מבזקיםפוליטי / מדיני

האם בנט יטיל וטו על הסכם הגבול הימי עם לבנון?

ראש הממשלה החליפי נפתלי בנט הביע היום (שני) הסתייגות מהסכם הגבול הימי המתגבש בין ישראל ללבנון.

פרטי הסכם הגבול הימי עם לבנון טרם הוצגו לכנסת ולציבור, אולם בנט לומד כעת את פרטיו, כולל את השינויים שחלו בהסכם מאז כהונתו כראש ממשלה. בנט מקיים מרתון דיונים שבסיומו יכריע בעמדתו.

ההחלטה של ​​בנט חשובה, כי האופוזיציה שלו או של כל שר בממשלה תתקע את התקדמות ההסכם. השאלה המרכזית היא האם לבנט יש בכלל סמכות להטיל וטו על ההסכם.

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

אם ההסכם מוגש לאישור הקבינט – אזי לבנט אין סמכות לבדו לעצור את ההסכם. בשביל זה הוא יצטרך לגייס את כל שרי הימין. אבל אם ההסכם יגיע לאישור הממשלה – לבנט כן יש סמכות להטיל וטו, כראש הממשלה החליפי.

בנט אמר במהלך שיחות שנערכו היום כי ההסכם המדובר שונה ממה שידע ומה שהוצג בפני הקבינט.

חדשות 13 דיווחו כי ראש הממשלה החליפי קיים היום דיונים בהם בחן את ההסכם ברמה הביטחונית והמדינית כדי לגבש עמדה ברורה עד לדיון הקבינט. הוא סבור שחשוב מאוד להסדיר את הנושא ולאפשר פעילות רציפה של הפקת גז. הוא עוד לא הכריע בשאלת הווטו, אולם בגלל ההליכים המשפטיים שמתנהלים גם כך נגד ההסכם, לא בטוח ששאלה זו בכלל רלוונטית.

הקבינט המדיני-ביטחוני יתכנס לדון בהסכם מיד לאחר יום הכיפורים.

גם אם בנט יחליט בסופו של דבר כן לתמוך בהסכם, לא בטוח שזה יתאפשר לפני הבחירות. בג"צ ידון בפרטי ההסכם ב-27 באוקטובר, ארבעה ימים בלבד לפני הבחירות. בג"צ לא הוציא צו נגד קבלת ההסכם, אך ההנחה של פקידי הממשלה היא שההסכם לא ייחתם קודם לכן.

ארכיון. צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

 

Back to top button