חדשות הארץמבזקים

הרצוג העניק את "עיטור הנשיא" לחמישה אישים שתרמו תרומה מיוחדת למדינת ישראל

נשיא המדינה יצחק הרצוג העניק היום (ראשון) בטקס חגיגי בבית הנשיא את "עיטור הנשיא" למשוררת רחל שפירא, תא"ל במיל' פנחס בוכריס, ד"ר דליה פדילה, ד"ר חיים פרי ומנהיג מיהדות ארה"ב מייקל סיגל. עיטור הנשיא מוענק למועמדות או מועמדים שתרמו תרומה יוצאת דופן למדינת ישראל או לאנושות, בכישרונם, בשירותם או בדרך אחרת.

במהלך הטקס נוגנו שיריה של רחל שפירא ״שיר של יום חולין״ ו״מה אברך״ בביצוע הזמרות אילנית ורוחמה רז, וחלקו כבוד מיוחד למוזיקאי יצחק קלפטר ז״ל שהלך לעולמו עם השיר ״רק אתמול״.

נשיא המדינה פתח את הטקס המרגש ואמר: "החברה הישראלית, מלאה ב'אור גנוז'. באנשים ונשים שהמעשים שלהם מאירים את העולם כולו. לא תמיד אנחנו שמים לב ל'אורות הגנוזים' הללו, הם נמצאים בתוכנו והיום, במיוחד, הם נוכחים ומאירים. מה שמייחד אותם זו האמונה הנצחית שלהם, שחייבים לפרוץ דרכים חדשות, ולהציב לכולנו חלומות חדשים ויעדים חדשים ולשנות, ולתקן את העולם. שעם אומץ ותקווה וחזון ומעש – ניתן לעשות הכול. הנשיא קנדי, אמר פעם, שאומות מגלות את האופי שלהן, את העצמיות שלהן, את הערכים שלהן, לא רק על ידי האנשים והנשים בתוכן, אלא גם על ידי מי שהן בוחרות להעריך ולהוקיר. כשאנחנו מביטים באנשים שאותם אנחנו מחבקים ומכבדים היום, אנחנו יכולות ויכולים להיות גאים, שאלו דמויות המופת, שלנו – כאומה וכחברה."

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

"עיטור הנשיא שאנחנו מעניקים כאן היום, שעוצב בידיו האמונות של האמן יוסי מתתיהו, הוא עיטור שאנחנו למעשה מעניקים לעצמנו. כי זאת הזדמנות להאיר באור אחר, באור חדש, רגע לפני חג האורות – חג החנוכה – את האורות הגנוזים, של החברה הישראלית. אני מאחל לנו, לכולנו, שאתם –מעוטרות ומעוטרי העיטור – תמשיכו לפעול ולעשות, לתת נשמה באפנו כעם וכמדינה, וחשוב מכל – ברוח דברי האמירה החסידית שאותה הזכרתי בפתיחה: להמשיך ולגלות את האור הגנוז באורח חייכם," הנשיא חתם והודה בדבריו לוועדת הפרס, בראשות שופט בית המשפט העליון בדימוס הפרופסור יורם דנציגר, ולכל העוסקים במלאכה. מדברי נציג הזוכים, ד״ר חיים פרי: ״מהפכות צומחות מלמטה, ויש גם שהשוליים משפיעים על המרכז. אלפי מחנכים בפריפריה החברתית והגיאוגרפית של מדינת ישראל, יהודים וערבים, חילוניים, דתיים וחרדים כבר בחרו בדרך אחרת. מחנכות ומחנכים אלה הם נושאי בשורה על חברה אזרחית מתוקנת, בעלת אופק ערכי משותף."

