מבזקיםפוליטי / מדיני

חתימת ההסכם עם לבנון הושלמה: בישראל מברכים, בלבנון צוהלים ונסראללה עוקץ

המשלחת הישראלית הגיעה מוקדם יותר היום (חמישי) לבסיס האו"ם בנאקורה, על מנת לחתום על ההסכם עם לבנון בטקס חתימה צנוע. המשלחות העבירו את המסמך, לאחר החתימה למתווך המרכזי בהסכם, עמוס הוכשטיין כדי שיציג אותו לנציג האו"ם.

בלבנון מאושרים מההגעה לחתימה על ההסכם ומקווים כי הוא יעזור להרים את מצב הכלכלה במדינה, שנמצאת כעת בשפל. מנהיג ארגון הטרור חיזבאללה, חסן נסראללה, עקץ את ישראל בנאום שערך לפני החתימה על ההסכם ואמר כי האיומים על אסדת הגז כריש ימשיכו עד לחתימה על ההסכם. בנוסף, שיגר נסראללה עקיצה נוספת כשאמר כי לבנון הצליחה "להוריד את ישראל על הברכיים" מבלי שצוותי המשא ומתן, הישראלים והלבנונים, לא נפגשו פיזית אפילו פעם אחת.

ראש הממשלה, יאיר לפיד, התייחס לחתימת ההסכם בחשבון הטוויטר שלו, בפוסט שכתב בשפה האנגלית והתמקד בהבעת תודה לנשיא ארה"ב, ג'ו ביידן, בסיוע במשא ומתן והגעה להסכמות עם לבנון (מתורגם מאנגלית לעברית): "תודה לך נשיא ארצות הברית על המנהיגות בסיוע הבאת ההסכם ההיסטורי שנחתם היום בין ישראל ללבנון. העסקה הזו תחזק את ביטחון ישראל, תאיץ את הכלכלה ותעזור להוזיל את מחירי האנרגיה מסביב לעולם."

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

מתוך עמוד הטוויטר: @yairlapid

ראש המערך המדיני-אסטרטגי, עליזה בן נון, ציינה לפני זמן קצר בהצהרתה כי, "ההסכם הינו דוגמא לשיתוף פעולה למודל מדיני כלכלי חדש שמשרד החוץ רואה בו את אחד מיעדיו המרכזיים. בכוחו לקדם הסכמים דומים עם מדינות אחרות גם כאלה שעדיין לא ביססו יחסים רשמיים עם ישראל", בנוסף הדגישה כי בזכות פעילות מדינית, בין היתר של משרד החוץ, "זוכה ההסכם זוכה לתמיכה בינ"ל נרחבת, ובכלל זה גם מצד מדינות המזה"ת ואפילו מועצת הביטחון של האו"ם ברכה פה אחד על ההסכם הזה". בן נון הדגישה כי ישראל ממשיכה להיות שחקן אזורי משמעותי, "אנחנו ממצבים עצמנו פעם נוספת כגורם אחראי התורם ליציבות מרחב המזרח תיכון ולביטחון האנרגטי של אירופה".

נדב תמיר, מנכ"ל J Street ישראל: "ההסכם הגבול הימי בין ישראל ללבנון שנחתם היום, הינו הוכחה נוספת לעוצמתה של הדיפלומטיה. ההסכם ההיסטורי שמביא עמו פירות כלכליים, מדיניים וביטחוניים לשתי המדינות, הושג בזכות העובדה שיש בישראל מנהיגות אמיצה בהובלתו של ראש הממשלה לפיד, אשר מבינה כי טובת ישראל, איננה מנותקת מטובת האזור כולו וכי הסכמה טובה תמיד על עימות, שמחירו עלול להיות כואב. ההסכם לא היה יוצא אל הפועל ללא המעורבות הנחושה של ממשל ביידן ושל המתווך עמוס הוכשטיין שהוביל את המגעים הדיפלומטיים בחריצות ובמחויבות אין קץ ובכישרונו הצליח לסייע לצדדים להתגבר על הפערים הגדולים שהיו ביניהם בתחילת הדרך. כעת נותר רק לקוות כי ההסכמה החשובה הזו בין ישראל ללבנון, תהיה תחילתו של שינוי שעיקרו בחירה בנתיב הדיפלומטיה והחתירה להסכמות גם אל מול הפלסטינים".

חתימת ההסכם על לבנון
צילום: סיוון שחור, לע"מ
חתימת ההסכם על לבנון
צילום: סיוון שחור, לע"מ
חתימת ההסכם על לבנון
צילום: סיוון שחור, לע"מ
חתימת ההסכם על לבנון
צילום: סיוון שחור, לע"מ
צילום: נתן וייל, לע"מ
צילום: נתן וייל, לע"מ
צילום: נתן וייל, לע"מ

Back to top button