צרכנות

השיטה החדשה שתלמד את הילדים שלנו גיאומטריה

גיאומטריה origami-and-geogebra-activities-contribute-to-geometric-thinking-in-second-graders-8537 תמונה-4-1.jpg תמונה1-0.jpg

מבחני המיצב בישראל מראים כי אחוזי הצלחה של תלמידים בגיאומטריה נעים סביב ה – 40%. שיטה חדשה שזכתה בפרס החדשנות, אוריגאמטריה קוראת תיגר על הלימודים המיושנים ומוכיחה, שהדרך לשוויון נעוצה ביצירתיות.

אוריגאמטריה – פלטפורמה מקוונת שנוסדה ע"י שלושה מאסטרים ד"ר ג'וני אוברמן מכותבי תוכניות הלימודים במתמטיקה, המומחית הבינלאומית מירי גולן ופול ג'קסון אמן מאסטר בינלאומי. השיטה מנסה לפתור שתי בעיות מרכזיות בלימודי גיאומטריה בישראל.

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

הראשונה – הפער ההולך והמתרחב בין ההוראה האפקטיבית של גיאומטריה בבתי הספר היסודיים לבין מיומנויות הגיאומטריה שהתלמידים זקוקים להן בתיכון. והשנייה – רוב הוראת הגיאומטריה נעשית על ידי שינון מספרי הלימוד. הספרים נחשבים משעממים, גם אם הופכים אותם לדיגיטלים הם מנוסחים מדי ומיושנים מדי ואינם מותאמים לשנת 2022. אוריגאמטריה היא כיום אחת מהתוכניות החדשניות של חממת האדטק במכללת אורנים.

אוריגאמטריה היא מערכת דיגיטלית מקוונת שבה מדי שבוע ב – 650 בתי ספר בישראל בעברית, ערבית ואנגלית לומדים גאומטריה בהנאה עבור התלמידים ועבור המורים. מחקר שנעשה על השיטה הראה כי האוריגאמטריה היא חוויתית, אינטראקטיבית, משפרת הישגים, מעצימה ומחזקת תלמידים עם קשיי למידה. בנוסף, היא מעודדת מודעות מרחבית וחשיבה תלת ממדית ומקנה למידה רציפה והבנת הוראות. במחקר שנעשה ע"י ענת קלמר, מרצה במכללת אורנים, על הפלטפורמה המקוונת, עלה נתון מרתק שהצביע על עלייה בציוני המבחנים בקרב אותם תלמידים מ – 48% ל – 71% לאחר שלמדו אוריגאמטריה.

אילוסטרציה. צילום: pixabay

האוריגאמטריה הוכחה כמנוע יעיל להעלאת מוטיבציה לילדים עם קשיי למידה. היא מעניקה לתלמידים המשתתפים הזדמנויות למידה מתאימות ובכך מבטלת את פער הידע הראשוני בין תלמידים ברמות סוציו-אקונומיות שונות, מגזרים, מגדרים ורמות הישגים שונות. איך זה עובד?

בכל שיעור מקפלים התלמידים דגם אוריגאמי ובמהלך הקיפול חוקרים את הנושאים בגיאומטריה. השימוש בקיפולי הנייר הוא פעילות חווייתית, המסייעת להקניית תובנות בגיאומטריה באופן שבו התלמיד יוצר במו ידיו ומגלה, תוך כדי כך, מושגים בסיסיים בגיאומטריה תוך שיפור מיומנויות מוטוריות. העיסוק באוריגאמי עונה במידה רבה על המטרות של טיפוח חשיבה מרחבית תוך שימוש בשפה מתמטית בכלל, ובמושגים גיאומטריים בפרט.

במהלך השיעור, התלמידים אינם יודעים מהו הדגם הסופי. הנייר משתנה במהלך הקיפולים והתלמידים מדמיינים ומנחשים מהו הדגם הסופי, דבר המסייע לפיתוח הדמיון. הקיפול והחקר מותאמים ליכולות ולשלב ההתפתחותי בו נמצאים הילדים. בחינת הצורות הגיאומטריות המתהוות במהלך הקיפול מאפשרת לקבוצת התלמידים לקיים דיון וחקר המסייע לחיזוק הביטוי והשפה המתמטית של הילדים.

המחקר המלא

Loader Loading...
EAD Logo Taking too long?

Reload Reload document
| Open Open in new tab

Back to top button