חדשות חוץמבזקים

מלחמת רוסיה-אוקראינה: התקדמות בחרסון, הפגזות בזפוריז'יה ומל"טים איראניים בקייב

הנשיא וולודימיר זלנסקי אמר אמש (רביעי) כי התנחלויות נוספות בדרום אוקראינה שוחררו על רקע מתקפת-הנגד האוקראינית באזור חרסון.

הכוחות האוקראינים מתקדמים דרך העורף הכפרי ברובו של חרסון. עם זאת, הכוחות האוקראינים נותרו במרחק מה מבירת חרסון ומאזורים חשובים אסטרטגית אחרים.

היום (חמישי) כוחות רוסים ירו מספר טילים על העיר זפוריז'יה בדרום אוקראינה. שריפות פרצו בעיר שבשליטת אוקראינה כתוצאה מהתקיפה, ובנייני מגורים נהרסו. עד כה, ידוע על מותה של אישה אחת. אך שבעה אנשים נפצעו ואושפזו, כולל ילדה אחת בת שלוש. אולם, מבצע החילוץ עדיין נמשך וייתכן ויימצאו פצועים ואולי הרוגים נוספים.

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

זפוריז'יה היא אחד מארבעה אזורים באוקראינה שרוסיה טוענת שסיפחה – בניגוד לחוק הבינלאומי ולמרות המחאות של ממשלות מערביות.

רוסיה סירבה להבהיר את גבולות השטחים שלטענתה סיפחה, על אף שאינה בשליטה מלאה באזורים אלה – כאשר כוחות קייב מתקדמים במהירות במתקפת הנגד שלהם ברחבי דרום ומזרח אוקראינה.

מוסקבה שולטת רק במעט פחות משלושה רבעים מהאזור הדרום-מזרחי, לא כולל העיר זפוריז'יה שבשליטת אוקראינה, הממוקמת לאורך נהר הדנייפר – 120 קילומטרים צפונית לתחנת הכוח הגרעינית המקומית הנושאת את שמה.

תחנת הכוח הייתה מוקד לחימה קשה בשבועות האחרונים והיא נמצאת בשליטה צבאית רוסית כבר חודשים.

אתמול הקרמלין גם טען שהמתקן הוא רכוש פדרלי רוסי לאחר שהנשיא ולדימיר פוטין חתם על צו לתיקון החוקה כדי לקבל אזורים חדשים לפדרציה הרוסית. בדיוק כשפוטין חתם על הצו, מפעילת הגרעין של המדינה האוקראינית, Energoatom, אמרה כי נשיאה ייקח על עצמו את תפקידו של מנכ"ל המפעל.

העימות על מעמדו של המפעל וההפגזות העזות שפגעו במתקנים רבים הובילו את משלחת השמירה הגרעינית של האו"ם להתערב. רפאל גרוסי, מנכ"ל הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית, אמר אתמול כי הוא נוסע לקייב: "הצורך באזור בטיחות ואבטחה גרעינית סביב תחנת הכוח הגרעינית הוא כעת דחוף יותר מתמיד".

גם קייב, בירת אוקראינה, חזרה להיות תחת התקפה. הרס רב נגרם באזורים קרובים לקייב, בעקבות תקיפות מרובות שנגרמו על ידי מה שגורמים מקומיים אמרו כי הם תחמושת שוטטות מתוצרת איראן, הידועים לעתים קרובות כ"מל"טים קמיקזה" – מל"טים איראניים מתאבדים.

אוקראינה דיווחה על רצף של התקפות רוסיות עם מל"טים מתוצרת איראן של Shahed-136 בשלושת השבועות האחרונים, אך התקיפה על בילה צרקווה, כ-75 ק"מ דרומית לבירה, הייתה ללא ספק הקרובה ביותר לקייב.

במהלך השבת: מתנדבי זק"א חילצו תחת אש בני משפחה יהודית באוקראינה
ארכיון. הרס באוקראינה. צילום: דוברות זק"א

Back to top button