צרכנות

סביבת המגורים המושלמת לבני הגיל השלישי

קרדיט תמונה: FREEPIK

הגיל השלישי טומן בחובו אתגרים לא פשוטים. מבוגרים רבים חווים שינויים פיזיולוגיים וקוגניטיביים הגורמים לירידה משמעותית ביכולת לבצע פעולות יומיומיות. הסיבות לפגיעה בתפקוד הן רבות ומגוונות: ירידה באיכות השמיעה והראייה, הפרעות נוירולוגיות, שינויים ניווניים, מחלות כרוניות ופרוצדורות רפואיות המצריכות שיקום ממושך. תרופות מרשם אף הן עלולות לגרום לתופעות לוואי ולפגיעה בתפקוד הגופני.

שינויים אלה משפיעים באופן ניכר על שגרת יומם של בני הגיל השלישי בבית ומחוצה לו, ומצריכים היערכות מחדש של המבוגרים ובני משפחתם. ביתו של אדם הוא מבצרו, ועל כן חשוב לשמר את תחושת הביטחון והמוגנות בסביבת הבית, ולהתאימו לצרכים המשתנים של כול מבוגר ומבוגרת. כך, פוחת משמעותית הסיכוי לתאונות ולנפילות שעלולות לסכן את חיי המבוגר ולפגוע פגיעה אנושה באיכות החיים.

טיפים להנגשה ולמיגון הבית

כאמור, פעולות יומיומיות שנתפסו בעבר כמובנות מאליהן, הן עתה משימה מורכבת למדי בעבור בני הגיל השלישי המתמודדים עם מוגבלות בניידות. הירידה בתפקוד עלולה להוביל לתחושת תסכול ולדיכאון, ועלכן חשוב לנטרל ככל הניתן מפגעים ומכשולים בסביבת המגורים. בית בטוח ונגיש משמר את תחושת המסוגלות של האדם המבוגר, ומאפשר לו לנהל חיים תקינים ומאושרים.

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

הנגשת חדר הרחצה והשירותים

מרבית הנפילות בקרב מבוגרים מתרחשות כתוצאה מהחלקה בחדר הרחצה. כיצד אם כן, ניתן לצמצם את הסיכוי לנפילה במקלחת?

מקלחון אמבטיה מגדילה משמעותית את הסיכוי למעוד ולהחליק ועל כן רחצה במקלחון נחשבת לבטוחה יותר.

שימוש בסבון נוזלי הסבון המוצק עלול ליפול ולהוות גורם סיכון משמעותי להחלקה ולנפילה.

ריצוף מונע החלקה במקלחת ובסביבתה ושימוש בשטיחונים החלפה של רצפה חלקה ברצפה מחוספסת לצד שימוש בשטיחונים היא קריטית בגיל מבוגר. בנוסף, חשוב לנגב היטב את רצפת המקלחת טרם היציאה ממנה.

שימוש בכיסא מבוגרים רבים בגיל מתקדם מתקשים לעמוד ולשמור על שווי המשקל בשעת הרחצה, ועל כן מומלץ להשתמש בכיסא פלסטיק יציב.

התקנת מאחזי יד למניעת החלקה מאחזי היד מאפשרים לאדם המבוגר לצאת בבטחה מהמקלחת. הם מסייעים במניעת נפילות כתוצאה מהחלקה ומקנים תחושת ביטחון.

מדרגות

לנפילה במדרגות בגיל מבוגר השלכות משמעותית ביחס לאיכות ולתוחלת החיים של בני הגיל השלישי, ועל כן חשוב ביותר לנטרל מפגעים פוטנציאליים.

סילוק מכשולים חשוב להשאיר את המדרגות נקיות מחפצים וממפגעים העלולים לגרום למעידה ולנפילה.

תאורה רבים מבני הגיל השלישי מתמודדים עם ירידה באיכות הראייה, ועל כן יש להקפיד על הצבתם של גופי תאורה בסביבת המדרגות.

צביעת המדרגה העליונה מומלץ לצבוע את המדרגה העליונה בצבע בולט לעין ובכך לצמצם את הסיכוי לנפילות.

שחיקה ובלאי – גרמי מדרגות שבורים, שחוקים ובלואים עלולים לגרום לתאונות קטלניות. במקרים של שחיקה משמעותית מומלץ לשפץ ולהחליף את המדרגות.

התקנת מאחזי יד התקנה של מעקות היא קריטית בעבור אוכלוסיית הגיל השלישי. מאחזי יד מסייעים בשמירה על שיווי המשקל ומונעים נפילות, וכן מקנים תחושת ביטחון.

בטיחות במטבח

ניקיון הרצפה חשוב למנוע סיכוי להחלקה על ידי ניקיון הרצפה ממים ומשאריות מזון.

מיקום כלי המטבח חשוב לוודא כי חפצים וכלי מטבח להם נזקק האדם המבוגר נמצאים בהישג ידו. חפצים הממוקמים בארונות גבוהים, מצריכים לעיתים טיפוס על כיסא פעולה שנחשבת מסוכנת בעבור אנשים מבוגרים.

