טכנולוגיהמבזקים

התכנון של סוכנות החלל האירופית: תחנת כוח בחלל שתזרים אנרגיה לכדור הארץ

ביום רביעי האחרון, מועצת השרים של סוכנות החלל האירופית (ESA) אמרה שהיא תמשיך במחקר היתכנות ליצירת אנרגיה סולארית מבוססת חלל.

הרעיון הוא לשגר לוויינים גדולים של חוות סולארית למסלול סביב כדור הארץ כדי שיוכלו לקצור את אנרגיית השמש מחוץ לאטמוספירה של כדור הארץ, שם היא אינטנסיבית יותר, ולשדר אותה באופן אלחוטי למקלטים בכדור הארץ.

ה-ESA אומר כי באופן תיאורטי, כלי זה, תחנת כוח של ממש, יוכל לספק כוח יציב לרשתות אירופיות כפי שעושים כעת תחנות גרעיניות, הידרו, פחם וגז.

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

המנכ"ל, יוזף אשבאכר, אמר במסיבת עיתונאים: "אם זה יעבוד, אם נוכל להקים תחנת כוח סולארית בחלל בסדר גודל של ג'יגה וואט – זה סדר הגודל שאליו אנחנו שואפים – ולהשתמש בזה בר קיימא על הקרקע, זה ישנה את המשחק בענק".

ההחלטה מאשרת מחקר ראשוני על הכדאיות הטכנית, הפוליטית והכלכלית של הרעיון לקראת ישיבת השרים הבאה ב-2025, כאשר ההחלטה אם להשיק תוכנית פיתוח מלאה תעמוד על הפרק.

הרעיון קיים כבר עשרות שנים, אך אירועים אחרונים, כולל משבר האקלים, פלישת רוסיה לאוקראינה וירידה דרמטית בעלות השיגורים הכבדים למסלולים, הקדימו אותו לקדמת הבמה.

באוגוסט פרסמה ESA שני מחקרי עלות-תועלת שהזמינה מחברות ייעוץ בבריטניה ובגרמניה. הם הגיעו למסקנה שתחנת כוח סולארית חללית כזו יכולה לספק חשמל במחיר תחרותי עד שנת 2040, להחליף מקורות אנרגיה של דלק מאובנים ולהפחית את הצורך בפתרונות אחסון בקנה מידה גדול.

המכשולים הטכנולוגיים הגדולים ביותר שהם זיהו כללו הרכבה על ידי רובוטים של מערכי הפאנלים הסולאריים בחלל, שידור אלחוטי של אנרגיה סולארית לאורך אלפי קילומטרים וזמינות של שוק שיגור חלל תחרותי ואמין.

בנפרד, דווח כי ארה"ב, סין ויפן בוחנות את הרעיון. בריטניה, חברה ב-ESA, הקצתה 3 מיליון ליש"ט למחקר על כלי כזה ביולי.

22 מדינות חברות ב-ESA, שהיא עצמאית מן האיחוד האירופי.

שרי המדינות החברות ב-ESA נפגשים כל שלוש עד ארבע שנים כדי להסכים על סדרי העדיפויות של הגוף ולהתחייב למימון מדינותיהם.

לוויין - פאנלים סולאריים - כדור הארץ - חלל
אילוסטרציה. צילום: Image by Alexa from Pixabay

Back to top button