אי השוויון הגבוהות של ברזיל כסוגיות שהם רוצים שהנשיא החדש יטפל בהן.

אולם, חלק ניכר מהקמפיין היה בצל החשש כי בולסונארו, שכבר כונה בעבר "טראמפ הברזילאי", עלול שלא לקבל תבוסה לאחר שאמר ש-"רק אלוהים" יכול להדיח אותו מתפקידו. הוא גם הטיל ספק במערכת ההצבעה האלקטרונית של ברזיל, וטען – מבלי לספק כל ראיה – שהיא חשופה להונאה.

כעת הוא צפוי להתרכז יותר בכיצד לסחוף את הבוחרים שהצביעו עבור אחד מתשעת המועמדים האחרים שהודחו בסיבוב הראשון. כל העיניים נשואות כעת לסנאטורית המרכז סימון טבט, שהגיעה למקום השלישי בבחירות עם 4%, ולמועמד המרכז-שמאל צ'ירו גומס, שהגיע למקום הרביעי עם 3%. שניהם אמרו כי יכריזו בימים הקרובים במי יתמכו.

לולה כבר הודיע כי: "המאבק נמשך עד הניצחון הסופי, זה המוטו שלנו".

אילוסטרציה. Image by JoeBamz from Pixabay

Back to top button