חדשות חוץמבזקים

דרמה בפרו: הנשיא הודח ונעצר לאחר שניסה לפזר את הפרלמנט

נשיא פרו פדרו קסטילו נעצר היום (רביעי) על ידי המשטרה בעיר הבירה לימה, לאחר שהמחוקקים הצביעו להדיח אותו ביום סוער עבור האומה הדרום אמריקאית.

סגנית הנשיא דינה בולוארטה צפויה להישבע כנשיאה החדשה של פרו, אך תצטרך לזכות בתמיכה חוצת מפלגות כדי שתהיה מסוגלת למשול.

רוב של 101 חברים בקונגרס המונה 130 איש בפרו הצביע להדחת הנשיא היום אחר הצהריים. זאת לאחר שבשעה מוקדמת יותר היום, הנשיא קסטילו ניסה לפזר את הקונגרס ולהתקין ממשלת חירום.

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

קריאתו של קסטילו לבחירות לפרלמנט כדי לעבוד על חוקה חדשה מוקדם יותר היום גרמה לשורה של התפטרויות מהקבינט, תגובות לוהטות של בכירים וגינוי מצד שכנים אזוריים.

לפני הצבעת ההדחה בקונגרס, בולוארטה עצמה מתחה ביקורת על תוכנית הפיזור של קסטילו בטוויטר: "אני דוחה את החלטתו של פדרו קסטילו לבצע את שבירת הסדר החוקתי עם סגירת הקונגרס […] זוהי הפיכה שמחמירה את המשבר הפוליטי והמוסדי שהחברה הפרואנית תצטרך להתגבר עליו תוך הקפדה על החוק".

ניסיונו של קסטילו לפזר את הקונגרס גונה גם על ידי גורמים בינלאומיים, כאשר ארצות הברית קראה למנהיג "להפוך" את המהלך ו"לאפשר למוסדות הדמוקרטיים של פרו לפעול על פי החוקה".

משרד החוץ של ארגנטינה הביע בהצהרה בטוויטר: "דאגה עמוקה מהמשבר הפוליטי שעוברת האחות, הרפובליקה של פרו, ואנו קוראים לכל הגורמים הפוליטיים והחברתיים לשמור על מוסדות דמוקרטיים, שלטון החוק והסדר החוקתי".

ממשלתו של מנהיג השמאל הייתה שקועה בתוהו ובוהו מאז השבעתו, עם עשרות שרים שמונו, הוחלפו, פוטרו או התפטרו תוך קצת יותר משנה – מה שהגביר את הלחץ על הנשיא.

קסטילו, לשעבר מורה בבית ספר ומנהיג איגוד, התרעם נגד האופוזיציה על כך שניסתה להדיח אותו מהיום הראשון בו כיהן בתפקיד. הוא האשים את התובעת הכללית של פרו, פטרישיה בנווידס, בכינון מה שהוא כינה צורה חדשה של "הפיכה" נגדו באמצעות חקירות משרדה.

באוקטובר הגישה בנווידס תלונה חוקתית נגדו על סמך שלוש מתוך שש החקירות שפתח משרדה. התלונה מאפשרת לקונגרס לבצע חקירה משלו נגד הנשיא.

קסטילו, שנבחר ביולי 2021 בהפרש מצומצם בסיבוב השני, עמד בפני מפל של חקירות שחיתות. הוא הכחיש שוב ושוב את כל ההאשמות וחזר על נכונותו לשתף פעולה בכל חקירה. הוא טען שההאשמות הן תוצאה של ציד מכשפות נגדו ונגד משפחתו, מקבוצות שלא השכילו לקבל את ניצחונו בבחירות.

הנשיא עומד בפני חמש חקירות פליליות ראשוניות על האשמות של תכנון תוכניות שחיתות בזמן כהונתו. אלה כוללים את טענת התובעים כי הוא הוביל "רשת פלילית" שהפריעה למוסדות ציבוריים כמו משרד התחבורה והתקשורת, משרד השיכון וחברת הנפט הממשלתית של פרו לשלוט בתהליכי מכרזים ציבוריים ולהועיל לחברות ספציפיות ולבעלי ברית קרובים.

התובעים חוקרים גם אם הנשיא הוביל מאמצים להשפיע על תהליך קידום קצינים הן בכוחות המזוינים והן במשטרה הלאומית.

חקירות אלה מתרחבות מעבר לנשיא עצמו, ובוחנות גם את משפחתו של קסטילו, כולל את אשתו ואת גיסתו.

הנשיא אמר באוקטובר בנאום בטלוויזיה: "הבת שלי, אשתי, כל המשפחה שלי הותקפו במטרה היחידה להרוס אותי כי הם לא רוצים שאסיים את כהונתי, אני מבטיח לך שאסיים את כהונתי, אני לא מושחת".

באותו נאום, קסטילו הודה שכמה מבעלי בריתו הקרובים ביותר צריכים לעמוד לדין על האשמות על שחיתות, ואמר, "אם הם בגדו באמון שלי, תן ​​לצדק לטפל בהם".

 

דגל פרו
אילוסטרציה. צילום: Image by wirestock on Freepik

 

Back to top button