חדשות הארץמבזקים

בעקבות קריאות לפיד ואיזנקוט: האם אנו עדים לתחילתו של מרד אזרחי?

ראש הממשלה, יאיר לפיד, שלח אתמול בערב (חמישי) מכתב פתוח לכל ראשי וראשות הערים והמועצות בארץ ובו הוא כתב: "אני כותב אליכם בדאגה רבה לעתיד מערכת החינוך והמדינה, שכן הממשלה החדשה המוקמת בישראל, הפקירה את חינוך ילדינו והעבירה אותם לידי הגורמים הקיצונים והחשוכים ביותר בחברה הישראלית."

במכתבו מתייחס ראש הממשלה לפיד למינוי של אבי מעוז, יו״ר מפלגת נעם, אשר עתיד, לטענתו, להתמנות לסגן שר במשרד ראש הממשלה: "כפי שאתם יודעים מדובר במפלגה קיצונית, גזענית, הומופובית ומסוכנת. אני קורא לכם לא לשתף פעולה עם היחידה לתוכניות ושותפיות חיצוניות במשרד החינוך כל עוד היא בשליטתו של מעוז."

בנוסף, כתב לפיד "האחריות הכבדה על תכני החינוך שילמדו ילדינו בבתי הספר- עוברת עכשיו אליכם. כדי לשמור על מערכת החינוך ממלכתית וליברלית, כפי שהייתה עד עכשיו, ולהפעיל את זכותו של השלטון המקומי לעצב את החינוך בתחומו, עליכם לשמש כעת כשומרי סף."

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

לפיד מסיים את מכתבו בפנייה ישירה לראשי וראשות הערים: "אינכם לבד במאבק הזה- אנחנו פה ונשמח לסייע ולשתף פעולה בכל דרך אפשרית." בנוסף ללפיד, איזנקוט אמר במספר מקרים כי "אם לא תהיה ברירה" הם יפעלו בכלים דמוקרטיים ויוציאו "מיליון איש לרחובות". בעקבות קריאותיהם ש השניים, ראשי ערים ורשויות החלו לפרסם מכתבים בהם הם מאיימים בפעולות המתנגדות להחלטות הממשלה ולקיחת סמכויות חינוך לידיהם. בנוסף, ברשתות החברתיות החלו אלפי אנשים בתכנון הפגנות ומחאות רחבות כאשר חלקם אף מאיימים כי "יעצרו את המדינה".

ראש עיריית רמת גן, כרמל שאמה הכהן בפוסט שכתב אתמול בפייסבוק: "על כל שעת לימוד של ליברליות, הכלה ושוויון שהממשלה תקצץ ר"ג תקצה שעתיים באותם הנושאים. למעט הפן הפלילי אין הבדל בין כוחות חושך, שפגעו בדגלי הקהילה או שחיללו דלתות בתי כנסת או בעסקים הפתוחים בשבת לבין מי שישתמש ברוב לביטול תכנים ליברליים שיוויוניים במערכת החינוך. להערכתי לא יהיו יותר מרעשי רקע וספינים מצד קצוות הקואליציה הבאה אך ככל שהתחזיות השחורות יהפכו לאיום מוחשי ומידי נגיב בהתאם כפי שהגבנו לבריונים החשוכים האחרים עד היום. לא תמכתי בראש הממשלה המיועד וגם לא כעת אך בהחלט אני מאחל לו בכל ליבי להצליח במשימתו לעשות טוב לעם ישראל ומהכרותי עימו להערכתי סיכוי אפסי שיתן את ידו למהלכים חשוכים איראניסטיים. ר"ג היא עיר של כולם בכל מובן ורק הבוקר עדכנה אותי מנהלת אגף החינוך שהפכנו לעיר הגדולה הראשונה בישראל שכל בתי הספר הממלכתיים בעיר יפעילו השנה תוכניות של חושן או איגי לטובת הכלת הקהילה וחיזוק רעיונות של כבוד האדם, שוויון וכיו"ב. על כל נסיון להחשיך נפיץ בחזרה אור כפול גם אם מסנוור את הרגילים לחיות בחשיכה אידיאולוגית."

רפי סער, ראש עיריית כפר סבא: ״מערכת החינוך המצוינת בכפר סבא תישאר תמיד עצמאית ומגוונת, ותתחשב בראש ובראשונה בצרכים הפדגוגיים, בצוותי ההוראה וברצון ההורים, בכל מוסד חינוכי בעיר לפי אופיו , ללא כל קשר לאיזו ממשלה תכהן בישראל. בכפר סבא לא היתה ולא תהיה כפייה מכל סוג שהיא. התכנים מבחוץ יהיו רק כאלה שאנחנו, אגף החינוך העירוני, המורים וההורים מסכימים כולנו עליהם. כל בית ספר לפי אופיו היחודי. יש לנו מערכת חינוך משובחת, שמקדשת את הדמוקרטיה, הפלורליזם והסבלנות, לכל אדם באשר הוא אדם. כך היה וכך יישאר. כפר סבא יש רק אחת. שבת שלום״.

