צרכנות

לא רשות, חובה: הכל על צוואה בפני רשות שנחתמה על ידי נוטריון, למה היא האופציה הכי טובה שלכם ואיך כל זה קשור לקפקא ?

קרדיט תמונה :depositphotos

לא הרבה יודעים, אבל צוואה, במובן המילולי שלה היא כל סוג של אמירה, בקשה או דרישה אשר מבקש או מצפה אדם שיעשו עבורו לאחר מותו. ההיסטוריה מלאה בעדויות על צוואות שלא עסקו בממון. אחד מהסופרים הכי מפורסמים בעולם, פרנץ קפקא, שסבל מאי אלו קשיים נפשיים, הגדיר במכתביו האחרונים את הבקשה לשרוף את כל כתביו לאחר מותו. כמובן שאף אחד לא כיבד את בקשתו, וכנראה שגם בצדק.

גם בישראל נפסלו לא מעט צוואות מכל מיני טעמים, לא בהכרח ששערורייתיים פחות מבקשתו של קפקא. ביקשנו מאורי טשקורי, עורך דין ונוטריון מפרדס חנה בעל ניסיון של מעל 15 שנים בעריכת צוואות וכן בעל סמכות נוטריונית, להסביר לנו איך אפשר להתנהל בצורה נכונה יותר. יאללה, בואו נתחיל.

ממה שאנחנו מבינים, על אף שהחוק מגדיר את האפשרות לכתוב צוואה בכתב יד ולחתום עליה, הדבר לא כדאי ולכן הרבה אנשים מבקשים את חתימתו של עורך דין. האם עורך דין שאינו נוטריון יכול לחתום על צוואה?
"ברמה העקרונית על מנת לערוך צוואה," אומר עו"ד טשקורי, "אחת הדרכים הפופולריות בקרב אנשים זה, לערוך אותה אצל עורך דין. החוק בישראל מגדיר כמה סוגים של צוואות כשהפופולרית מבניהם נקראת צוואה בעדים, והיא למעשה צוואה שבדרך כלל נכתבת על ידי עורך דין בנוכחות שני עדים שאין להם אינטרס. הבעיה פה ואני מניח שארחיב עוד על הנושא בהמשך, היא שאנשים בוחרים באנשים אקראיים למדי כעדים שבמרוצת השנים עשויים להוות מכשול עבור יורשי המצווה לאחר שהלך לעולמו בדרך לקבל את הירושה".

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

אוקיי. בעיני הרבה מאוד אנשים, צוואה נוטריונית היא דרך המלך. מה באמת הסיבות לבחור בנוטריון לעריכת מסמך שיכולה להתבצע על ידי עורך דין פשוט? הרי זה אמור לעלות לנו יותר כסף. מה דעתך?
"ראשית, צוואה נוטריונית איננה יקרה יותר מצוואה רגילה בעדים אבל גם אם כן ואכן צוואה נוטריונית היא אופציה יקרה יותר, צוואה נוטריונית שנערכת על ידי נוטריון מוסמך שגם בקיא בענייני ירושה וצוואות היא כפי הנראה עדיפה על פני צוואה בעדים ועשויה למנוע סכסוכי ירושה ומחלוקות על הצוואה או טענות שהצוואה פסולה וכיוצ"ב. אחת הסיבות לכך היא שנוטריון מחויב על פי החוק במקרה והוא חושש שהמצווה לא כשיר או מבוגר מידי או חולה המרותק למיטתו לערוך את הצוואה רק לאחר שקיבל מסמך רפואי המאשר שהאדם שמולו רשאי לערוך צוואה. הדרישה הזו איננה קיימת בצוואה בעדים ועל כן לעיתים קרובות צוואות בעדים עלולות להיפסל בשל אי הכשירות המנטאלית של המצווה לערוך צוואה."

