איראןמבזקים

איראן: המשטר הוציא להורג מפגין בן 23 ועורר זעזוע בעולם ומבית

איראן הוציאה אתמול (חמישי) להורג בתלייה את מוחסן שקארי, מפגין בן 23, שהורשע בפציעה של מאבטח. זו ההוצאה להורג הידועה הראשונה שנערכה לאחר כמעט שלושה חודשים של הפגנות נגד המשטר.

הרשויות, שנאבקו להכיל את ההפגנות, מתארות אותן כ-"התפרעויות" שיזמו אויביה של איראן; ארצות הברית ובעלות בריתה, כולל בריטניה וישראל.

בית המשפט המהפכני בטהרן שמע ששקארי נעצר לאחר שפגע בכתפו של חבר כוח חצי-צבאי של בסיג'. הבסיג' הוא כוח מתנדבים שאושר על ידי המדינה, המקושר לחיל משמרות המהפכה האסלאמי החזק של איראן.

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

במערכת המשפט נמסר כי שקארי נמצא אשם בלחימה ובשליפה של נשק "בכוונה להרוג, לגרום לטרור ולהפר את הסדר וביטחון החברה". בית המשפט הרשיע אותו ב-"מוחרבה" – או ניהול "מלחמה נגד אלוהים" לפני כחודש.

בית משפט איראני גזר שלשום גזר דין מוות על חמישה בני אדם נוספים בתלייה בגין הריגת חבר בסיג'. פסק הדין הביא את מספר האנשים באיראן שנידונו למוות בקשר להפגנות ל-11.

האיחוד האירופי גינה את ההוצאה להורג של שקארי וקרא לרשויות האיראניות להפסיק לבצע כל גזר דין מוות חדש.

בוושינגטון כינו את הוצאתו להורג של שקארי "הסלמה עגומה" והבטיחו לחייב את המשטר האיראני באחריות לאלימות "נגד עמו".

ארגון זכויות האדם אמנסטי אינטרנשיונל אמר כי הוא "מזועזע" מההוצאה להורג, הם קראו למשפט של שקארי "משפט מדומה לא הוגן בעליל".

מחמוד אמירי-מוג'דאם, מנהל ארגון זכויות האדם איראן (IHR) שבסיסה באוסלו, דחק בתגובה בינלאומית חריפה כדי להרתיע את הרפובליקה האסלאמית מביצוע הוצאות להורג נוספות: "מוחסן שקארי הוצא להורג לאחר משפט נמהר ולא הוגן ללא עורך דין".

אולם ההוצאה לא הובילה רק לתגובות מזועזעות מחוץ לאיראן, זו עוררה הפגנות חדשות וקריאות להפגנות נוספות בתוך איראן.

במהלך הלילה יצאו מפגינים לרחוב שבו נעצר שקארי וצעקו "לקחו את מוחסן שלנו והחזירו את גופתו". במקומות אחרים צעקו "מוות לדיקטטור!" או "מוות לחמינאי!"

אך המשטר ממשיך להגיב להפגנות בדיכוי. רופאים במדינה אמרו שמשמרות המהפכה יורים על מפגינות עם שוטגאן בפרצוף ובאיברי המין. המפקד העליון של כוח אכיפת החוק של הרפובליקה האסלאמית חוסיין אשטרי טען אתמול כי המשטרה גילתה "איפוק" כלפי המפגינים ותטפל בהם "בנחישות" מעתה ואילך.

על פי הערכות מסוימות, למעלה מ-500 מפגינים נהרגו מאז פרוץ ההפגנות בספטמבר, עם מותה של מהסה אמיני.

דגל איראן
אילוסטרציה. צילום: Image by natanaelginting on Freepik

Back to top button