מבזקיםפוליטי / מדיני

"זוהי תכנית רעה, לא מאוזנת, המנוגדת בעיני לאינטרס הלאומי של ישראל ואזרחיה"

סגן ראש הממשלה ושר המשפטים, גדעון סער, נאם היום (שלישי) בפתח ההשתלמות השנתית של משרד המשפטים המתקיימת באילת.

בפתח דבריו התייחס סער לשינויים אפשריים במערכת המשפט: "אני מאמין ששינויים צריכים להתבצע. צריך לצאת ממקובעות. אבל – בזהירות ובאחריות. אני הגדרתי את זה בהזדמנויות קודמות – שינויים אבולוציוניים ולא רבולוציוניים, שינויים שמבוססים על המסורת המשפטית שלנו והמסורת החוקתית שלנו כפי שהיה ב2008 כשתיקנתי את הרוב המיוחד לבחירת שופטים לבית המשפט העליון וזה כבר שינה את פניו של בית המשפט העליון. היום יש בעליון יותר מזרם מחשבתי אחד. וזה נעשה רוב פרלמנטרי מאוד רחב."

עוד הוסיף ואמר סער: "נושא ההתגברות אינו עומד לבדו. התגברות ב61 על פסיקה לצד השתלטות פוליטית על הועדה לבחירת שופטים לא תייצר דגם משטרי מאוזן. היא תביא לריכוז כוח נוסף בידי הרשות המבצעת ולסירוס של הרשות השופטת. באזור הזה של העולם יש כבר מספיק מדינות שבהן יש רק רשות אחת אפקטיבית. זוהי תכנית רעה, לא מאוזנת, המנוגדת בעיני לאינטרס הלאומי של ישראל ואזרחיה. אין בזה גם צורך. הועדה לבחירת שופטים מעולם לא הייתה מוסד קואליציוני. היא תהפוך לכזאת אם יבוצע השינוי שכעת מתכוונים לבצע, היא תהפוך בעצם למוסד קואליציוני ובחירת השופטים לעליון תהיה חלק מחלוקת השלל הקואליציוני. כפי שהסברתי, כבר היום בעקבות חקיקת החוק ב2008 יש כבר שני זרמים בביהמ"ש העליון. הוא הטרוגני, הוא מגוון. הוא יהיה יותר. והוספתי בקדנציה הזאת בהחלטה של הועדה לבחירת שופטים שימוע פומבי לבחירת מועמדים לביהמ"ש העליון, זה ייתן מימד נדרש של שקיפות במקום שניתן לתת אותו."

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

לסיום, אמר: "אין צורך בהפיכת הבחירה להליך פוליטי לכל דבר ועניין. ניתן לבצע תיקון טוב ומאוזן שיבטא הסכמה רחבה, ציבורית ופרלמנטרית, על מערכת היחסים בין הרשויות. תיקון שיחזיק מעמד לאורך שנים ולא תהיה מחויבות לבטלו בעתיד. מותר לקוות, גם אם לא להעריך, שבסופו של יום תבחר הדרך הנכונה. עשיתם עבודה גדולה, עוד תעשו עבודה גדולה בימים הבאים, אנחנו נפגש לפחות בשנים הקרובות בוועדות הכנסת. תודה רבה לכם על ההקשבה".

צילום: יוד צילומים
גדעון סער - יצחק הרצוג
צילום: יוד צילומים

Back to top button