75 אזרחים ותיקים נהרגים בתאונות דרכים מדי שנה, תל אביב-יפו בראש הרשימה
ב-12 באוקטובר 2022, נהרג הולך רגל בן 84 מפגיעת אוטובוס ברחוב בר כוכבא בפתח תקווה. הולך הרגל שסבל מחבלת ראש פונה במצב אנוש לבית החולים, אולם תוך זמן קצר נקבע מותו. "הוא שכב מחוסר הכרה על הכביש ליד האוטובוס שפגע בו. הרדמנו והנשמנו אותו ופינינו אותו בדחיפות לבית החולים", סיפר חובש רפואת חירום עומר אגיב.
750 אזרחים ותיקים (65+) נפגעו בעשר השנים האחרונות (2021-2012) בתאונות דרכים, 75 קשישים אשר נהרגים מדי שנה בממוצע, כך עולה מנתוני עמותת 'אור ירוק' המבוססים על נתוני הלמ"ס המתפרסמים לרגל חודש האזרח הוותיק.
עוד עולה מהנתונים כי 466 מבין אותם אזרחים ותיקים שנהרגו בתאונות דרכים בעשור החולף מצאו את מותם בתחום הערים והישובים – 46 אזרחים ותיקים נהרגים בכל שנה בממוצע בערים ובישובים. בשנת 2021 נפגעו בתאונות דרכים בתחומי הערים והישובים 1,546 אזרחים ותיקים בני 65 ומעלה, מהם 45 קשישים נהרגו.
• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן
מבט על רשימת הערים שבהן נפגעים הכי הרבה אזרחים וותיקים בתאונות דרכים חושף כי בתל אביב-יפו נפגעו הכי הרבה אזרחים וותיקים בעשור החולף, גבוה יותר מאשר בירושלים. 2,244 אזרחים ותיקים נפגעו בתל אביב-יפו. ירושלים היא העיר השנייה במספר האזרחים הוותיקים שנפגעו בתאונות דרכים, בתחומיה נפגעו בעשור החולף 1,442 קשישים, השלישית במספר הנפגעים הגבוה היא חיפה שבתחומיה נפגעו 1,076 אזרחים ותיקים בתאונות דרכים.
על פי נתוני העמותה, בשנת 2021 נפגעו קרוב למעלה מאלפיים קשישים בתאונות דרכים בכל רחבי הארץ, מהם 74 נהרגו ו-479 נפצעו באורח קשה.
עו"ד יניב יעקב מנכ"ל עמותת אור ירוק: "בחודש האזרח חשוב להעלות למודעות את היפגעותם של אזרחים הוותיקים בתאונות דרכים. אנשים שהשתתפו בהקמת המדינה ונלחמו במלחמות ישראל לא מצליחים לשרוד את המלחמה שבכביש. מדינת ישראל היא מהמסוכנות לאזרחים הוותיקים בדרכים ואת זה חייבים לשנות. הגיע זמן לשים בראש סדר העדיפויות את הקבוצה הפגיעה הזאת, ולכן במשרד התחבורה והבטיחות בדרכים חייבים להוביל שינוי אמיתי ומשמעותי בכל הקשור ליחס לאזרחים הוותיקים. חייבים למתן ולרסן את מהירות נסיעת כלי הרכב באזורים שיש בהם אזרחים ותיקים כמו בתי אבות, מרכזי יום לקשישים וקופות חולים. במקביל, יש לוודא כי באותם מקומות משך האור הירוק ברמזור מספיק ארוך שיאפשר חצית כביש באופן בטוח. בפעולות קטנות ובעלות נמוכה מאוד ניתן להציל חיי אדם. מדינת ישראל חייבת להפסיק להשליך את האזרחים הוותיקים לעת זקנה ולשמור על החיים שלהם".
בעשור החולף הכי הרבה קשישים נפגעו בתל אביב – פי 1.5 מאשר בירושלים.
· תל אביב –יפו: בעשור האחרון (2012-2021) נפגעו בתאונות דרכים 2,244 אזרחים ותיקים (65+), מתוכם 52 נהרגו. בשנת 2021 נפגעו בעיר 201 אזרחים ותיקים, מהם שמונה נהרגו.
· ירושלים: בעשור האחרון (2012-2021) נפגעו בתאונות דרכים 1,442 אזרחים ותיקים (65+), מתוכם 30 נהרגו. בשנת 2021 נפגעו בעיר 134 אזרחים ותיקים, מהם שלושה נהרגו.
