מבזקיםצבא וביטחון

עימותים סוערים בבירה: 9 נעצרו בחשד למעורבות בהתפרעויות אלימות

במהלך הלילה (חמישי) התרחשו עימותים רבים בין מתפרעים ערבים לכוחות הביטחון במזרח ירושלים שכללו בין השאר זריקת אבנים ובקבוקי תבערה.

משטרת ישראל עצרה במהלך הלילה תשעה חשודים נוספים שהיו מעורבים בהפרות סדר אלימות שהתרחשו אמש במזרח ירושלים. ביממה החולפת נעצרו על ידי המשטרה עשרים ושלושה חשודים בגין הפרת הסדר הציבורי והתפרעויות אלימות.

אתמול שוטרי מחוז ירושלים פעלו בהיערכות מוגברת לאבטחת עשרות אלפי מבקרים שהגיעו לכותל המערבי, ובפרט לתפילות ברכת הכהנים ומעמד הקהל – שהסתיימו בהצלחה וללא אירועים חריגים. במזרח ובעוטף ירושלים לאורך היום היו הפרות סדר לסירוגין במוקדים שונים ונעצרו מספר חשודים.

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

במשטרה מציינים כי לצד הפרות הסדר במזרח העיר, התקיימו אירועי החג והתפילות כסדרם. כמו כן, בניגוד לפרסומי שווא – מחסום שועפאט פתוח מאז יום שני לתנועה רכובה ורגלית תחת בידוק קפדני המבוצע בהתאם לצורך המבצעי, זאת במסגרת המשך המצוד אחר המחבל שביצע פיגוע ירי במקום לפני מספר ימים.

אמש בשעות הערב, החלו הפרות סדר אלימות במספר רב של שכונות וכפרים במזרח העיר ירושלים ובעוטף ירושלים. הפרות סדר אלו, כללו יידויי בקבוקי תבערה ואבנים, ירי זיקוקין, שריפות פחים וצמיגים, חסימות צירים במזרח העיר וטופלו ופוזרו על ידי כוחות המשטרה ומג"ב.

התפרעויות אלימות אלו שבוצעו על ידי פורעים רעולי פנים ממזרח ירושלים כוונו בעיקר לעבר כוחות המשטרה, ובחלק מהמקרים גם לעבר משתמשי הדרך. בהפרות סדר שהיו בעיסאוויה נפצעו שני קציני משטרה באורח קל כתוצאה מהשלכת מטען ופונו לקבלת טיפול רפואי. הפרות הסדר במזרח ירושלים נמשכו לתוך הלילה ופוזרו על ידי המשטרה לפני מספר שעות.

כוחות המשטרה ומג"ב שפעלו במוקדים השונים במשך שעות ארוכות השתמשו במגוון אמצעים לפיזור הפרות הסדר, לרבות פגיעות מדויקות במחוללי הפרות הסדר ומיידי אבנים. הפרות סדר אלימות אלו שנמשכו לתוך הלילה ושהתרכזו בכפרים ושכונות במזרח ירושלים פגעו גם בתשתיות, בתים ורכוש של תושבי מזרח העיר, כך למשל בקבוק תבערה שיידו לעבר הכוחות הוביל לשריפת בית בעיסאוויה.

במהלך הלילה, לוחמי משמר הגבול של משטרת ישראל פעלו במספר מוקדים במזרח ירושלים במסגרת הפרות סדר אלימות שהתפתחו באזור.

לפנות בוקר, פשטו הלוחמים ויחידת המסתערבים של מג"ב ירושלים על בתיהם של תשעה חשודים במעורבות בהתפרעויות האלימות. החשודים בשנות ה-20 לחייהם תושבי עיסאוויה, נעצרו בחשד למעורבותם בהפרות סדר שכללו יידוי אבנים, בקבוקי תבערה, ירי זיקוקין והשלכת מטענים לעבר כוחות המשטרה אמש. הם הועברו לחקירה במשטרת ישראל.

בסילוואן, חשוד יידה בקבוקי תבערה לעבר הכוחות ולעבר ניידת, הלוחמים הגיבו בירי, לא זוהו פגיעות ולא היו נפגעים לכוחותינו.

חפ"ק מחוזי ליווה את האירועים גם במהלך הלילה, וביממה החולפת נעצרו על ידי המשטרה עשרים ושלושה חשודים תושבי מזרח ירושלים בגין הפרת הסדר הציבורי, יידויי אבנים, השלכת בקבוקי תבערה ותקיפת שוטרים; מרביתם בהפרות סדר שהיו בעיסאוויה, מחנה בפליטים שועפאט וא-טור ובגין הלילה וכמחציתם קטינים. מעצרים אלו מצטרפים לעשרות מעצרים של חשודים שנעצרו בימים האחרונים על ידי כוחות משטרה במזרח ירושלים ובהמשך צפויים מעצרים נוספים.

