צרכנות

טיפ מהשטח: כל מה שצריך לדעת על נהיגת שטח

קרדיט תמונה: shutterstock

המון ישראלים מחזיקים בחניה רכב שיכול לצלוח טיולי שטח ברמה כזאת או אחרת. אבל יש כמה עקרונות לנהיגת שטח שחשוב לשנן לפני שפוגשים את התלולית הראשונה

יוני אביב

בפעם הבאה שתעצרו ברמזור אדום, קחו כמה שניות כדי להביט מסביבכם. רוב הסיכויים שתמצאו לפחות שניים שלושה נהגים שיושבים קצת גבוה יותר מהשאר. אם זה לא קרה לכם, יכול להיות שאתם בעצמכם יושבים גבוה. ככה זה, בישראל של סוף 2022, כמות רכבי השטח, הג'יפים והג'יפונים, כמו גם רכבי הפנאי הגדולים והגבוהים – היא פשוט עצומה. אפשר להתווכח אם זה פשוט עניין של פונקציונליות גבוהה, או סתם סטל סטטוס, אבל אי אפשר להתווכח עם העובדה שחלק גדול מאוד מנהגי ישראל לא ירגישו הבדל עצום בנהיגה, אם כבישי ישראל היו הופכים מחר בבוקר לדרכי עפר ושבילי חול.

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

רק שהצטיידות ברכב עם יכולות 4X4 כמו יונדאי טוסון *, אינה סוף הסיפור בכל הנוגע לירידה לשטח בשבת הקרובה. יש עוד דברים שכדאי לדעת לפני שעושים זאת. הנה כמה עקרונות מנחים לנהיגת שטח:

  1. הכירו את הרכב שלכם. יש הבדל עצום בין רכבי כביש-שטח, לג'יפונים, רכבי פנאי גבוהים או טנדרים. הן מבחינת העמידות ויכולות השטח, והן מבחינת המיגון על מכלולי הרכב, גודל והתאמת הצמיגים ועוד. בנוסף, הבדלים של סנטימטרים בודדים במרווח הגחון למשל, יכולים לעשות הבדל בין צליחה קלילה של השטח להיתקעות מבאסת. אז ודאו שאתם סגורים על מידות הרכב שלכם והיכולות שלו, הכירו את כל מערכות הרכב הרלוונטיות לנהיגת שטח, ואל תניחו מראש שאם הג'יפ של חבר שלכם יוצא לטיולי שטח במדבר, גם אתם יכולים בדיוק באותה המידה.
  2. לא יוצאים לשטח לבד. את הכלל הזה תשמעו גם ממומחי השטח הגדולים ביותר, כאלה שבולעים סלעים על בסיס יומיומי. הסיבה לכך היא פשוטה מאוד. אתם רוצים שיהיה לכם גיבוי למקרה שאחד הרכבים נתקע, התברבר, הלך לאיבוד או נזקק לחילוץ.
  3. הצטיידו בהתאם. יכול להיות שהאסוציאציה הראשונית שלכם לציוד שטח היא ערכת קפה, אבל עם כמה שזאת מומלצת, כדאי להתמקד קודם בציוד החשוב באמת. אנחנו מדברים על רצועות גרירה ו'שאקלים', מד אוויר, אמצעי ניווט נוספים מלבד Waze (כן, כולל מפות נייר קלאסיות), אמצעי טעינה לטלפונים שלכם, תאורת חירום, וכמובן מים ומזון ליום שלם לפחות. אם יצאתם לשטח עם רכב שלא מפחד מחול, אין סיבה שתא המטען שלו לא ימצא מקום לכל הציוד החשוב הזה.
  4. למדו את השטח שאתם מתכוונים לצאת אליו. אולי זה נשמע לכם כמו פגיעה באלמנט ההרפקתני של טיולי שטח, אבל תחושת ההרפתקנות ממילא תישכח בשנייה אם תגיעו לנקודה שלא ידעתם שקיימת במסלול, ועכשיו צריך לחשב מסלול חדש במקרה הטוב. במקרה הרע, אגב, אתם מקבלים בשטח החלטה לא נכונה כי לא התכוננתם מראש, והיא מתבררת כשגויה או אפילו מסוכנת.
  5. רדו מהרכב לפני מכשולים מאתגרים. בצעו סריקה של תוואי השטח שלפניכם, אם אפשר גם תוך הליכה רגלית, כדי לבחון את המשימה הקרובה שלכם. פשוט כי כדאי מאוד לדעת מראש כמה עמוקה השלולית שלפניכם, האם יש בורות גדולים שלא ראיתם ממקום מושבכם מאחורי ההגה, האם יש מכשולים אחרים שאפשר להזיז, או לפחות לזהות מראש כדי לתכנן את העלייה או הירידה הקרובה שלכם. בהקשר הזה חשוב להזכיר שמעט מאוד דברים טובים קורים כשיורדים מתוואי השטח המסומן, אבל הרבה מאוד דברים גרועים עלולים לקרות כשעושים זאת. וזה עוד לפני שדיברנו על חשיבות השמירה על הטבע והסביבה.

לסיכום, טיולי שטח בכל רמת קושי, הם תמיד תענוג גדול. כיום אפשר למצוא עשרות דגמים בישראל שיכולים להשתתף לפחות בחלק מהטיולים האלה. אבל כאמור, רק אחרי שמקפידים על עקרונות הנהיגה בשטח, מתכוננים כמו שצריך, מתחשבים בזולת ובסביבה, ולא מסתכנים לחינם. סעו בזהירות, ותהנו!

* הכתבה כוללת תוכן שיווקי מטעם מימון ישיר. אין בפרסום המידע משום המלצה או מתן ייעוץ, והמידע אינו מחליף היוועצות באנשי המקצוע הרלבנטיים. קבלת החלטה כלשהי על סמך האמור לעיל היא על אחריות הגולש בלבד. אי עמידה בפירעון ההלוואה או בהחזר האשראי עלול לגרור חיוב בריבית פיגורים והליכי הוצאה לפועל. מימון ישיר אינה אחראית לטיב או לתקינות הרכב שיירכש.

מספר רישיון 54414.

Back to top button