צרכנות

3 עובדות על קרן השתלמות לעצמאים

קרדיט לתמונה: unsplash

קרן השתלמות מוכרת לרבים כהטבה הניתנת לשכירים, ובעידן של תחרות על עובדים אף מהווה כלי מיקוח למעסיקים לצרכי גיוס.

קרן השתלמות הניתנת על ידי מעסיק לעובד היא למעשה תכנית חיסכון לטווח הבינוני, בה המעסיק מפקיד עבור העובד 7.5% משכרו, בעוד שמשכר העובד מופרשים 2.5% לטובת הקרן, סכום שמצטבר לטובת העובד וניתן לפדיון בתוך שש שנים לכל מטרה, או בתום 3 שנות חיסכון, לצרכי לימודים.

בעוד שהיתרון הבולט של קרן ההשתלמות לשכירים היא העובדה שמרבית כספי החיסכון מופקדים על ידי המעסיק, עולה השאלה מהי קרן השתלמות לעצמאים ומה הם יתרונותיה, ללא מעסיק שיישא בנטל ההפקדה.

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

מהי קרן השתלמות לעצמאים?

קרן השתלמות לעצמאית מתבססת על עיקרון החיסכון לטווח הבינוני, לתקופה זהה דומה לקרנות ההשתלמות לשכירים, ומאפשרת לעובדים עצמאיים שאינם נהנים מרשת ביטחון כלכלית, אפיק חיסכון נגיש ונוח, שכולל הטבות מס וניהול של כספי הקרן בשוק ההון לצורך צמיחה.

בשונה מתכנית חיסכון בבנק, שכפופה לתנאי פדיון נוקשים ומזכה בריבית מזערית, קרן השתלמות לעצמאים היא בבחינת אפיק חיסכון שנחשב אטרקטיבי ובעל יתרונות רבים.

שלוש עובדות שחשוב לדעת על קרן השתלמות לעצמאים:

  1. הוצאה מוכרת- קרן השתלמות לעצמאים היא הוצאה מוכרת על ידי רשויות המס, מה שמאפשר להפחית את סכום ההפקדה השנתי לקרן (4.5% מן ההכנסה ועד לתקרה הקבועה בחוק) מסכום ההכנסות המדווחות, ולהפחית בעלויות המיסוי: מס הכנסה, ביטוח לאומי.
  2. פטור ממס רווח הון- במדינת ישראל קיים חוק המשית חובת מס על משקיעים במגוון אפיקים, לרבות משקיעים בשוק ההון. קרנות השתלמות לעצמאים הן בבחינת אפיק השקעה אשר מנוהל ומושקע בשוק ההון לטובת הגדלת סכום הקרן. בשונה מכספי הפקדה באפיקי חיסכון אחרים אשר מושקעים בשוק ההון, בגין חיסכון בקרן השתלמות לעצמאים חל פטור מלא ממס רווחי הון, כאשר הקרן נפרעת במועדה ועל פי תנאי התכנית (עד לתקרת החיסכון המוגדרת בחוק: 18960 ₪ . חשוב לדעת כי במידה של פירעון מוקדם של כספי קרן ההשתלמות, יחול מס בגין רווחי ההון שיצרה הקרן לאורך תקופת החיסכון בסך 25%. המס יחול בגין הרווחים בלבד ללא נגיעה בסכום החיסכון. מס רווח הון בגין סכומים העולים על התקרה הוגדרת ישולמו בעת משיכה בלבד.
  3. גמישות וניידות- קרנות השתלמות לעצמאים ניתנות לניוד בכל עת, הן ברמה הניהולית והתפעולית: ניוד הקרן בית בתי השקעות ומנהלי תיקי השקעות על פי העדפה ורצון של החוסך, והן ברמת ניהול אפיקי השקעת כספי הקרן: פיצול הקרן למספר השקעות ברמות סיכון שונות, התאמה לאופי ולצרכים של החוסך, יצירת תיקי השקעה מאוזנים המשלבים בין השקעות באגרות חוב ואפיקי השקעה סולידיים להשקעות מנייתיות בעלות סיכון מוגבר לצד פוטנציאל תשואה מבטיח.

קרנות ההשתלמות הציגו לאורך השנים תשואות מרשימות, ולמרות ששנת 2022 לא הייתה טובה אל המשקיעים בכלל אפיקי החיסכון המושקעים בשוק ההון, בבחינת הנתונים לאורך חמש השנים האחרונות, קרנות ההשתלמות היוו את אחד מאפיקי ההשקעה המשתלמים ובעלי התשואות הגבוהות ביותר.

איך בוחרים קרן השתלמות לעצמאים

בתי ההשקעות מציגים מגוון תכניות ואפשרויות חיסכון בליווי וניהול מקצועי של טובי המומחים הפיננסיים, לרבות תכניות חיסכון בתצורת קופת גמל לעצמאים. חשוב לזכור כי אין מדובר במוצר מדף אחיד ובבחירה של גורם לחיסכון ולניהול הקרן יש לתת את הדעת על מספר פרמטרים חשובים:

  • דמי ניהול- בית ההשקעות יגבה דמי ניהול באחוזים מתוך כספי הקרן, שיהוו את שכרו. חשוב להשוות בין דמי הניהול בבתי ההשקעות השונים.
  • מדיניות השקעה- כל בית השקעות יביא מדיניות וסגנון שונה בנוגע לאפיקי ההשקעה: השקעות ברמת סיכון שונות, השקעות בטכנולוגיה, חקלאות, נדל"ן, השקעות בחו"ל. חשוב להכיר את מדיניות ההשקעה של בית ההשקעות ולוודא שזאת מתאימה להשקפת הלקוח ורמת הסיכון בה הוא מעוניין לשים את כספו.
  • ביצועים- ביצועי קרנות ההשתלמות הן בבחינת מידע שקוף לציבור שניתן למצור באתרי בתי ההשקעות ובאתרים פיננסיים אחרים. מומלץ ורצוי להשוות בין ביצועי החברות בבחירת בית השקעות לניהול הקרן.

Back to top button