חדשות הארץמבזקים

ממטרד – למשאב: המשרד להגנת הסביבה תומך בהתקנת מתקנים לטיפול בפסולת אורגנית

כחלק מיישום אסטרטגיית הפסולת הלאומית, מקדם המשרד להגנת הסביבה מדיניות של הפרדת פסולת אורגנית במקור. במסגרת זו, יתמוך המשרד בסכום של כ-50 מיליון שקל במימון רכישה של מתקנים קטנים לטיפול בפסולת אורגנית (עד 2 טונות ליום) שהופרדה במקור, אשר יותקנו בגופים מוסדיים, מתקנים ממשלתיים, רשויות מקומיות, חברות פרטיות, לצורך טיפול בפסולת במקום היווצרותה.

תמיכה זו נועדה לעודד הפרדה במקור של פסולת אורגנית וטיפול איכותי ומקומי בפסולת אורגנית לשם מניעת הטמנתה, באמצעות התקנת קומפוסטרים או מעכלים באזורי תעשייה, חדרי אוכל, אזורי קניות ועוד. המתקן מוזן בפסולת אורגנית, לאחר פירוק הפסולת מתקבל קומפוסט או דשן שמעשיר את הקרקע בחומר אורגני ונוטריינטים לצד שימושים נוספים שניתן לנצל מההליך. התמיכה מיועדת לספקים או מציעים המשווקים ומתקינים מתקנים לטיפול בפסולת אורגנית מופרדת במקור.

צעד זה מצטרף לצעדים נוספים של המשרד להגנת הסביבה, שנועדו לצמצום המפגעים מפסולת אורגנית, הכוללים בין היתר קידום תקנות לטיפול בפסולת האורגנית ותמיכה חסרת תקדים בסך 600 מיליון שקל להקמה, לשדרוג ולהפעלה של מתקני טיפול גדולים בחומר אורגני מפסולת עירונית.

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

פסולת אורגנית לא מטופלת מייצרת נזק סביבתי רב במטמנות על ידי פליטת גזי חממה, היווצרות תשטיפים, מפגעי זיהום אוויר וריח ועוד. בפינוי מעורב (פסולת אורגנית עם חומרים אחרים), פסולת אורגנית מזיקה ליכולת למחזר את שאר ה חומרים הנמצאים סביב לה. הפרדה במקור לצד טיפול בפסולת האורגנית באמצעות הטמעת שימוש במתקנים לטיפול מקומי וקטן, מהווים פתרונות משלימים המייצרים יחד מערך טיפול מייטבי בפסולת האורגנית. מתקני הטיפול בפסולת האורגנית במכרז זה ידרשו להביא למחזור הפסולת האורגנית ליצירת קומפוסט, גז או תוצר אחר.

במדינת ישראל הוטמנו בשנת 2021 כ-6 מיליון טונות פסולת, מתוכם כ-35% פסולת אורגנית (שאריות מזון, קליפות, אוכל שהתקלקל וכו'). פסולת זו, בעזרת טיפול נכון, יכולה להפוך ממטרד למשאב בעל ערך ואף לצמצם את ההשפעות השליליות של זרם הפסולת. יחד עם זאת, מרבית הגופים המוסדיים והמסחריים אינם מפרידים כיום את הפסולת האורגנית מזרם הפסולת הכללי. מימון המתקנים צפוי לתמרץ גופים נוספים להפריד את הפסולת האורגנית ולהפיק ממנה חומר בעל ערך המטייב את הקרקע.

בשבועיים האחרונים התקיימה ועידת האקלים בשארם א-שייח', שבה נציגים מכל העולם פעלו יחד למען מטרה משותפת של הפחתת פליטות גזי חממה ומניעת משבר האקלים. פסולת אורגנית, כאשר מוטמנת, גורמת לשחרור רב של גזי חממה ואחראית לכ-8-10% מכלל גזי החממה הנוצרים בישראל.

הצבת המתקנים צפויה להפחית את כמות הפסולת האורגנית המוטמנת, ומהווה צעד משמעותי נוסף שיוביל לטיפול מיטבי בפסולת אורגנית ויתרום למאמץ המשותף להפחתת פליטות גזי החממה.

סמנכ"ל בכיר שלטון מקומי במשרד להגנת הסביבה, אלעד עמיחי: "צעד זה הוא חלק מיישום האסטרטגיה של המשרד לטיפול בפסולת, ובפרט בפסולת אורגנית מוסדית, המהווה כרבע מכלל הפסולת האורגנית. המתקנים יאפשרו טיפול מקומי בפסולת, ויחסכו זיהום שמקורו בשינוע, את הצורך בטיפול נוסף בפסולת ואת נזקי ההטמנה, לצד צמצום פליטות גזי חממה. הקומפוסט, הדשן או הגז המתקבלים כתוצאה מהטיפול הם איכותיים ויכולים לשמש לגינון מקומי, חקלאות, חימום ועוד. התמיכה מצטרפת לצעדים נוספים שמוביל המשרד, כחלק מיישום אסטרטגיית הפסולת של המשרד ושיפור הטיפול בפסולת בכלל ובפסולת אורגנית בפרט".

Back to top button