צרכנות

עוסק נבון: 7 טיפים להתנהלות כלכלית נבונה בעסקים

קרדיט תמונה: shutterstock

כל יזם או בעל עסק רוצה להצליח בכל הגזרות העסקיות, אבל איך עושים את זה נכון? מבניית תוכנית עסקית עד הקמת קרן חירום – קבלו עצות מעשיות

תוכן ממומן ע"י אמריקן אקספרס (אקספרס פרימיום)

התנהלות כלכלית נבונה כמעט אף פעם אינה מקרית. ברוב המוחלט של המקרים היא נובעת מתכנון קפדני, גמישות מחשבתית וכישורים ארגוניים טובים. שלבי ההקמה והיציאה לדרך של העסק מעמידים במבחן לא פשוט כל יזם שרוצה להצליח בכל הגזרות: פיתוח, מימון, שיווק, מכירות, כספים ועוד. לא קל לדעת לפעמים מתי כדאי וצריך לעשות מה. מבולבלים? קבלו 7 טיפים להתנהלות נבונה בעסקים.

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן
  1. בנו תוכנית עסקית – שיווקית

החיים מספיק מפתיעים ובלתי צפויים מכדי שתניחו לעסק שלכם להתנהל מאליו, ללא תכנון. תוכנית עסקית – שיווקית ראויה אמורה לשרטט את הדרך שלכם להצלחה מתמשכת. מי הם קהלי היעד שלכם, מתי העסק יגיע לאיזון, מה השווקים שאליהם תנסו לפרוץ, מהי האסטרטגיה והטקטיקה שלכם בדיגיטל – כל אלו ועוד הן שאלות שחייבות להישאל בתוכנית העסקית ולקבל תשובות ברורות. כדי שיהיה לכם סיכוי להצליח, התוכנית חייבת לכלול גם הגדרה ברורה להצלחת העסק, מבחינה כלכלית ועל ציר הזמן.

  1. בנו תקציב 

התקציב הוא מיסודותיו החשובים ביותר של כל עסק. זה המצפן שאמור לשמור אתכם בתלם, בדרך להשגת המטרות העסקיות. התקציב גם מאפשר לכם, כבעלי עסק, למדוד באופן תקופתי את ביצועי העסק ולראות איפה נדרש שיפור, חיזוק או תיקון. השוואת המצב בשטח לתקציב מאפשרת גם לגלות מבעוד מועד חריגות בהוצאות ולתקן אותן בהקדם.

כל תקציב כולל שני שלבים חשובים: בנייה ומעקב. כלומר, לא מספיק לבנות תקציב מושלם, חשוב גם לעקוב ולוודא שביצועי העסק תואמים את התכנון. בבנייה נכונה התקציב יציב יעדים לפעילות העסק ויאפשר לבעלים ולמנהלים לראות עד כמה העסק עומד בהם. התקציב חשוב גם להוכחת טיב הניהול בעסק, בעיקר מול גופי אשראי, ספקי ציוד ומשקיעים.

  1. עקבו אחר ההוצאות והכנסות

עסק הוא יישות המנוהלת בעיקר למטרת רווח. הרווח, זה כלל בסיסי, מושג אם מתקיים פער חיובי בין ההכנסות להוצאות. צד ההכנסות כולל כל פעילות שמייצרת כסף, בין אם במכירת מוצרים או במכירת שירותים. מצד שני, לכל עסק יש גם הוצאות (מול ספקים, שיווק, רכישת חומר גלם וכו') וחשוב לוודא שהן לא עולות על ההכנסות; ואם כן, שזו מגמה זמנית שתתאזן בהמשך בהתאם לתקציב.

  1. הנפיקו כרטיס אשראי עסקי

אחת הדרכים בהן ניתן לבצע מעקב אחר ההכנסות וההוצאות היא הנפקת כרטיס אשראי עסקי*. כרטיס אשראי עסקי לחברה מאפשר לדחות למועד חודשי קבוע הוצאות קבועות כמו תשלומים לספקים ונותני שירותים, והוצאות על ציוד וחומרי גלם.  הכרטיס העסקי גם מזכה את בעליו בעולם שלם של הטבות מיוחדות לעסקים, הכולל מגוון הנחות באלפי בתי עסק, חיוב מושהה על עסקאות בכרטיס בחו"ל ועוד.

  1. קבעו תמחור נכון 

עסק שלא מצליח לתמחר נכון את מוצריו או את השירותים שהוא מספק, מכניס את עצמו לצרה גדולה. מחיר נמוך מדי יגרור את העסק לסחרור של הפסדים, בעוד שתמחור גבוה מדי עלול להרחיק לקוחות ולגרום להם להעדיף מתחרים. תמחרו את המוצרים או השירותים בעסק שלכם בהתאם לעלויות (פלוס רווח) והתחרות, אבל אל תשכחו להתייחס לשאלת המיצוב – איפה אתם רוצים להימצא על סקאלת המחירים ולמה.

  1. בצעו גבייה אפקטיבית

סגרתם עסקאות, ביצעתם מכירות? יפה, אבל במקרים מסוימים זה עלול לא להספיק, אם לא תדעו לגבות באופן אפקטיבי את הכסף שמגיע לכם. גבייה אפקטיבית הכרחית כדי להימנע מבעיות במאזן התשלומים או בעמידה בהתחייבויות מול ספקים ו/או עובדים. עסק עם גבייה בעייתית הוא עסק שלא ישרוד לאורך זמן.

  1. הקימו קרן חירום

קרן חירום אמורה לסייע לעסק שלכם לצלוח תקופות משבר מקומי או תקופתי, הוצאות לא צפויות ואפילו מגפה עולמית, כפי שראינו ב- 2020 במשבר הקורונה. עסקים שנכנסים לתקופות מאתגרות עם "כרית ביטחון" כספית יכולים להתנהל ברוגע יחסי ברגעים החשובים ולקבל החלטות מאוזנות ונכונות.

בשורה התחתונה, התנהלות כלכלית נבונה בעסק אינה מעשה ניסים, כי אם תוצאה ישירה של תכנון קפדני ונקיטת צעדים מחושבים כמו הכנת תוכנית עסקית, בניית תקציב, הנפקת כרטיס אשראי עסקי, קביעת תמחור מדויק ועוד. נסו להכתיב את המציאות העסקית שלכם, גם בעולם שאחרי הקורונה שכבר יודע וזוכר מצוין עד כמה החיים יכולים להיות בלתי צפויים.

*הנפקת הכרטיס וגובה המסגרת נתונים לשיקול דעתה הבלעדי של המנפיקה אמריקן אקספרס בע"מ ו/או אקספרס פרימיום בע"מ. בכפוף לתנאי החברה ולתנאים המפורטים באתר, ההטבות עשויות להשתנות מעת לעת. אי עמידה בפירעון ההלוואה או האשראי עלול לגרור חיוב בריבית פיגורים והליכי הוצאה לפועל.

** הפרסום איננו מהווה הצעה ו/או התחייבות למתן הלוואה/אשראי.

*** מידע כללי בלבד. אין לראות באמור משום המלצה ו/או ייעוץ מכל סוג שהוא.

Back to top button