מבזקיםמשפטי/פלילי

נאום היועמ"ש באילת: תשבוחות רבות לנשיא הרצוג והסיבה שאישרה את ההסכם עם לבנון

היועצת המשפטית לממשלה, גלי בהרב-מיארה, נשאה היום (שלישי) דברים במהלך ההשתלמות השנתית של משרד המשפטים באילת.

בפתח דבריה אמרה בהרב-מירה: "משפטנים, פרקליטים, אנשי ניהול ומִנהלה כאחד. הישגיכם המקצועיים ומסירותכם לשירות הציבור ראויים להערכה. תרומתכם לחברה הישראלית משמעותית וייחודית. ההשתלמות השנתית היא הזדמנות להביע קצת מהכרת התודה שאתם ראויים לה. אתם ניצבים בחוד החנית של השירות הציבורי במדינת ישראל. אתם פועלים להגנה על זכויות האדם, מיגור הפשיעה, שמירה על נכסי המדינה וביסוס שלטון החוק, על כל היבטיו. אני גאה לעמוד בראש המערכת שבה יש אנשים כמוכם. אני גאה באיכות יוצאת הדופן של הייעוץ המשפטי שאתם מעניקים לממשלה; במהלכי החקיקה שאתם מקדמים; ובייצוג המשפטי המעולה בערכאות. אני גאה במיוחד בכך שאתם לא רק מקצוענים, אלא גם ישרי דרך ופועלים בצורה ערכית וממלכתית. בכל דיון ומפגש עמכם אני נוכחַת שאתם פועלים מתוך שליחות ציבורית עמוקה, באומץ וברגישות אנושית. נמשיך בדרך זו. זו דרכנו היחידה. לא נסטה ממנה. במבט לאחור אנו יכולים להתבונן בסיפוק רב בעשייה שלנו ולצפות להמשך העשייה. נכונו לנו משימות רבות וחשובות. ההשתלמות היא הפוגה מענייני השעה. נחזור לעבודה במלוא המרץ מיד לאחריה. נשיא המדינה הוא אורח הכבוד של ההשתלמות. אני מודה לנשיא מקרב לב על הגעתו לכאן. אמרתי במפגש שהתקיים לא מזמן, שבו אירח הנשיא את צוות 512 ואת הנהלת ייעוץ וחקיקה והפרקליטות – למערכת המשפט הציבורית הישראלית מורשת מפוארת ונמנים עמה טובי המשפטנים. לצד זאת, עומדים בפניה אתגרים משמעותיים. בטוחני, מההיכרות אתכם, כי נוכל לכל אתגר. תמיכתו העקבית של הנשיא בשלטון החוק, במוסדות המשפט ואכיפת החוק, ובעושים במלאכה, היא חשובה ביותר. היא ערכית כשלעצמה ומחזקת."

עוד הוסיפה ואמרה: "אכן, הנאבקים בפשיעה החמורה ובשחיתות השלטונית ושומרי הסף, ראויים לכל הוקרה. תרומתם למדינה של המוסדות האמונים על כך, ובראשם פרקליטות המדינה, משטרת ישראל ומערך הייעוץ המשפטי, לא תסולא בפז. מוסד הנשיאות והנשיא הרצוג הם סמל לממלכתיות ישראלית. גם לנו, למערכת המשפט הציבורית, תפקיד ממלכתי. מוטלת עלינו חובה להגן על שלום הציבור וביטחונו, לסייע לממשלה להגשים את יעדיה בהתאם לדין ולשמור על שלטון החוק, למען הציבור כולו. אלו אינן משימות פרסונאליות ותפקידנו אינו משתנה משנה לשנה. אלו משימות לאומיות. הן הוטלו עלינו כמוסד המשרת את הציבור. חשוב להיות ברורים בעניין הזה – הגדרת התפקידים שלנו ואופן ביצועם אינם תלויים בזהות הדרג המדיני או בזהות ראשי מערכת המשפט באותה עת. תפקידנו נותר, בכל עת, לסייע לממשלה להגשים את מדיניותה, לקדם את האינטרסים של מדינת ישראל בגבולות הדין. מאפיינים אלה נובעים מדמותה של מדינת ישראל כמדינה יהודית ודמוקרטית. כך היה מאז קום המדינה. המערכת שלנו מורכבת מאנשים מקצועיים בעלי עמוד שדרה מקצועי. כאשר הממשלה הבאה תוקם ותיכנס לתפקידה, נמשיך לפעול, כפי שפעלנו עם ממשלות קודמות. במקצועיות ובענייניות להגשמת יעדיה, בהתאם לגבולות הדין."

