כלכלהמבזקים

הבנק הפדרלי העלה את הריבית בארה"ב בפעם הרביעית ברציפות

הפדרל ריזרב, הבנק הפדרלי, בארה"ב אישר היום (רביעי) את העלאת הריבית בפעם הרביעית ברציפות.

הם העלו את ריבית האשראי לטווח קצר ב-0.75% לטווח יעד של 3.75%-4%, הרמה הגבוהה ביותר מאז ינואר 2008.

המהלך ממשיך את הקצב האגרסיבי ביותר של הידוק המדיניות המוניטרית מאז תחילת שנות ה-80.

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

בהצהרה שלהם נכתב: "הוועדה צופה שהעלאות מתמשכות בטווח היעד יהיו מתאימות על מנת להשיג עמדה של מדיניות מוניטרית מגבילה מספיק כדי להחזיר את האינפלציה ל-2 אחוזים לאורך זמן".

העלייה בשיעור מגיעה כאשר האינפלציה קרובה לשיא של 40 שנה.

אולם, החששות עולים כי הפדרל ריזרב, במאמציו להילחם באינפלציה, ימשוך את הכלכלה למיתון. פוליטיקאים פרוגרסיביים בארה"ב כמו חברי הסנאט הדמוקרטיים ברני סנדרס ואליזבת' וורן ביקרו את המהלך.

במקביל, מדד האינפלציה המועדף של הפד הראה כי יוקר המחיה עלה בספטמבר ב-6.2% לעומת שנה שעברה – 5.1% אפילו ללא עלויות מזון ואנרגיה. התמ"ג ירד הן ברבעון הראשון והן ברבעון השני, עונה על הגדרה משותפת של מיתון, אם כי הוא התאושש ל-2.6% ברבעון השלישי בעיקר בגלל עלייה חריגה ביצוא. במקביל, מחירי הדיור צנחו כאשר ריבית המשכנתא ל-30 שנה זינקה בימים האחרונים מעבר ל-7%.

יש מעט אם בכלל ציפייה שהעלאות הריבית ייפסקו בקרוב, כך שהציפייה היא רק בקצב איטי יותר. סוחרי חוזים עתידיים מתמחרים סיכוי כמעט להפיל מטבע לעלייה של חצי נקודה בדצמבר, לעומת מהלך נוסף של שלושת רבעי נקודה.

תמחור השוק הנוכחי גם מצביע על כך שהריבית הפדרלית תעלה קרוב ל-5% לפני שהעלאות הריבית ייפסקו.

הריבית הפדרלית קובעת את הרמה שהבנקים גובים עבור הלוואות, אך זו זולגת גם למשכנתאות בריבית מתכווננת, הלוואות רכב וכרטיסי אשראי.

שוק ההון - כלכלה
אילוסטרציה. צילום: freepik

Back to top button