ראש המועצה המקומית כוכב יאיר-צור יגאל, יובל ארד, פרסם הבוקר: "בעקבות ההחלטה המסתמנת להעברת האחריות לתוכניות חינוך חיצוניות לרבות התוכניות לשיוויון חברתי ועוד, אני מבקש להבהיר – דרכה של תנועת נועם אינה דרכנו וערכיה אינם ערכינו. המועצה המקומית כוכב יאיר-צור יגאל בראשותי פעלה בכל השנים האחרונות מתוך כבוד וסובלנות לכל הזרמים בחברה ובקהילה וכך גם נמשיך. כפי שהובלתי לפני כשנתיים את כניסת ארגון הנוער איגי לפעילות בקהילה באופן מכבד ושאינו מתריס, כך נמשיך לקיים את כל התוכניות החינוכיות המתוכננות, תוכניות שממילא מרביתן מתקיימות במימון המועצה ועל פי הכוונתה, ונפעל יחד עם המנהיגות החינוכית ומנהלות ומנהל בתי הספר לעודד פלורליזם ושיוויון, תוך מתן מענה לכל הקבוצות המרכיבות את קהילת היישוב. המועצה המקומית כוכב יאיר-צור יגאל תמשיך לפעול בסובלנות ובשיוויון, ותגן בכל מקום ובכל זמן על חופש הבחירה של הפרט ועל עצמאות מערכת החינוך ביישוב."

ראש עיריית נס ציונה שמואל בוקסר, כתב הבוקר בדף הפייסבוק שלו: "נס ציונה היא עיר פלורליסטית שדוגלת בערכי השוויון, סובלנות וקבלת האחר. כל המגזרים והמגדרים מתקבלים כאן בברכה! מערכת החינוך בעיר משקפת תפיסת עולם זו וכך תמשיך לפעול. אני מבטיח לכם, כמחזיק תיק החינוך – שכל תכנית לימודים תבדק ע"י אגף החינוך וצוותי בתי הספר והגנים בטרם תכנס למערכת. לא נאפשר הדרה של אף אוכלוסיה בנס ציונה."

ראש העיר יבנה, רועי גבאי, כתב הבוקר בדף הפייסבוק שלו כי "בהמשך לקריאה של חבריי ראשי הרשויות בנוגע לחשש שתכניות החינוך צפויות להשתנות חשוב לי להבהיר כי ראש רשות שנבחר על ידי הציבור הוא קובע המדיניות בעיר. הוא מכיר את הצרכים, את השטח וכמובן בשיתוף ובהתייעצות עם גורמי המקצוע העירוניים. כך גם במקרה הזה, יבנה היא עיר המקדמת את ערכי השיוויון, חופש ביטוי, כבוד למגוון קהילות, כבוד לזולת, עמדות ודעות. מערכת החינוך שלנו תמשיך להוביל ולקדם ערכים אלה, לכבד כל אדם, תלמיד/ה ומשפחתו/ה. זו המהות החינוכית- לייצר אחדות ובו זמנית לתת למגוון האנושי ביטוי, להשמיע דעות שונות ומגוונות. להסכים או שלא להסכים לשאוף למצוא את המשותף בינינו".

"בעקבות החלטת רוה״מ המיועד להעביר את היחידה לתוכניות חינוך חיצוניות ממשרד החינוך לסיעת "נעם", והעומד בראשה אבי מעוז, המועצה האזורית עמק חפר מבהירה: "נמשיך לקיים את כל התוכניות החינוכיות המעודדות פלורליזם ושוויוניות כסדרן. נמשיך לחנך את ילדינו לערכי שוויון, חופש הבחירה וסובלנות כלפי האחר. לא ניתן לפגוע באף אדם או מגזר. מערכת החינוך בעמק חפר תישאר דמוקרטית, מכילה, ואוהבת אדם באשר הוא." על דברים אלו חתומה גלית שאול, ראש המועצה וירונה פוליטי, מנהלת אגף החינוך בעמק חפר.

יו"ר עוצמה יהודית, ח"כ איתמר בן גביר והמיועד לתפקיד השר לבטחון לאומי, בתגובה ללפיד שקרא לראשי ערים להפר את הקבוע בחוק ואייזנקוט שמאיים להוציא מיליון איש לרחובות: "יש גבול דק בין חופש ביטוי שהוא חשוב (וכולנו מאמינים בו) לבין הסתה, המרדה ופגיעה במרות הממשלה. ההתנהלות של גורמים באופוזיציה היא בלתי אחראית, מסוכנת שעלולה להוביל למדרון חלקלק. מותר שתהיה ביקורת, אבל התנהלות שלא מקבלת את מרותה של הממשלה הנבחרת רק בגלל שהחלטותיה המסתמנות לא לרוחו של לפיד, היא התנהלות מופקרת, בעייתית שפוגעת בכל חלקי עם ישראל ועלולה לקרוע את העם".

חברת הכנסת, תא"ל (במיל') מירי רגב: "זה נשמע כמו תחזית מזג האוויר אפוקליפטית; ״ברקים ורעמים״, ״סופה שתכלה״, ״צונאמי על הדמוקרטיה״, ״זרעי פורענות״. ומעל הכל מתנוססת המילה ״אנחנו הדמוקרטיה״. מדובר במיעוט שלא מקבל את דעת הרוב. שמאל שלא יודע להפסיד. לפיד והשמאל מתכננים קפיטול! תעצרו! קבלו את דין הבוחר!"

סגן שרת הכלכלה לשעבר, יאיר גולן ממפלגת מרצ כתב בחשבון הטוויטר שלו בתגובה: "כל הכבוד לרשויות שהכריזו על עצמאות מרודנות משיחית. ככל שתגבר הכפייה, יפרח המרי האזרחי."

מתוך עמוד הטוויטר: @YairGolan1
יאיר לפיד
ארכיון. צילום: חיים צח, לע"מ

Back to top button