תאורה סביבת המטבח עלולה להיות מסוכנת בהיעדר תאורה מתאימה.

לחצני מצוקה

ישנם שני סוגים של לחצני מצוקה: לחצנים קבועים המותקנים ברחבי הבית, ולחצנים נישאים על היד. קיומם של לחצני המצוקה הוא חשוב במיוחד, שכן הוא מציל את חייהם של מבוגרים רבים במקרים של תאונות ונפילות.

הפתרון האולטימטיבי – מעבר לבית מוגן

כאמור, התאמת הבית לצרכים המשתנים של האדם המבוגר, משמרת את תחושת המסוגלות ומצמצמת משמעותית את הסיכוי לתאונות. עם זאת, במקרים רבים, הנגשת הבית אינה מספיקה. בשנים האחרונות, התמודדה אוכלוסיית הקשישים עם אתגרים רבים. מגיפת הקורונה שהתפשטה בעולם כפתה על האוכלוסייה כולה ובפרט על האוכלוסייה המבוגרת, ניתוק ממושך מבני המשפחה ומהחברים. תקופת הבידוד שבה נותרו בני הגיל השלישי בלא מערך תומך, חידדה אף יותר את הצורך של אוכלוסייה זו בסביבת מגורים מוגנת, עוטפת, חמה ומכילה.

מציאות החיים התובענית אינה מאפשרת לילדים להיות זמינים להוריהם לאורך כול שעות היממה. כמו כן, הנגשת הבית לא עונה על כול הצרכים כאשר ההורה חי בגפו. אדם בגיל השלישי כבר אינו חד כשם שהיה בעבר, ותאונות רבות מתרחשות ברגעים של חוסר ריכוז או חוסר מודעות למפגעים סביבתיים. מבוגרים עצמאיים בעלי רמת תפקוד גבוהות  אף הם זקוקים פעמים רבות להדרכה ולסיוע במקרי חירום. אם כן, הגיל השלישי מוליד תובנות חדשות בקרב מבוגרים. רבים מהם מגיעים לידי החלטה לעבור לבית מוגן, המספק הגנה וביטחון לצד קיומם של חיי קהילה תוססים.

יתרונות הבית המוגן

שקט נפשי לבני המשפחה מרבית בתי הדיור המוגן עומדים בקשר רציף עם הדיירים. בכול בוקר מקבלים הדיירים שיחת טלפון מנציגים הדורשים בשלומם ודואגים לספק מענה במקרי חירום. הדבר מבטיח שקט נפשי למשפחת הדייר, שיודעת כי הוא נמצא בידיים טובות.

מערך סיוע רפואי העומד לרשות הדיירים 24/7 צוות רפואי, המורכב מטובי אנשי המקצוע, זמן לדיירים במשך כול שעות היממה, ונכון להגיש עזרה מיידית במצבי חירום. במקרה הצורך, מספק הצוות השגחה רפואית צמודה. בנוסף, דיירים הזקוקים לתרופות מקבלים אותן במתחם הדיור המוגן, דבר שחוסך מהם הגעה לבית המרקחת.

שירותים סוציאליים צוות המורכב מאנשי מקצוע מובילים בתחום הרווחה, מעניק לדיירים סיוע נפשי ומלווה אותם באופן צמוד בעתות משבר ומצוקה.

פעילויות ספורט לשימור ולחיזוק הכושר הגופני נפילות ותאונות רבות המתרחשות בגיל השלישי, מקורן בשינויים ניווניים, הידלדלות מסת השריר והיעדר קואורדינציה. רשתות בתי הדיור המוגן המובילות מעודדות את הדיירים לעסוק בפעילות גופנית, ומקיימות פעילויות ספורט מגוונות. בחלק ממתחמי הדיור המוגן ישנה גם בריכה.

הסעדה במקרים מסוימים, למשל לאחר ניתוח, נזקקים הדיירים לסיוע בהכנת האוכל. בדיור מוגן כלל לא צריך לדאוג לקניית מצרכים והכנת ארוחות, שכן הם מספקים כלכלה מלאה לרבות ארוחות מאוזנות ואיכותיות. בנוסף,  לרשות הדיירים עומדים מסעדה ובית קפה, שבהם אפשר לבלות בצוותא בשעות הפנאי.

שירותי אחזקה בתי הדיור המוגן מספקים שירותי כביסה, ניקיון וביצוע תיקונים בבית הדייר.

הסעה בתי הדיור המוגן המובילים מספקים שירותי הסעה לצורך יציאות לסידורים ופגישות עם בני המשפחה.

לחצני מצוקה למהירות התגובה במצבי חירום חשיבות עליונה. דיור מוגן מנוסה ומקצועי מודע לחשיבות קיומם של לחצני מצוקה במוקדים שונים ברחבי הדירה. במקרי חירום, יכולים הדיירים ללחוץ על כפתור המצוקה מבלי לחייג. אנשי הצוות הרפואי הנמצאים בקרבת מקום יגישו עזרה מיידית עם קבלת ההתרעה.

Back to top button