בתוך כך, המשטרה פתחה בחקירה שהוטלה על היחידה המרכזית במחוז ירושלים הלילה, זאת בעקבות יידויי אבנים לעבר רכב ובו בני משפחה שנסעו באזור בית חנינא במהלך הפרות הסדר במקום, שבהם נעצרו לחקירה שני מפרי סדר בידי בלשי תחנת שפט.

בשעה האחרונה קיים מפקד מחוז ירושלים הערכת מצב בהשתתפות כלל המפקדים לצורך תכנון המשך הפעילות וההיערכות המבצעית בימים הקרובים. בסיום הערכת המצב הנחה מפקד המחוז על תגבור מערכים במזרח ירושלים, שימוש בכל היחידות והאמצעים השונים לטיפול ופיזור הפרות הסדר, חקירת כלל מפרי הסדר על ידי כוח משימה מחוזי מיוחד שהוקם לנושא לצורך מיצוי הדין עצם, המשך פעילות נחושה, יזומה והתקפית נגד מפרי הסדר במזרח העיר וריכוז מאמץ חקירתי ומודיעיני לביצוע מעצרים נוספים, כולל על ידי יחידות משטרתיות מיוחדות.

מפקד משמר הגבול, ניצב אמיר כהן, אמר: "לוחמי ולוחמות משמר הגבול ימשיכו לפעול בנחישות נגד מפרי הסדר האלימים בכדי לשמור על ביטחון הציבור. אנחנו עם כוחות מתוגברים ומיומנים בגזרת ירושלים ויהודה ושומרון בכדי לטפל באירועים בעוצמה ומקצועיות".

גם רכבו של ראש עיריית ירושלים משה ליאון ספג אבן שזרקו פורעים ערבים בראס על עמוד. ליאון היה בדרכו לבקר בשמחת בית השואבה את חבר מועצת העיר אריה קינג שמתגורר בשכונת מעלה הזיתים.

ראש העיר ירושלים, משה ליאון, התייחס לעימותים הלילה ואמר: "אני סומך על כוחות הביטחון אשר פועלים במסירות מסביב לשעון שידאגו להשיב את הסדר על כנו ויאפשרו לעיר להמשיך בשגרת החג ובאירוח מאות אלפי מבקרים. העיר ירושלים פורחת ותושביה חזקים מתמיד. אין שום גורם או אירוע שיוכלו לפגוע בנו".

השר לביטחון הפנים עמר בר-לב שוחח עם מפכ"ל המשטרה, רב-ניצב קובי שבתאי ומפקד מחוז ירושלים ניצב דורון תורג'מן, ועודכן בפרטי האירועים במזרח ירושלים.

השר בר-לב אמר: "בשעות האחרונות פעלו כוחות משטרה ומשמר הגבול כדי לבלום התפרעויות והפרות סדר במספר מוקדים במזרח ירושלים. משטרת ישראל השליטה סדר ברוב המוקדים, ותמשיך לפעול עד להשגת רגיעה. אין לנו כל כוונה לאפשר את המשך האלימות, ואנו נחושים לפעול ביד קשה נגד כל מי שיפר את הסדר ויסכן את שלום הציבור וביטחונם של השוטרים והשוטרות".

על אף איומי ארגוני הטרור והעימותים האלימים, הלילה התקיימה כניסת חג הסוכות לקבר יוסף בהשתתפות ראש מועצת שומרון יוסי דגן, מפקד אוגדת איו"ש אבי בלוט, ורב הישוב איתמר הרב לונצר.

יוסי דגן מסר: "הטרור לא ינצח אותנו – לא בשכם ולא בירושלים. ארץ ישראל כולה שלנו".

הוא הוסיף: "טוב עשו שר הבטחון והרמטכ"ל כשקיבלו החלטה טריוויאלית וברורה, לא להיכנע לאיומים החצופים של ארגוני הטרור מה-'רשות הפלסטינית', ולקיים את הכניסה לקבר יוסף. מטרת הטרור היא שמדינת ישראל תפחד ממנו ותברח והדרך היחידה לנצח את הטרור היא להשיב מלחמה שערה, לעבור ממגננה להתקפה".

הוא הוסיף בקריאה לשר הביטחון וראש הממשלה "לצאת מהשאננות" ולבצע "חומת מגן 2" למיגור הטרור מהשורש בכלל שטחי הרשות.

בסוף הלילה, לאחר שעות של עימותים סוערים, הגיעה רגיעה יחסית בהיקף העימותים אודות לפעילות של לוחמי מג"ב ושוטרי מחוז ירושלים.

בהמשך היום המשטרה תמשיך לפעול במסגרת ההיערכות המבצעית המוגברת בעיר לאבטחה של המבקרים הרבים אבטחת צעדת ירושלים ויתר האירועים השונים המתקיימים בעיר.

צילום: דוברות המשטרה
צילום: דוברות המשטרה
צילום: דוברות המשטרה
צילום: דוברות המשטרה
צילום: דוברות המשטרה
צילום: מועצה אזורית שומרון
צילום: דוברות המשטרה
צילום: דוברות המשטרה
צילום: דוברות המשטרה

 

Back to top button