חדשות חוץמבזקים

ליז טראס התפטרה מראשות ממשלת בריטניה לאחר 45 ימים בלבד

ראש ממשלת בריטניה, ליז טראס, התפטרה לפני זמן קצר (חמישי) בעקבות כישלון תוכנית קיצוץ המסים שלה שהרעיד את השווקים הפיננסיים והוביל למרד במפלגה השמרנית שלה.

טראס אמרה בהצהרה מחוץ לרחוב דאונינג: "הצבנו חזון לכלכלה בעלות מס נמוך וצמיחה גבוהה שתנצל את הברקזיט".

היא המשיכה ואמרה: "אני מכירה בכל זאת, בהתחשב במצב, שאני לא יכולה לספק את המנדט שעמו נבחרתי על ידי המפלגה השמרנית. לכן דיברתי עם הוד מלכותו המלך כדי להודיע ​​שאני מתפטרת כמנהיגת המפלגה השמרנית".

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

מפלגות האופוזיציה הלייבור, המפלגה הלאומית הסקוטית והליברל-דמוקרטים קראו לבחירות כלליות מיידיות ביום חמישי אחר הצהריים. מנהיג הלייבור קייר סטארמר אמר: "המפלגה השמרנית הראתה שאין לה עוד מנדט למשול".

טראס מונתה לראשות הממשלה ב-6 בספטמבר, יומיים בלבד לפני שהמלכה אליזבת השנייה הלכה לעולמה לאחר 70 שנה על כס המלכות.

ב-23 בספטמבר שר האוצר שלה הכריז על "מיני תקציב" בו טראס תמכה והייתה שותפה. תגובת שוק מבוהלת לקיצוץ מסים של 45 מיליארד ליש"ט, שלא ממומנים ברובם, גרמה לליש"ט לצנוח ולעלות החוב הממשלתי החדש לזנק.

טראס, שעמדה בפני מרד מצד חברי הפרלמנט שלה כשעלויות המשכנתא זינקו, פיטרה את שר האוצר שלה אך לא הצליחה להסביר מדוע עליה להישאר כשהצעדים להפחתת המסים זכו לתמיכה נחרצת גם על ידה.

לאחר כשלושה שבועות, בניסיון להחזיר את היציבות, כמעט כל הפחתות המס של טראס בוטלו, יחד עם הפחתה של תוכנית הדגל של טראס להגבלת חשבונות האנרגיה.

כהונתה של טראס תיזכר אמנם כמושפעת בעיקר ממותה של המלכה אליזבת' ומכישלונות פיננסיים, אך נראה שטראס בכל זאת עשתה היסטוריה: לאחר 45 ימים בתפקיד, טראס התפטרה והפכה לראש הממשלה עם הכהונה הקצרה ביותר בתולדות הממלכה המאוחדת.

אילוסטרציה. צילום: Photo by form PxHere

 

Back to top button