"מוסד הנשיאות מזוהה עם ערכי הליבה של המדינה, ערכים שנוסחו בבהירות במגילת העצמאות. בשם עמיתיי, אני מודה לך שוב כב' הנשיא על ההכרה בתרומתנו, כל אחת ואחד מאתנו בכישרונו וביכולותיו, למימוש הערכים האלה.״

העיטור, פרי יוזמתו של הנשיא התשיעי של מדינת ישראל, שמעון פרס ז"ל, הוענק לראשונה ב-8218 .לפני כהונת נשיא המדינה יצחק הרצוג, הוענק העיטור ל-86 זוכות וזוכים, בהמלצתה של ועדה מייעצת בראשותו של נשיא בית המשפט העליון בדימוס, מאיר שמגר ז"ל. עם כניסתו לתפקיד, כונן נשיא המדינה יצחק הרצוג ועדה מייעצת בראשותו של שופט בית המשפט העליון (בדימוס), פרופ' יורם דנציגר לבחינת מועמדים לקבלת העיטור. ועדת העיטור המליצה לנשיא להעניק לזוכים שתרמו תרומה ייחודית למדינה את העיטור. מאז כניסתו לתפקיד העניק הנשיא את העיטור לנשיא קפריסין, ניקוס אנסטסיאדיס, נשיא צ'כיה, מילוש זמאן ונשיא ארצות הברית ג'ו ביידן.

עיטור הנשיא - נשיא המדינה - יצחק הרצוג
צילום: חיים צח, לע"מ
עיטור הנשיא - נשיא המדינה - יצחק הרצוג
צילום: חיים צח, לע"מ
עיטור הנשיא - נשיא המדינה
צילום: חיים צח, לע"מ
עיטור הנשיא - נשיא המדינה
צילום: חיים צח, לע"מ

1 .מנימוקי הוועדה המייעצת לנשיא המדינה בעניין ״עיטור הנשיא״ לרחל שפירא: המשוררת רחל שפירא (76) היא מעצבת נדירה של פס הקול הישראלי. משוררת בחסד שלא קיבלה עד כה הוקרה לאומית ראויה. בין שיריה "מה אברך", "כמו צמח בר" ו- "עוד יהיה לי". בת התנועה הקיבוצית, מקיבוץ שפיים וככזאת היא מבטאת בהרבה משיריה אהבה לארץ, לנופיה ולערכיה השיתופיים. יצירותיה של שפירא הפכו לנכס צאן ברזל בבתים רבים בישראל, בזכות יכולתה לפרוט על נימי נפשה של החברה המורכבת מתוכה צמחה, ובה בעת לראות את הפרט בעין הסערה. יצירותיה היפיפיות חלחלו עמוק לתוך התרבות הישראלית והפכו, זה מכבר, חלק מהקנון הלאומי. מפעל חייה מבוסס על נכונותה
ויכולתה לזקק חוויות לאומיות כאובות ורבות ממדים לכדי מילה אחת מדויקת וכדברי המשוררת- לברוא יופי מתוך הקושי. תרומתה לרוח הישראלית ולתרבות המופלאה של המפעל הציוני הינה יקרה מפז.

עיטור הנשיא - נשיא המדינה - רחל שפירא- יצחק הרצוג
צילום: חיים צח, לע"מ

2 .מנימוקי הוועדה המייעצת לנשיא המדינה בעניין ״עיטור הנשיא״ לתא"ל במיל' פנחס בוכריס: תא"ל במיל' פנחס בוכריס (66) שימש בעבר במגוון תפקידים ביטחוניים, רגישים וחשובים, בין היתר, מפקד מוערך של יחידה 9822 ,מפקד המ"מ, סגן מפקד סיירת מטכ"ל, מפקד יחידה 9173 ,וזכה לעיטורים רבים. שימש כמנכ"ל משרד הביטחון. שותף בקרנות הון סיכון, ודירקטור בחברות ותאגידים שונים בשוק הפרטי והציבורי. מר בוכריס תרם תרומה משמעותית לביטחון הלאומי והחוסן הכלכלי של ישראל, הפיכת ישראל למעצמת סייבר במסגרת פיקודו על יחידת 9822 ,קידום פיתוח כיפת ברזל, מחשבה מקורית ויצירתית בקבלת החלטות אסטרטגיות מדיניות. קידם את תעשיית הטכנולוגיה העילית והוביל שינויים שתרמו לקהילת המודיעין. תרם תרומה רבה בכל אלה ובתחומים רבים נוספים.