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

"ה-DNA של מערכת משפט ציבורית המבוססת על ערכים יהודים ודמוקרטיים הוא על זמני –
– אין רשות או אדם הניצבים מעל לחוק;
– הפרדת רשויות, שוויון לכל, הגינות שלטונית ודאגה לזכויות המיעוט, הם רעיונות היסוד של השיטה.
– דמוקרטיה ועצמאות מערכות אכיפת החוק והשיפוט בלתי ניתנות להפרדה." הוסיפה.

עוד אמרה היועמ"ש: "בלא האחת אין קיום לאחרות. בפעם הקודמת שהתאספנו כאן אמרתי, כי מעבר בין יחידות ובין תחומי משפט מייצר עומק משפטי ואינטליגנציה משפטית. המשימות שאנו מתמודדים עמן מורכבות. הפתרונות הטובים ביותר, המעשיים ביותר, מגיעים משילוב של דיסציפלינות משפטיות ומראיית עולם מגוונת. כעומדת בראש המערכת חשוב לי להבין את זוויות הראייה השונות והמשלימות של כל היחידות הרלוונטיות. ההיתוך של זוויות הראייה השונות מוביל לתוצאות עמוקות ומדויקות יותר. "שילוב הידיים" בין הדיסציפלינות הוא מפתח למימוש היעדים שלנו ולחיזוק המערכת שלנו. ישנם מעברים בין היחידות. אך צריך להעצים מגמה זו. האחריות לכך היא עלינו המנהלים. תעודדו מעבר בין יחידות. תתגמלו אותו. תכירו בכך שעובד שחוזר לאחר תקופה במחלקה אחרת או ביחידה אחרת הוא משפטן שלם יותר. כולם ירוויחו מהפנמת גישה זו."

עוד הוסיפה ואמרה: "לשמחתי, נציבות שירות המדינה מכירה בצורך הזה. לאחרונה סוכם על תכנית של הצרחות בין פרקליטות המדינה, ייעוץ וחקיקה והלשכות המשפטיות במשרדי הממשלה, וכעת נקבעים ההסדרים הפרטניים. זהו צעד חשוב שיש לממשו. אתייחס בקצרה לעבודה האינטנסיבית שנעשתה בתקופת הבחירות. עסקנו בשורה של אירועים, שניתן להפיק מהם תובנות חשובות לעתיד. הסוגיות שהגיעו לשולחני בעניין הבחירות נגעו למתח שבין תפקוד רציף ואפקטיבי של הממשלה היוצאת לבין חובתה לנהוג באיפוק ובריסון, כדי לא לכבול את ידי הממשלה הבאה. עם זאת, המדינה אינה יכולה להיכנס למצב של שיתוק. תובנה מרכזית ראשונה היא, כי הקפדה על תהליכי עבודה סדורים היא כלי העבודה הבסיסי ביותר לשם קבלת החלטות מבוססות. תהליך סדור הוא ערך בפני עצמו. היבט אחד של תהליך עבודה סדור הוא שיתוף מלא של כלל הגורמים הרלוונטיים, מתחילתו של האירוע ועד סופו. בהקשר של תקופת הבחירות, מדובר הן בגורמי הממשלה, גורמי המקצוע הרלוונטיים, הייעוץ המשפטי לממשלה ומייצגי המדינה בערכאות. היבט שני של תהליך עבודה סדור הוא השמירה על מדיניות מקצועית עקבית. כדי לקיים את דרישות פסיקת בית המשפט העליון, עמדנו על כך שכל בקשה של הממשלה לקדם מהלך משמעותי בתקופת הבחירות תתבסס על תשתית עובדתית ומקצועית. רק מקום שבו גורמי מקצוע ביססו בחוות דעת קיומן של חיוניות ודחיפות בקידום המהלך בתקופת הבחירות התמלאו הכללים שנקבעו בפסיקה. כך למשל, בכל הנוגע להסכם הימי אל מול לבנון."