· חיפה: בעשור האחרון (2012-2021) נפגעו בתאונות דרכים 1,076 אזרחים ותיקים (65+), מתוכם 29 נהרגו. בשנת 2021 נפגעו בעיר 100 אזרחים ותיקים, מהם שלושה נהרגו. מדובר בעליה בהשוואה לשנת 2020 במהלכה נפגעו 71 אזרחים ותיקים בעיר.
· פתח תקווה: בעשור האחרון (2012-2021) נפגעו בתאונות דרכים 791 אזרחים ותיקים (65+), מתוכם 17 נהרגו. בשנת 2021 נפגעו בעיר 64 אזרחים ותיקים, מהם אחד נהרג.
· באר שבע: בעשור האחרון (2012-2021) נפגעו בתאונות דרכים 548 אזרחים ותיקים (65+), מתוכם 21 נהרגו. בשנת 2021 נפגעו בעיר 52 אזרחים ותיקים, מהם ארבעה נהרגו.
· ראשון לציון: בעשור האחרון (2012-2021) נפגעו בתאונות דרכים 573 אזרחים ותיקים (65+), מתוכם 23 נהרגו. בשנת 2021 נפגעו בעיר 47 אזרחים ותיקים.
· חולון: בעשור האחרון (2012-2021) נפגעו בתאונות דרכים 749 אזרחים ותיקים (65+), מתוכם 20 נהרגו. בשנת 2021 נפגעו בעיר 70 אזרחים ותיקים, מהם ארבעה נהרגו.
· אשדוד: בעשור האחרון (2012-2021) נפגעו בתאונות דרכים 569 אזרחים ותיקים (65+), מתוכם 26 נהרגו. בשנת 2021 נפגעו בעיר 61 אזרחים ותיקים, מהם שניים נהרגו. מדובר בעליה בהשוואה לשנת 2020 במהלכה נפגעו 41 אזרחים ותיקים בעיר וכן בהשוואה לשנת 2019 במהלכה נפגעו 55 אזרחים ותיקים.
· בת ים: בעשור האחרון (2012-2021) נפגעו בתאונות דרכים 666 אזרחים ותיקים (65+), מתוכם 14 נהרגו. בשנת 2021 נפגעו בעיר 71 אזרחים ותיקים מהם שניים נהרגו.
· רמת גן: בעשור האחרון (2012-2021) נפגעו בתאונות דרכים 635 אזרחים ותיקים (65+), מתוכם 12 נהרגו. בשנת 2021 נפגעו בעיר 58 אזרחים ותיקים, מהם אחד נהרג.
האזרחים הוותיקים הם אוכלוסייה הנמצאת בסיכון גבוה להיפגע בתאונות דרכים. פגיעת רכב, ולו הקלה ביותר, באדם מבוגר עלולה להיות קטלנית עבורו, להבדיל מפגיעה דומה באיש צעיר, שביכולתו להתאושש ולהחלים. ככל שהגיל מתקדם, כך נסוגות המיומנויות הפיזיות והקוגניטיביות, צפיפות העצם יורדת והיא נשברת ביתר קלות, הראייה והשמיעה נפגעות וקשה יותר להיזהר מפני סכנות, זמני התגובה מתארכים, כוח השרירים נחלש וחלוקת הקשב נעשית קשה.
המציאות מחייבת את משרד התחבורה והבטיחות בדרכים למצוא פתרונות יעילים להפחתת ההיפגעות בקרב הקשישים. יש להתאים את תשתיות הדרך לנוכחותם של האזרחים הוותיקים, תוך התחשבות בצרכיהם הייחודיים. במספר פעולות פשוטות ניתן להציל חיים רבים:
· ריסון מהירות נסיעת כלי הרכב באזורים שיש בהם קשישים רבים באמצעות התקנת פסי האטה שמפחיתים את תאונות הדרכים ב-40% במקומות שבהם הם מוצבים.
· הארכת משך האור הירוק ברמזור: באותם אזורים, בהם ישנו מספר רב של קשישים, יש להאריך את משך מופע האור הירוק ברמזור, כדי לאפשר להם לחצות את הכביש בבטחה.
· טיפול במפגעי בטיחות: ריכוז הטיפול במפגעים כגון בורות פעורים במדרכות, הנמכת מדרכות בירידה למעברי חציה, שיפור הנראות על ידי סימון מובלט של מעברי החציה וכד'.