איראןמבזקים

מעל 300 מתים ו-14,000 עצורים מאז פרוץ המחאות באיראן

הפגנות מחודשות פרצו היום (ראשון) באיראן באוניברסיטאות ואזור הצפון-מערב הכורדי ברובו, בהמשך למחאות שנמשכות כבר שבעה שבועות נגד המשטר.

ההפגנות, שהחלו באמצע ספטמבר בעקבות מותה של מהסה אמיני לאחר שנעצרה בגין הפרה לכאורה של כללי לבוש נוקשים לנשים, התפתחו לאתגר הגדול ביותר עבור ההנהגה מאז המהפכה ב-1979.

בניגוד להפגנות בנובמבר 2019, הן היו כלל-ארציות, מפוזרות על פני מעמדות חברתיים, באוניברסיטאות, ברחובות ואפילו בבתי ספר, ולא הראו שום סימן להאטה אפילו כשמספר ההרוגים עבר את ה-200, לפי קבוצות זכויות אדם מסוימות.

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

מספר ההרוגים מהדיכוי של הרפובליקה האסלאמית נגד ההפגנות מוערך ב-304, כולל 41 ילדים. אולם ארגוני זכויות אדם מסוימים מעריכים שהמספר האמיתי גבוה מזה בהרבה. אלפים נוספים נפצעו בדיכוי ההפגנות.

ארגון זכויות נוסף, הנגאו שבסיסו בנורבגיה, אמר כי כוחות הביטחון פתחו באש היום בהפגנה במריבן, עיירה במחוז כורדיסטן, ופצעו 35 בני אדם. לא ניתן היה לוודא באופן מיידי את אמיתות המידע.

המחאה האחרונה נוצרה בעקבות מותה בטהרן של סטודנטית כורדית מועמדת לדוקטורט ממריבן, נסרין גאדרי, שלפי הנגאו מתה בשבת לאחר שהוכתה בראשה על ידי המשטרה. הרשויות האיראניות טרם הגיבו על סיבת מותה.

הנגאו אמרו שהיא נקברה עם עלות השחר ללא טקס הלוויה בהתעקשות של השלטונות שחששו שהאירוע עלול להפוך למוקד מחאה. הרשויות שלחו לאחר מכן תגבורת לאזור.

אזורים המאוכלסים בכורדים היו כור ההיתוך של ההפגנות מאז מותה של אמיני, בעצמה כורדית מהעיירה סאקז שבמחוז כורדיסטן.

אוניברסיטאות גם הופיעו כמוקדי מחאה מרכזיים. סטודנטים באוניברסיטה בבבול שבצפון איראן הסירו מחסומי הפרדה מגדרית שעל פי חוק הוקמו בקפיטריה שלהם.

מוערך כי 118 בני אדם נוספים איבדו את חייהם בהפגנות מאז 30 בספטמבר בסיסטאן-בלוצ'יסטן, פרובינציה מוסלמית סונית בעיקרה בדרום מזרח, מה שמציב כאב ראש גדול נוסף עבור המשטר.

ה-IHR, ארגון זכויות אדם נוסף, אמר כי כוחות הביטחון הרגו לפחות 16 בני אדם בכדורים חיים כאשר הפגנות פרצו לאחר התפילה ביום שישי בעיירה חאש בסיסטאן-בלוצ'יסטן. ארגון אמנסטי אינטרנשיונל מסר כי עד 10 בני אדם נהרגו באלימות ביום שישי בחאש, והאשימו את כוחות הביטחון בירי לעבר מפגינים מגגות.

פריצת המחאה גם השהתה את המאמצים להחיות את הסכם 2015 על תוכנית הגרעין של איראן והגביר את ההתמקדות בקשרים של טהרן עם רוסיה – בעיקר אספקתה למוסקבה של מל"טים ששימשו במלחמת אוקראינה.

ההפגנות שהחלו בזעם על כללי הלבוש המגבילים לנשים, שבגינם נעצר אמיני, הפכו לתנועה רחבה נגד התיאוקרטיה ששלטה באיראן מאז נפילת השאה.

בינתיים הסונים בסיסטאן-בלוצ'יסטן – שם אונס לכאורה של נערה במעצר משטרתי היה הניצוץ להפגנות – חשו זה מכבר מופלים לרעה על ידי ההנהגה השיעית במדינה.

ארגוני זכויות אדם מעריכים שכ-14,000 בני אדם מוחזקים ומתעללים בבתי הכלא הגודשים של איראן, כולל בכלא אווין הידוע לשמצה בטהרן. גם אנשים אלה צריכים לקבל הכרה בשמם: הפעילים, המוזיקאים, הילדים והתלמידים שנחטפו מבתיהם, מבתי הספר וממגוריהם – שחלקם עלולים כעת לעמוד בפני עונש מוות.

גרמניה ושמונה מדינות אחרות החברות באיחוד האירופי מתכננות להטיל מערך חדש של סנקציות על יחידים וארגונים המסייעים לרפובליקה האסלאמית בדיכוי המתנגדים.

דגל איראן
אילוסטרציה. צילום: Image by natanaelginting on Freepik

Back to top button