מבזקיםמשפטי/פלילי

ירה באמצעות מא"ג מעל בתים – כעת הפרקליטות מבקשת להחמיר את עונשו "באופן משמעותי"

המחלקה הפלילית בפרקליטות המדינה הגישה היום (חמישי) לבית המשפט העליון, ערעור על קולת עונש המאסר שהוטל על נור הייב (28) מחצור הגלילית, שהורשע במסגרת הסדר טיעון בעבירות של החזקת נשק וירי מנשק חם, זאת לאחר שירה באוויר קליעים רבים באמצעות מא"ג באזור מגורים ביישוב טובא זנגריה. במסגרת הודעת הערעור מתבקש בית המשפט להחמיר באופן משמעותי את תקופת המאסר בפועל שהוטלה על הייב.

נור הייב הורשע על פי הודאתו בכך שהחזיק במקלע מסוג מא"ג ובתחמושת מתאימה, ובאוגוסט 2021 ירה באמצעותו מעל בתי היישוב טובא זנגריה. הסדר הטיעון שהושג בין הצדדים לא כלל הסכמות לעונש. לאחר שהשמיעו את טיעונים לעונש, בית המשפט המחוזי בנצרת (כב' השופטת י' שיטרית) גזר את דינו של הייב והטיל עליו עונש של 42 חודשי מאסר בפועל וכן עונשי מאסר על תנאי.

במסגרת הערעור שהגישו עו"ד רחל מטר, מנהלת המחלקה הפלילית ועו"ד מירי קולומבוס, נטען כי העונש שהוטל על הייב אינו מביא לידי ביטוי לא את חומרת העבירות שביצע ולא את שיקול הרתעת הרבים. במיוחד בתקופה בה מנהלות מערכות האכיפה במדינה מלחמת חורמה בהתפשטותן של עבירות הנשק. גילויי האלימות הרבים מגלים כי קיימת כמות משמעותית ומדאיגה של כלי נשק שמוחזקים, מובלים ונסחרים בידיים בלתי מורשות, ובמקרים רבים אף נעשה בהם שימוש– הן למטרות ביטחוניות או עברייניות, והן למטרות "סתמיות". בתוך כך, נטען כי העונש שהוטל על הייב אינו משקף את מגמת ההחמרה בה נוקטים בתי המשפט לנוכח ההיקף הרחב של עבירות הנשק במדינה בכלל, ובחברה הערבית בפרט. עוד לטענת הפרקליטות, בית המשפט לא נתן משקל מספק לסוג הנשק שבאמצעותו ירה הייב, ולמידת הסיכון שבה העמיד את הציבור.

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

הייב הורשע כאמור בהחזקת מקלע מסוג מא"ג, שהוא כלי נשק ייחודי ועוצמתי, המשמש לרוב מערכות צבאיות ומהווה "מכונת מוות" של ממש. לטענת הפרקליטות, אפילו בהינתן "מכת המדינה" של החזקת נשק בלתי חוקי בתפוצה מבהילה ובנגישות גבוהה, החזקת נשק מסוג מא"ג היא נדירה ואף עשויה לרמז על קשרים עמוקים בעולם העברייני, שכן מדובר בנשק שמצוי רק בידי הצבא ולא בקרב האוכלוסייה האזרחית. לאור האמור, נטען כי ברור מאליו שאין דין החזקת מא"ג כדין החזקת אקדח, וכי מתחם הענישה צריך להיות גבוה יותר ולשקף את עוצמת הנשק ואת פוטנציאל הסכנה שלו.

לאור האמור לעיל, מתבקש בית המשפט העליון לקבל את הערעור ולהחמיר באופן ממשי את העונש שהוטל על הייב. את התיק במחוזי ניהל עו"ד צביקה אברמוביץ מפרקליטות מחוז צפון פלילי.

רובה נשק מקלע תת מקלע
אילוסטרציה. Image by Zack Culver from Pixabay

Back to top button