חדשות חוץמבזקים

בחירות אמצע הכהונה בארה"ב: אין "גל אדום" אך גם אין הכרעה

ביום שלישי האחרון נערכו בחירות אמצע הכהונה בארה"ב, לקונגרס, לסנאט ולתפקידי מושל ותפקידים נוספים במדינות. נכון לעכשיו (חמישי) עוד לא ברור איזו מפלגה תשלוט על שני בתי הנבחרים.

מה שכן ברור הוא שהרפובליקנים מאוכזבים – לא היה "גל אדום". בחירות אמצע הכהונה נוטות לפנות (בעשרות השנים האחרונות לפחות) כנגד המפלגה של הנשיא המכהן, לכן הרפובליקנים קיוו להביס את מפלגתו של הנשיא הדמוקרטי ג'ו ביידן ולתפוס את הסנאט והקונגרס בקלות.

על פי התוצאות הנוכחיות סביר מאוד שהרפובליקנים יצליחו להפוך את הקונגרס, אם כי ברוב זעום, מה שיקשה עליהם בהמשך.

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

הסנאט לעומת זאת תלוי כעת על המאזניים אבל סוקרים באמריקה סוברים שהדמוקרטים ישמרו על הרוב הדחוק שלהם.

בבחירות החשובות בפנסילבניה המועמד הדמוקרטי ג'ון פטרמן ניצח את כוכב הטלוויזיה לשעבר והמועמד הרפובליקני בהווה מהמט אוז. בכך הוא הפך מושב אחד בסנאט. הבחירות היו צמודות ביותר, הרפובליקנים תקפו את פטרמן על כך שלא חזר לתפקוד מלא מאז שבץ שעבר לפני כמה חודשים, בעוד הדמוקרטים תקפו את אוז על כך שאינו גר במדינה בה מתחרה ושפרסם בעבר מוצרים מפוקפקים בתוכניתו.

בבחירות הצמודות בג'ורג'יה המועמד הדמוקרטי מוביל בחצי אחוז על הרפובליקני מעורר המחלוקת הרשל ווקר, אולם כיוון שאף מועמד לא הצליח להגיע לסף 50% שצריך כדי לנצח במדינה הזו, ככל הנראה יהיה סבב שני בעוד חודש למרוץ זה של שני המתמודדים לבדם ללא מועמדים נוספים.

רבים זוקפים את ההצלחה היחסית של הדמוקרטים בבחירות הללו לביטול התקדים המשפטי של רו נגד ווייד של בית המשפט העליון אשר אפשר הפלות בכל רחבי ארה"ב. בכך בית המשפט העביר את הסמכות להחלטה למדינות. זה גרם לריאקציה עבור ליברלים רבים בארה"ב נגד בית המשפט העליון השמרני. בעקבות הפסיקה מדינות שמרניות רבות הוציאו את ההפלה אל מחוץ לחוק, חלקן גם במקרים של אונס או עבור קטינות.

במדינות רבות בארה"ב הצביעו במקביל למועמדים, להצעות חוק; כך מספר מדינות עיגנו בחוק את הותרת ההפלות. בנוסף מספר מדינות אישרו לגליזציה של קנביס וחוקים נוספים.

מאידך, דמוקרטים אחרים ציפו להצליח להגדיל את הרוב בסנאט. אם הבחירות בנבאדה או באריזונה שעוד לא הוכרעו לא ילכו לטובתם, ייתכן שיצטרכו לחכות חודש לבחירות השניות בג'ורג'יה כדי לדעת האם הצליחו לשמור על הסנאט. אם לא יצליחו, זה יקשה מאוד על ממשל ביידן להביא הישגים בשנתיים הקרובות.

וושינגטון - ארה"ב - הקפיטול - הסנאט - הקונגרס האמריקאי
אילוסטרציה. צילום: Image by Jacqui from Pixabay

Back to top button