חדשות הארץמבזקים

עקב שתי שרפות פסולת נרחבות בדבורייה וסמוך לזרזיר: הוצאו צווים והתראות לבעלי השטח

בימים האחרונים התרחשו שתי שרפות משמעותיות במחוז צפון: האחת, באתר פסולת פיראטי בכפר דבוריה והשנייה, בשטחים פתוחים בסמוך לזרזיר. שתי השרפות גרמו לזיהום אוויר ולפגיעה באיכות החיים של התושבים באזור. צוותים ממחוז צפון של המשרד להגנת הסביבה, בהובלת מנהלת המחוז, ד"ר סיגל בלומנפלד, פיקחו בימים האחרונים על הטיפול בשרפות, העבירו הנחיות למחזיקי השטח וכן הוציאו צווים למניעה ולצמצום זיהום האוויר.

נציגי המשרד במחוז צפון ימשיכו לעקוב אחרי ביצוע הוראות הצו וההתראה בשני האירועים. ככל שלא יקוימו, המשרד יפעל בכל הכלים המשפטיים העומדים ברשותו על פי דין עד להסרת המפגע והעמדת האחראים לדין, ככל שיהיה בכך צורך.

אירוע שרפת פסולת בתחנת מעבר פיראטית בדבורייה:
בעקבות דיווח שהתקבל במחוז צפון של המשרד להגנת הסביבה על שרפת פסולת גדולה שאירעה באתר פסולת פיראטי בכפר דבורייה, נציגי המחוז ביצעו סיור בשטח האתר לבדיקת האירוע והטיפול בו.

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

במקום נצפתה שרפת פסולת משמעותית בתחנת מעבר פיראטית הממוקמת בשדות החקלאיים דרומית לדבורייה. מבירורים שנעשו מול המועצה המקומית, נמצא שמפעיל האתר הוא תושב דבורייה. נציגי המשרד איתרו אותו והנחו אותו להגיע לשטח לאלתר בליווי כלים מכניים-הנדסיים מתאימים לטיפול בשרפה. במקביל הוזמנה כבאית למקום שתפעל יחד עם כלי הצמ"ה בשטח לטיפול בשרפה במהירות המקסימלית לצמצום ומניעת המשך זיהום האוויר.

פעולות הבאגר של בעל השטח וכן הכבאית של כיבוי והצלה הובילו למצב שבו לא נראו בערות גלויות מגוף הפסולת. עם זאת, המשיך להיפלט עשן מגוף הפסולת, והמשרד הנחה את בעל האתר להמשיך לפעול עד לכיבוי השרפה באופן מלא. בשעה זו אין בדבורייה בערה, והגורמים ממשיכים לפעול בשטח. מנהלת מחוז צפון של המשרד, ד"ר סיגל בלומנפלד, הוציאה לבעל האתר צו מנהלי למניעה או צמצום של זיהום האוויר, שבו נדרש: להפסיק את הבערה לאלתר; לסגור את המתחם כך שתימנע כניסת ציבור; לבצע פעולות למנוע הישנות מקרים כאלה ולעמוד בדרישות החוק והתקנות.

אירוע שרפת פסולת בשטחים פתוחים ברשות הרבים בסמוך לזרזיר:
במקביל, התרחשה שרפה חמורה נוספת על מדרון גבעה בסמוך לישוב זרזיר בתחום שיפוטה של מועצה אזורית יזרעאל. השרפה כללה פסולת גושית, פרש בעלי חיים, פגרים, פסדים ועוד. העשן הכבד אפף את הישובים גבעת אלה, שמשית וזרזיר. כונני המחוז פעלו לאורך כל היום והלילה וניטרו במד החלקיקים על מנת לזהות ערכים חריגים אשר משמעותם עשויה להיות הסתגרות של תושבים בבתיהם. המשרד העביר את המדידות שביצע לראש המועצה זרזיר וכן לראש המועצה יזרעאל, לשם הנחיית התושבים.

ראש מועצת זרזיר שלח כלי צמ״ה לכיבוי הבערה, שבשלב מסוים הפכה לבערה פנימית ודרשה מיומנות בכיבויה. כבאיות הוזעקו למקום ועבדו בשיתוף פעולה עם אנשי המועצה האזורית בזרזיר. בשטח פעלה יחידת ינשו"ף למניעת שרפות בשטחים פתוחים המשותפת למשרד ולרשות הטבע והגנים, וכן פעלו כונני החירום ממחוז צפון של המשרד להגנת הסביבה. מכיוון שהשרפה אירעה בתחום שיפוט עמק יזרעאל, מחוז צפון של המשרד הוציא התראה למועצה האזורית עמק יזרעאל ולעומד בראשה.

מנהלת מחוז צפון (בפועל) של המשרד להגנת הסביבה, ד"ר סיגל בלומנפלד: "מגיעה לתושבי הארץ איכות חיים טובה ואוויר נקי, ואנו פועלים בכל האמצעים העומדים לרשותנו כדי להוביל לכך. לא ייתכן שתושבים ייאלצו להעביר את החג תחת עננת עשן וריחות שרפה. נדאג לכך שיושלמו הפעולות שעליהן הורינו בצווים, ונבנה יחד עם אשכול גליל והעמקים והרשויות המקומיות מנגנוני פעולה מיידיים של אכיפה ופינוי פסולת אזורי על ידי האשכול. זאת, במקביל לפעולות לטווח ארוך שנעשות על ידי המשרד להגנת הסביבה כמו החלטת ממשלה 550 הנוגעת לשיפור מצב הסביבה בחברה הערבית וסיוע המשרד לאשכולות לפינוי פסולת גושית".

צילום: סמיר חמוד, יחידת ינשוף
צילום: סמיר חמוד, יחידת ינשוף
צילום: סאמר סלאח המשרד להגנת הסביבה

Back to top button