בנוסף, אמרה: "שורה של אנשי המקצוע הבכירים ביותר מהתחום הביטחוני, המדיני והכלכלי-אנרגטי, עמדו בחוות דעת סודיות וגלויות על שני היבטים: ראשית, כי ההסכם חשוב ביותר לשמירה על אינטרסים משמעותיים של המדינה; שנית, כי אנו מצויים בחלון זמן ייחודי להשלמת המשא ומתן, שחלון הזמנים צפוי להיסגר בתוך זמן קצר. זאת, בין היתר, בשל נסיבות ייחודיות הקשורות לזירה הלבנונית. רק בהתבסס על חוות דעת אלה קבעתי שאין מניעה משפטית לקידום ההסכם בתקופת בחירות. כידוע, מכלול החומר הוצג לבג"ץ, אשר דחה פה אחד את העתירות נגד החלטת הממשלה בעניין. תובנה מרכזית שנייה שהתחדדה בתקופת הבחירות היא, כי החלטות שמתקבלות בתקופה כזו, כמעט ללא יוצא מהכלל, נצבעות בצבע פוליטי מצד זה או אחר. מטבע הדברים, ההחלטות בתקופת בחירות, זוכות בה בעת לתמיכה ולביקורת. והדבר נכון באופן כללי יותר להחלטות הקשות והרגישות שאנו מקבלים במסגרת העבודה שלנו. המשמעות של מקצוענות משפטית היא לקבל החלטה עניינית על בסיס החומר המקצועי וחוות הדעת העובדתיות והמשפטיות שמונחות בפנינו. אל לנו לקבל החלטות מתוך מחשבה על מידת הפופולאריות שלהן. כך עשינו וכך נמשיך לעשות. אני שמחה שכולנו יחד. גדלנו מאוד והתפתחנו מאוד מאז שהצטרפתי לשירות הציבורי לפני כ-30 שנה. כמו אז, מאחד בינינו אתוס חזק של מקצוענות משפטית ושליחות ציבורית. זהו סוד כוחנו."

לסיום, אמרה: "ביקשתי שמושב הפתיחה של ההשתלמות יהיה משותף לפרקליטות המדינה ולייעוץ וחקיקה. ה"ביחד" של ייעוץ וחקיקה ושל פרקליטות המדינה חשוב מאוד בעיני. לשמחתי, פרקליט המדינה, הנהלת הפרקליטות והנהלת ייעוץ וחקיקה, שותפיי לדרך, רואים עימי עין בעין. אני חווה יחסים של שיתוף פעולה מלא בין כל חלקי המערכת שאני עומדת בראשה. אני מברכת על כך. אני מברכת את צוות ההיגוי של ההשתלמות שבחר להדגיש את הנושא החשוב מאוד של גיוון תעסוקתי. כגוף המשרת את הציבור אנו מחויבים באופן עמוק לדאוג לשילוב מלא ושוויוני של כל האוכלוסיות בחברה הישראלית. אנחנו לא יכולים להמתין שאנשים יגיעו אלינו, עלינו לפעול באופן אקטיבי לגיוס מגוון. אני מאמינה, והדבר מוכח במחקרים, שגיוון לא רק הופך אותנו לערכיים יותר ולשוויוניים יותר, אלא לטובים יותר. המגוון מוביל להחלטות מלאות יותר, מדויקות יותר, שקולות יותר – טובות יותר. הביצועים של מוסדות מגוונים טובים יותר. אני מודה מאוד למארגני ההשתלמות. זוהי הזדמנות מצוינת להודות למנכ"ל המשרד, ערן דוידי, אשר עושה רבות למען רווחת העובדים וקידום המשרד. אני מאחלת לכולנו השתלמות מצוינת וערב טוב."

צילום: דוברות משרד המשפטים

Back to top button