עיטור הנשיא - נשיא המדינה - יצחק הרצוג - פנחס בוכריס
צילום: חיים צח, לע"מ

3 .מנימוקי הוועדה המייעצת לנשיא המדינה בעניין ״עיטור הנשיא״ לד"ר דליה פדילה: ד"ר פדילה (72) הינה אשת ציבור פורצת דרך בחברה הערבית בישראל. מייסדת "קיו סקול", רשת חינוך בחברה הערבית. מייסדת ומנכ"לית של תנועת "עתידנא", המקדמת חזון של חברה משותפת. יועצת הכנסת לתחום החינוך הערבי, שימשה בעבר כנשיאת המכללה להנדסה ומדעים בבאקה אל –גרביה, וכמשנה לנשיא במכללת "אלקאסאמי" להכשרת מורים. תרמה לקידום חינוך איכותי בחברה הערבית, באמצעות הקמת מוסדות חינוך וניהול פרויקטים שמטרתם לחנך דור של בני נוער וצעירים הגאה בזהותו התרבותית ומשתלב בחברה בתחומים רבים. האישה הערבייה הראשונה בתפקידי ניהול ומייסדת רשת חינוך, הובלת תהליכים משמעותיים בקידום נשים והנגשת חינוך איכותי בחברה הערבית. בוגרת שתי תוכניות במנהיגות בילנאומית, פיתחה דיאלוג בין תרבויות וקשרים בין מוסדות אקדמאים בארץ ובחול.

עיטור הנשיא - נשיא המדינה - יצחק הרצוג -ד״ר דליה פדילה
צילום: חיים צח, לע"מ

4 .מנימוקי הוועדה המייעצת לנשיא המדינה בעניין ״עיטור הנשיא״ לד"ר חיים פרי: ד"ר חיים פרי (92) נחשב מנהיג מהפכני ופורץ-דרך בתחום החינוך מזה עשרות שנים. חינך רבבות מתבגרים בסיכון במשך שישה עשורים, המנהל המיתולוגי של כפר הנוער "ימין אורד", מייסד עמותת "דרך כפר" החובקת אלפי בוגרים, מחנכים, ומדריכים. פיתח את התפיסה הייחודית "דרך כפר", שותף בהקמת היישוב מצפה הושעיה, הקמת המכינה הקדם הצבאית בחצור הגלילית, קידום ילדי עולים, קידום בני העדה האתיופית לרבות הקמת מרכז ההיגוי לעולי אתיופיה. הקמת כפר נוער ברואנדה ועזרה לילדי היזידים הפליטים בגבול סוריה – עיראק.

עיטור הנשיא - נשיא המדינה - יצחק הרצוג - ד״ר חיים פרי
צילום: חיים צח, לע"מ

7 .מנימוקי הוועדה המייעצת לנשיא המדינה בעניין ״עיטור הנשיא״ למייקל סיגל: מר מייקל סיגל (66) הוא מנהיג מוביל ביהדות ארצות הברית מזה עשרות שנים. תושב קליבלנד, אוהיו, ומראשי הקהילה בה. הוא כיהן בשורת תפקידי ההנהגה הבכירים ביותר בעשייה היהודית והציונית בארצות הברית ובעולם היהודי בכלל. יו"ר חבר הנאמנים של "הבונדס", יו"ר הפדרציות היהודיות של צפון אמריקה, ויו"ר חבר הנאמנים של הסוכנות היהודית. בכל תפקידיו אלה, כמו גם בפעולותיו הנוספות שכולן בהתנדבות, הפגין מר סיגל מחויבות ומסירות אין קץ להבטחת עתידו של העם היהודי ולחיזוק הקשר בין העם היהודי בתפוצות בכלל ובארצות הברית בפרט, למדינת ישראל.

עיטור הנשיא - נשיא המדינה - יצחק הרצוג - מייקל סיגל
צילום: חיים צח, לע"מ

Back to top button