מבזקיםפוליטי / מדיני

לפיד משתלח: "אנחנו לא פה רק בשביל לשלם מיסים ולשלוח את הילדים שלנו לצבא"

ראש הממשלה, יאיר לפיד, נשא לפני זמן קצר (שני) דברים במכון הישראלי לדמוקרטיה, במסגרת הכנס השנתי לבטחון ודמוקרטיה. בדבריו תקף לפיד בחריפות את הממשלה הנבחרת בראשות נתניהו וטען נגדה טענות קשות.

את דבריו פתח לפיד בנושא הרפורמה המשפטית הצפויה של הממשלה הנבחרת: "בעשרים וארבע השעות האחרונות זו הפעם השנייה שאני נמצא בדיון עומק על הרפורמה המשפטית של הממשלה הנכנסת. אלו היו דיונים מרתקים, מעמיקים ומדויקים, ואם נמשיך ככה – נפסיד. אם נמשיך לדבר על הפרטים, הם ינצחו. אם ננסה להסביר למה פסקת התגברות ב-70 ח"כים זה טוב אבל ב-61 ח"כים זה אסון, האחרון שיישאר בדיון מוזמן לסגור את האור. לא רק על הדיון, גם על המדינה. זה לא הדיון וזו לא השאלה. השאלה היא – למה? למה הם רוצים להעביר פסקת התגברות? למה הם רוצים למנות את השופטים בעצמם? למה הם רוצים לשנות את חוקי היסוד? למה עכשיו? למה מהר? מה קורה פה באמת? למה בנימין נתניהו, שכל חייו התנגד בדיוק לרפורמות האלה, עכשיו מתעקש שהן יהיו הדבר הראשון שהממשלה שלו תעשה? למה זה פתאום חשוב לאריה דרעי שבכל שנותיו הרבות בפוליטיקה מעולם לא הביע עניין ברפורמות משפטיות?"

בנוסף, אמר לפיד: "ויש לזה רק תשובה אחת: מסיבות אישיות. זה פרסונלי לגמרי. הם גוררים את המדינה לסחרור מסוכן, אנטי דמוקרטי, שפוגע בכלכלה, פוגע בבטחון, יביא עלינו סנקציות בינלאומיות, רק כי יש להם בעיות אישיות. כשלנתניהו לא היו כתבי אישום, הוא לא חשב שצריך רפורמה. 15 שנה הוא היה ראש ממשלה. הוא לא חשב שצריך פסקת התגברות. הוא לא חשב שפוליטיקאים צריכים למנות שופטים. לא עלה על דעתו להפריד את תפקיד היועץ המשפטי מתפקיד התובע הכללי. אבל עכשיו הוא יודע שאם הם לא יעבירו את החוקים האלה הוא מסתכן בזה שהוא יהיה ראש הממשלה השני בתולדות המדינה שיילך לכלא. אין דבר שהוא לא יעשה כדי למנוע את זה. אם הם לא יעבירו את החוקים האלה, על אריה דרעי יושת קלון והוא לא יוכל להיות שר. הוא כבר חשב שהקרב אבוד, פתאום מתברר לו שהוא יכול לעשות קאמבק. התברר לו שאפשר לעבור על החוק, ואם תופסים אותך לא צריך לשלם שום מחיר, כי אפשר לשנות את החוק. הם הסתכלו על המפה הפוליטית ופתאום התברר להם שזה אפשרי. מקימים ממשלה שבה יש ארבע מפלגות ששלוש מתוכן בכלל לא מאמינות ברעיון הדמוקרטי, ואז אפשר לעשות מה שרוצים. הם יכולים לפתור את כל הבעיות שלהם, ויותר מזה, אחר כך יהיו להם חיים הרבה יותר נוחים. בלי שומרי סף, בלי בית משפט, בלי שמישהו ישגיח על ההוצאות האישיות שלהם, עם תקשורת מבוהלת ומוגבלת, בלי איזונים ובעיקר בלי בלמים."

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

"תכנסו רגע לנעליים של נתניהו: המשפט שלו ייעלם. פשוט ייעלם, לא יהיה יותר. הצרות יגמרו. הן יטבעו בתוך דיון על משילות ורפורמה משפטית שאת רוב האנשים לא באמת מעניין. תכנסו לנעליים של סמוטריץ' ובן גביר: כשהיו חוקים הם עברו עליהם. עכשיו פתאום נותנים להם את הכוח לקבוע את החוקים בעצמם. מפכ"ל העל המורשע בתמיכה בטרור איתמר בן גביר יחליט מה מותר ומה אסור למשטרה שעצרה אותו כל כך הרבה פעמים. תכנסו לנעליים של החרדים. לא יהיה חוק גיוס, לא יהיו לימודי ליבה, בחורי הישיבות יקבלו יותר כסף מחיילי צה"ל. כל מה שהם צריכים לעשות זה לעזור לנתניהו לשנות חוקים שבמילא לא חשובים להם. להכפיף את הדמוקרטיה הישראלית לרבנים שלהם. כמה זה מפתיע אתכם מאחד עד עשר שהם הולכים על זה? הם יעשו הכל כדי לבלבל את הציבור. ידברו על פסקת התגברות בקנדה, על תהליכי בחירת השופטים בארצות הברית. על מעמד היועצים המשפטים בניו זילנד, כי אנחנו בדיוק כמו ניו זילנד. מדינות תאומות…אף אחת מהדוגמאות שהם משתמשים בהן היא לא רלוונטית, היא לא רצינית והיא לא קשורה למה שהם רוצים באמת. הם יודעים את זה מצויין, אבל המטרה היא לא לנצח בויכוח, המטרה היא שהציבור יילך לאיבוד בפרטים של הויכוח." הוסיף.

לסיום, אמר: "שיא החוצפה זה כשהם מודיעים לנו שהם בכלל הולכים בעקבותינו. הם קראו את קווי היסוד של הממשלה שלנו וגילו להפתעתם שאנחנו רצינו לפצל את תפקיד היועץ המשפטי לממשלה, אז עכשיו הם רק מממשים את זה. כן, אנחנו חשבנו שזה נכון, יש רק הבדל אחד, לא קטן – לבנט ולגדעון סער ולי אין כתבי אישום, והיועץ המשפטי לא יצטרך להחליט מה הוא עושה עם התביעה נגדנו, כי אין תביעה נגדנו. זה לא המצב בממשלת נתניהו. נתניהו רוצה להחליט מי יהיה התובע במשפטו. נתניהו רוצה להחליט מה תהיה הזהות של השופטים שידונו בערעור שלו. נתניהו רוצה להעביר חוק שאוסר הגשת כתבי אישום נגד ראש הממשלה כי הוא ראש ממשלה שהוגשו נגדו כתבי אישום. זו לא רפורמה משפטית, זו לא אידיאולוגיה, זו עבריינות שמנצלת הזדמנות. את זה אנחנו צריכים לעצור, בזה אנחנו נחושים להיאבק. אנחנו לא פרייארים שלהם. אנחנו לא פה רק בשביל לשלם מיסים ולשלוח את הילדים שלנו לצבא. הצעד הראשון הוא שנסביר לציבור לא את המה, אלא את הלמה. נגיד לו מה קורה פה באמת: מרמים אותו, פוגעים בו, מפרקים את היסודות הדמוקרטיים של המדינה, הכל רק מסיבות אישיות. אין שום סיבה אחרת".

ארכיון. צילום: קובי גדעון, לע"מ

Back to top button