חדשות חוץמבזקים

טראמפ חושף סודות בהקלטות שמתפרסמות לראשונה

בשבוע הבא ייצא ספר האודיו של העיתונאי האמריקאי בוב וודוורד "קלטות טראמפ" ("The Trump Tapes"), הכולל למעלה משמונה שעות של ראיונות וודוורד עם נשיא ארה"ב לשעבר דונלד טראמפ. אולם רשת CNN האמריקאית השיגה מבעוד מועד את הראיונות המוקלטים ופרסמה את חלקם.

הספר מכיל עשרים ראיונות שערך וודוורד עם טראמפ לאורך כהונתו מ-2016 עד 2020.

הראיונות הללו מספקים תובנות על תפיסת עולמו של הנשיא לשעבר. אלו ההקלטות הנרחבות ביותר של טראמפ מדבר על הנשיאות שלו. הוא מדבר שם על יחסיו עם מנהיג צפון קוריאה קים ג'ונג און, יחסיו עם נשיא רוסיה ולדימיר פוטין והשקפותיו המפורטות של טראמפ על ארסנל הגרעין האמריקני.

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

האודיו גם חושף שטראמפ החליט לחלוק עם וודוורד את המכתבים המסווגים שכתב לו קים. נזכיר כי כעת מתרחשת חקירה פדרלית נגד טראמפ אודות שמירתו הלקויה על מסמכים מסווגים שהיה עליו להחזיר לבית הלבן אך לקח עמו לאחוזת מאר-א-לאגו שבפלורידה.

וודוורד אמר בהקדמה לספר כי הוא משחרר את ההקלטות בין השאר כי: "לשמוע את טראמפ מדבר זו חוויה שונה לחלוטין מקריאת התמלילים או האזנה לראיונות בטלוויזיה או באינטרנט".

הוא מתאר את טראמפ כ-"גולמי, חולני, מפלג ומתעתע". אך הוסיף: "עם זאת, אתם גם תשמעו אותו מרתק ומבדר, צוחק, תמיד בדמות המארח. הוא מנסה להרשים אותי, למכור לי את הנשיאות שלו. איש מכירות במשרה מלאה".

בראיון בדצמבר 2019, וודוורד חקר את טראמפ לגבי תוכנית הגרעין של צפון קוריאה, מה שגרם לנשיא להתפאר ביכולות הנשק הגרעיני של ארה"ב תוך שהוא חשף לכאורה מערכת נשק חדשה – וכנראה מסווגת מאוד. וודוורד אמר שהוא מעולם לא הצליח לקבוע למה טראמפ מתכוון, אם כי הוא מציין שההערה של טראמפ אישרה מחדש את "הדרך האגבית והמסוכנת" שבה התייחס הנשיא לשעבר למידע מסווג.

טראמפ אמר: "בניתי מערכת נשק שלא הייתה לאף אחד מעולם במדינה הזו […] יש לנו דברים שאפילו לא ראיתם או שמעת עליהם. יש לנו דברים שפוטין ושי [ג'ינפינג] מעולם לא שמעו עליהם".

לאורך הראיונות, טראמפ התייחס ליחסיו עם פוטין, והאשים את חקירת ה-FBI על התערבותה של רוסיה בבחירות בארה"ב בהרס סיכוייו לשפר את היחסים בין שתי המדינות: "אני אוהב את פוטין. מערכת היחסים שלנו צריכה להיות טובה מאוד. […] להסתדר עם רוסיה זה דבר טוב, לא דבר רע, בסדר? במיוחד בגלל שיש להם 1,332 ראשי נפץ גרעיניים".

האחד הרגעים טראמפ ציין שיש לו יחסים טובים יותר עם מנהיגים "ככל שהם קשוחים ומרושעים יותר".

הוא אמר: "זה מצחיק, מערכות היחסים שיש לי, ככל שהם קשוחים ומרושעים יותר, כך אני מסתדר איתם טוב יותר. אתה יודע? […] תסביר לי את זה מתישהו, בסדר. אבל אולי זה לא דבר רע".

ספר האודיו של וודוורד כולל גם ראיונות שטרם נשמעו עם היועץ לביטחון לאומי דאז של טראמפ רוברט אובריאן, סגנו מת'יו פוטינגר, כמו גם קטעים מאחורי הקלעים עם חתנו של טראמפ ג'ארד קושנר.

לאורך ההקלטות ניתן לשמוע ברקע צוות של יועצי טראמפ, בעלי ברית ומשפחה – כולל דונלד טראמפ ג'וניור, מלניה טראמפ, הסנאטור לינדזי גרהאם, הופ היקס ואחרים. האודיו נותן הצצה פנימית למעגל הפנימי של טראמפ, כמו חילופי דברים מ-2016 כשטראמפ נשאל אם הוא מצפה מעובדי ממשלה לחתום על הסכמי סודיות. דונלד טראמפ הבן התבדח: "אני לא מקבל את המשכורת של השבוע הבא עד שאני חותם על אחד".

באפילוג של "הקלטות טראמפ", וודוורד הצהיר כי הערכות העבר הביקורתיות שלו כלפי נשיאותו של טראמפ לא הלכו רחוק מספיק. בספרו הקודם "זעם", כתב וודוורד: "טראמפ הוא האיש הלא נכון לתפקיד".
כעת, אומר וודוורד: "טראמפ הוא סכנה שאין שני לה. התיעוד מראה כעת שטראמפ הוביל – וממשיך להוביל – קונספירציה מרדנית לביטול בחירות 2020, שלמעשה היא מאמץ להרוס את הדמוקרטיה".

נשיא ארה"ב דונלד טראמפ
ארכיון. צילום: הבית הלבן

Back to top button