צרכנות

לשבור את הקרשים: מה עושים כשיש טרמיטים בבית?

קרדיט תמונה Shutterstock

גם אם אתם הבית הכי פתוח ומארח בעולם, וגם אם אתם אוהבי בעלי חיים – אתם לא רוצים טרמיטים בתוכו, וחשוב שתדעו מה עושים במקרה כזה
שני דברים מעניינים על טרמיטים: בזכות מערכת העיכול החזקה שלהם הטרמיטים עשירים מאד בחלבון, מה שהפך אותם לתזונה בסיסית וחיונית בקרב המון אוכלוסיות בעולם. מנגד, האוכלוסיות כבר התפתחו מאז והפסיקו לאכול טרמיטים, אבל הטרמיטים ממשיכים לאכול הכל. אז נכון, מתקפת טרמיטים אינה שקולה לקריסת מבנה עקב רעידת אדמה או שריפה, אך היא בהחלט יכולה להפוך לאסון טבע שמוביל לנזקים עצומים בבית. הנזקים הם בעיקר לריהוט ופחות לתשתיות (בעיקר בזכות העובדה שכבלי מתכת ומקלדות פלסטיק פחות מתאימים לתזונה שלהם), ויכולים לגרום לכך שתיאלצו לתקן או להחליף את הספות, השולחנות, השטיחים, הארונות והדלתות, מה שעלול להסתכם בסכומים גבוהים במיוחד, כך שתדרשו להתארגן על תקציב גבוה בכדי לתקן את הנזק, להשתמש בחסכונות או אפילו לקחת הלוואה באינטרנט .

תרמית הטרמיט

רובנו נוטים לחשוב שטרמיטים שוכנים בעיקר בג'ונגלים ויערות עד בדרום אמריקה ואפריקה. ראינו גם נחילים שלהם מחסלים עצים שלמים ובעלי חיים בזכות יכולת העיכול הפנומנלית שלהם. אבל, יש כמה וכמה זני טרמיטים וגם בישראל הם חיים, ואפילו טוב. האקלים פה אופטימלי עבורם, ואת התאית, אותו רכיב בעץ ממנו הם ניזונים – הם יודעים להשיג גם מעץ נטוע בחצר וגם משולחן פינת האוכל שלכם.

הזנים הפעילים בישראל אינם מסוכנים לבני אדם אך הם מסוכנים מאד למצבם הפיננסי. הטרמיטים חיים בקנים, עם מלך ומלכה, ואת הקנים הם בונים מתחת לבית, שם הלחות והאפלה מציעים להם תנאי מגורים מיטביים. יכולתם של הטרמיטים להתרבות, לשרוד ולהתקיים בתוך כל סוגי העץ ובכל גימור, עם ובלי לכה, הופכת אותם לאיום ממשי על הבית. טרמיטים מאד אוהבים בתי עץ, הם יכולים להשתכן בתוך דלתות, משקופים, ארונות ושולחנות, וכן – הם יכולים להתנייע בתוך הקירות של הבית גם בלי לעבור דרך עץ, ומים אינם מפחידים אותם אלא ההפך – הם עוזרים להם להתפתח.

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

זיהוי בשלב מוקדם

עוד צרה שטרמיטים מביאים איתם היא יכולת העבירות הגבוהה שלהם. די בכמה טרמיטים שיגיעו עם איזה ענף שהילד אסף או איזשהו מדף משומש שהבאתם או מצאתם – והנגע הזה כבר ימצא את דרכו לשאר רהיטי הבית. מאחר ואלו חרקים קטנטנים הנזק שהם עושים אינו יוצר רעש, כך שלא ניתן לשמוע את פעילותם, אבל בעין חדה ניתן לראות אותה. נקבים קטנים וחלולים, או תעלות קטנות שאתם מזהים על משטחי עץ שונים יכולים להוות אינדיקציה לחדירה של טרמיטים לריהוט. סימן מזהה נוסף יכול להגיע בצורת ערמות קטנות של חול בסמוך לפינות בהן עץ בא במגע עם רצפה או אבן, עדות לכרסום וחפירה של טרמיטים באיזור.

המלחמה מתחילה

ברגע שזיהיתם נוכחות טרמיטים בבית מתחיל שלב הטיפול בהם , וזהו שלב המורכב מכמה חלקים. ראשית, אם תפסתם את הפורעים בשלב מוקדם מאד – תוכלו לטפל בנזק ובהם בעצמכם. עשו זאת על ידי רכישה של חומרי הדברה ואטימה בחנות לחומרי בניין. את החומרים יש להזריק לתוך החללים הפגועים בעץ על פי הוראות השימוש, ואלו ידבירו את הטרמיטים או יחנקו אותם בתוך המחילות והקנים שלהם. ערכו אומדן נזקים ובדקו את כל הריהוט והעץ בבית ובמידה ותתקלו בנקבים נוספים – בצעו הדברה ואיטום גם שם. במידה ותמצאו שהנזק גדול ועמוק מדי – אל תהססו להיעזר בשירותיו של מדביר מקצועי, שמשתמש בחומרים מורכבים יותר ויכול לזהות קנים ונגעים על בסיס הניסיון שלו. לאחר כל אלו, שוב, אומדן נזקים ומעקב. אם תראו שהטרמיטים ממשיכים בעשייה או שהפריטים בהם הם נגעו כבר רקובים, לחים ואכולים – אין מנוס אלא מהחלפה שלהם, ואם הדבר מתאפשר כלכלית – של כל פריטי העץ שבאו במגע עם הטרמיטים. בסופו של דבר, גם אם המחיר כבד – אתם תישארו בבית, הם לא.

Back to top button