נכון. האינטרנט מלא באינסוף סיפורים בגין צוואות שנפסלו. רוב הטעמים לפסילה שלהם הייתה מגוונת ביותר כמו נוסח מעורפל, צוואה שבית משפט קבע שנעשתה בזדון או תחת השפעה בלתי הוגנת או בשל מעורבות בצוואה של הנהנים, והרשימה עוד ארוכה. בשיחה מקדימה שערכנו איתו, טשקורי הסביר שנושא שצוואה, היא במקרים רבים מסמך משפטי שייעשה בו שימוש רק בעתיד הרחוק, ולכן עדיף לעשות אותה בצורה יסודית מאוד וההמלצה היא לא להתפשר אלא לערוך צוואה נוטריונית.
אחרי השיחה עם עו"ד ונוטריון טשקורי, אנחנו יודעים להסביר לכם במילים פשוטות שנוטריון הוא עורך דין בעל ניסיון בפועל של 10 שנים שאין בעברו עבירות קלון ועבר הסמכה מיוחדת של משרד המשפטים על מנת לשמש כנוטריון. איזה עוד יתרונות שכדאי שרוב האנשים, גם הממולחים שבינינו, לא מכירים עדיין?

על מנת לענות על שאלה זו טשקורי מזכיר את נושא הצוואה בעדים, שטומן בחובו, כך מתברר, קשיים נוספים שעליהם יכול להתגבר הנוטריון ולכן הוא מחדד, "נוסף לעובדה שצוואה נוטריונית לא מצריכה נוכחות של עדים מלכתחילה, העורך דין שהוכשר כנוטריון והוא עוסק ביום יום בדיני צוואות וירושות ידע גם לנסח את הצוואה באופן המיטבי (וזאת בניגוד לדוגמא מעו"ד שמתמחה בדיני תעבורה), כלומר אם החלטתם לבחור בצוואה נוטריונית עדיף לכם בהחלט לערוך את הצוואה אצל נוטריון שההתמחות שלו היא בענייני צוואות וירושות הוא יידע לערוך את הצוואה ולדאוג לאישורים הנדרשים ולנסח את הצוואה באופן שלא תהיה עליה מחלוקת. יתרון נוסף שיש לעריכת צוואה אצל נוטריון לעומת צוואה בעדים שנערכת אצל עו"ד שאינו נוטריון, היא שנוטריון מוסמך כיום להפקיד את הצוואה אצל רשם הירושות בשם המצווה בעוד שעו"ד שאינו נוטריון לא רשאי לעשות כן. הרישום של הצוואה אצל רשם הירושות עשויה לחסוך מחלוקות האם זו הצוואה האחרונה או האם המנוח בכלל השאיר אחריו צוואה".

אנחנו גם יודעים שאתה נוטריון שמציע שירותים עד הבית? איך הם באים לידי ביטוי בצוואות?


"חלק מעבודתי כנוטריון", מסביר עו"ד טשקורי, "הוא בהגעה הביתה, בעיקר כשמדובר בענייני צוואות וירושות. חלק מהאנשים כותבים את הצוואה בגיל מבוגר או במצב בו הם מתקשים לצאת מהבית ולכן ניתן לערוך את הצוואה לאחר שמבררים את הרצון של המצווה ולתת לו את האישור הנוטריוני אצלו בבית. אני מזכיר שבמקרה כזה אנחנו נדרשים בדרך כלל לקבל אישור רפואי על כשירות המצווה לערוך צוואה וזה נותן לצוואה אפילו יותר ביטחון מפני טענוץ עתידיות כנגד הצוואה". כמו כן, הוא מחדד ואומר "אני מציע שירותים בכל הארץ, אך אם הנוכחות שלי בבית הלקוח היא הכרחית לצורך עריכת הצוואה, אז נוטריון בחריש, או נוטריון בפרדס חנה או נוטריון בחדרה שנמצא קרוב למקום מגוריך יהיה אופציה מעולה עבורך ומשתלמת, שכן נוטריון אשר יגיע מאזור אחר רחוק יותר, יגבה מכם תשלום יקר יותר שיכולתם להימנע ממנו".

Back to top button