מבזקיםפוליטי / מדיני

"אויבינו צריכים לדעת שבכל רגע נתון אנחנו חזקים יותר, מתוחכמים יותר וקשוחים יותר מהם"

ראש הממשלה, יאיר לפיד, נשא היום (חמישי) דברים בטקס סיום קורס קצינים, בבה"ד 1. בנאומו התייחס לפיד לאתגרים הצפויים למדינה, הן מבחינה בטחונית כלפי חוץ והן כלפי פנים.

בפתח דבריו התייחס ראש הממשלה לפיד להכשרת הקצינים והקשיים שבה: "אני רוצה להחזיר אתכם ליום הראשון בבה"ד 1. הלכתם ליום הראשון הזה בלי לדעת הרבה דברים. לא משנה כמה קראתם, לא משנה כמה גוגל עשיתם, לא משנה עם כמה אנשים דיברתם, עדיין לא ידעתם איך זה באמת. הדבר שלא ידעתם הוא לא על הקורס, אלא על עצמכם. מי אתם. איך תעמדו בזה? כמה כוח נפשי יש לכם? ידעתם שיציבו לכם אתגרים. יותר קשים, יותר מורכבים ממה ש-99.9% מהאנשים בגילכם יצטרכו להתמודד איתם. מה שלא ידעתם אז, שזה נגמר בשתי מילים: לא לוותר. לכל אחד מאתנו יש את הקצה שלו. את נקודת השבירה שלו. יש אנשים שזה קורה להם באמצע אימון, יש אנשים שזה קורה להם בלילה כשהם סוף סוף במיטה, אבל כל אחד מגיע לנקודה הזו. לא כל אחד עושה את מה שאתם עשיתם: מסתכל פנימה ואומר לעצמו, "אני לא מוותר"."

עוד הוסיף ואמר לפיד: "אני לא יודע מה תעשו בהמשך השירות הצבאי שלכם, אני לא יודע מה תעשו בהמשך החיים שלכם, אני לא יודע עם מי תתחתנו וכמה ילדים יהיו לכם, אבל אני יודע עליכם דבר אחד: אתם האנשים שלא משנה איזה קושי עומד בפניכם, אתם לא תוותרו. מדינת ישראל היא מדינה שיש עליה איומים לא פשוטים. ההתעצמות האיראנית בכל האיזור, הטילים המדויקים של החיזבאללה מלבנון, טילים מעזה, קיני מחבלים ביהודה ושומרון, ציר הטרור שמנסה להתבסס בסוריה. במהלך השנה האחרונה עצרנו את החזרה להסכם הגרעין האיראני, המשכנו את המערכה נגד התעצמות חיזבאללה והאיראנים בסוריה ולבנון, יצאנו למבצע "עלות השחר" בו סיכלנו את כל ראשי הג'יהאד האיסלמי בעזה, פגענו קשות בהתארגנות "גוב אריות" בשכם וג'נין. ישראל חזקה מכל אויביה. אנחנו לא נהסס להפעיל כוח כדי לשמור על שלום אזרחינו. אויבינו צריכים לדעת שבכל רגע נתון אנחנו חזקים יותר, מתוחכמים יותר, קשוחים יותר מהם. אויבינו צריכים לדעת עוד דבר: שאנחנו מתייצבים מולם יחד. שהחברה הישראלית חזקה יותר מכל ויכוח. העוצמה הישראלית היא העוצמה של הביחד."

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

"בשנים הקרובות צה"ל יעמוד מול שני אתגרים פנימיים. האתגר הראשון הוא הסדקים המתרחבים במודל צבא העם. הוא מאותגר מול תופעות מסוכנות של השתמטות וסרבנות, מול ציבורים הולכים וגדלים שלא מתגייסים. האתגר השני הוא הקריאות להפעלת כוח בלי חוקים, בלי כללים, בלי הקפדה על המודל של צבא שומר חוק. הקריאות האלה מחלישות את החברה הישראלית ומחלישות את צה"ל. העובדה שאנחנו דמוקרטיה מתוקנת עם כללים וחוקים היא לא מגבלה על הכוח, היא מקור כוחנו. זה הדבר שמבדיל אותנו מאויבינו. אם לא נהיה אחרים מהם, לא ננצח אותם. אם צה"ל לא יהיה צבא מוסרי ושומר חוק, הוא לא יגייס לשורותיו את הלוחמים והמפקדים הטובים ביותר. כדי שאויבינו יידעו שאיתנו לא כדאי להתעסק צריך להתקיים תנאי. התנאי הוא, שהצעירים הטובים ביותר בישראל, הנחושים ביותר בישראל, יגיעו הנה – לבה"ד 1. אני מסתכל עליכם – התנאי הזה מתקיים. אם אתם רוצים לדעת על מה אנחנו מדברים כשאנחנו מדברים על ההרתעה הישראלית, תסתכלו ימינה ושמאלה. זה אתם. אתם ההרתעה הישראלית." הוסיף.

לסיום, אמר: "אחד הדברים שבה"ד 1 מלמד, הוא שלא משנה כמה אתה מוכשר, אי אפשר להצליח לבד. אם אתם רוצים שהחיילים והמפקדים שלכם יתנו בכם אמון – תצטרכו לתת בהם אמון. המשימה שלנו כחברה היא להחזיר את האמון. את האמון בדמוקרטיה שלנו, את האמון בצה"ל, במשטרה, בבית המשפט. בעיקר להחזיר את האמון שלנו אחד בשני. אנחנו סומכים עליכם. אנחנו סומכים עליכם עם הדבר הכי חשוב שיכול להיות: עם שלומם וביטחונם של תשעה וחצי מיליון בני אדם. עם הביטחון הלאומי שלנו ועם הילדים והנכדים שלנו שאתם תהיו המפקדים שלהם. אני רוצה לסיום להגיד מילה להורים שלכם. אני לא יודע איך עשיתם את זה, אבל עשיתם עבודה טובה. הילדים שלכם הם כבר לא ילדים, אבל לא במקרה הם הפכו להיות האנשים שכל המדינה גאה בהם. הם גדלו אצלכם. הערכים שלהם נוצרו ונוצקו אצלכם. היום הזה הוא גם שלכם. קצינים וקצינות, אני מצדיע לכם. אנחנו גאים בכם. אנחנו סומכים עליכם. תשמרו על עצמכם".

ארכיון. צילום: עמוס בן גרשום, לע"מ

Back to top button