חדשות הארץמבזקים

מצאו פיסת היסטוריה: תלמידים חשפו פסיפס שנמצא אחרי 2,000 שנה מימי בית שני

תלמידי קבוצת הגברה של לימודי ארץ ישראל וארכיאולוגיה משכבות י' וי"א בבית הספר רב תחומי עמל רמות באר שבע, בהובלת צחי זיסו, מורה ללימודי א"י וארכיאולוגיה חשפו פסיפס נדיר מימי בית שני ונרות שמן מחרס. החפירה התבצעה בחורבת סלומה, אזור מטעי הגפנים של מושב אמציה בשפלת יהודה – ממזרח ללכיש.

קבוצת ההגברה פועלת במסגרת 'דרך מלכי יהודה' מיזם משותף של רשות העתיקות עם קק"ל ורשויות מקומיות בניהול סער גנור, ארכאולוג רשות העתיקות ומוביל צוות של יוזמת 'דרך מלכי יהודה'. במסגרת המיזם משתתפים תלמידים מכל רחבי הארץ, מכינות צבאיות ומתנדבים בחפירות ארכיאולוגיות לכל אורך השנה. במיזם ישנם 32 אתרי חפירות מאזור באר שבע ועד בית שמש.

צחי זיסו: "אני מבצע חפירות ארכיאולוגיות במשך 20 שנה, וזו פעם ראשונה שאנחנו מגלים פסיפס, וזה מאורע מרגש ונדיר. רצפת פסיפס היא משהו מאוד נדיר, עשיר, שלא כל אחד יכל להרשות לעצמו בתקופה, מדובר בממצא שמתגלה אחרי 2000 שנה. מה שמיוחד זה שיש פה מערת קבורה יהודית מימי בית שני שהפכה להיות קפלה – מתחם תפילה נוצרי של התקופה הביזנטית – 350 לספירה צפונה, תקופה בה הכריחו יהודים להתנצר. אני רוצה להודות לרשות העתיקות על הנכונות והרצון לתת לתלמידות\ים לקחת חלק בחפירות ארכיאולוגיות, זה לא מובן מאליו".

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

יובל מלכה, תלמידת י"א שהשתתפה בחפירות: "הגענו בין היתר אחרי קבוצת אולפנה כך שהמשכנו את החפירה. הייתה לנו חוויה מגבשת, אחרי 4 שעות של חפירה מפרכת גילינו אוצרות נדירים, כך שהיה מעייף אבל מספק ומרגש. בחפירה אפשר לגלות דברים חדשים על ארץ ישראל, על ההיסטוריה ולהנות בו זמנית, וללא ספק לגלות פיסת היסטוריה נדירה. זה נותן מוטיביציה להמשיך. בכלל, דרך החפירה אפשר ללמוד דברים שלא ניתן ללמוד בשיעור היסטוריה רגיל. "

צילום: באדיבות בית הספר
צילום: באדיבות בית הספר
צילום: באדיבות בית הספר

Back to top button